Annons:
Etikett03-katt
Läst 2747 ggr
Sehvrin
2012-04-25 18:34

[K] Vågar man ge andra ben?

Jag har två katter som tyvärr får mest torrfoder: Den ena katten tycker nämligen jag är en idiot som tycker att hon ska äta nåt så äckligt som blötmat och den andra föredrar torrfodret även om hon kan äta blötmat/kött.

Den katten som inte är så kräsen tycker dock att det är gott med kycklingvingar, så hon får en halv cirka två gånger i veckan. Nu funderar jag på att testa att ge henne lite annat kött och har sett att karréskivspill med ben är ganska billigt.

Min fundering är som följer: Katten brukar äta upp hela kycklingvingen, ben och allt. Vågar jag ge henne kött med ben som är hårdare än kycklingbenen eller finns det risk att hon skadar tänderna?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
BARFmycat
2012-04-25 19:36
#1

Det är ingen risk att hon skadar sina tänder, jag skulle gett det om jag var du. Mina katters baskost består av fläskben och skivspill.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2012-04-25 21:00
#2

Tänderna skulle jag inte oroa mig för. Däremot är jag själv noga med att kolla igenom just skivspill för vassa ben. Sågade fläskben kan vara väldigt vassa, men det är ju inte värre än att man kan hamra ner eventuellt vassa kanter.

Förutom skivspill brukar jag ge spareribs och lammrevben. De äter inte upp hela benen, men får i sig en del och har väldigt kul.

Phandoraz
2012-04-27 14:19
#3

Hej!

När vi ändà är inne pà katter och ben, jag har precis börjat BARF:a vàra 3 katter.

Jag har hittils använt griskött, lever, hjärta och mage fràn kyckling, frysta ärtor som fick tina, nötter, persilja, bönor, ingefära och ägg. Sedan mixar jag allt, annars är jag rädd att dem bara kommer äta köttet och inte grönsakerna.

Jag har även gett ett par kycklingvingar denna vecka. Dem äter ungefär hälften, men sedan äts det inte mer. Och det är en halv kycklingvinge för alla 3 katterna, sà som jag har uppfattat det sà ska det ätas mer än sà? Och det per katt dessutom?

Jag har letat överallt här efter benmjöl och malda ben, men finns ingenstans att hitta. Jag bor i Belgien, och hâr är inte BARF:andet lika stort som i Sverige. Det finns, men int epà sà mànga ställen. Jag har hittat ett slakteri relativt nära oss där jag kan beställa lever och hjärta fràn gris och ko.

Vom, kyckling halsar och kanin mage är verkligen inte lätt att hitta här.. Tycker jag är tràkigt.

Det är mest det hâr med benen jag oroar mig för dock, att vàra katter inte fàr i sig tillräcklgit?

Sehvrin
2012-04-29 12:09
#4

#3 Nu kan jag inte så jättemycket om BARF, men att ha ingefära i kattmaten låter verkligen inte bra, då det är väldigt starkt. Resterande saker låter jag någon mer kunnig svara på.

När det kommer till ben har jag hört att man ska kunna ge katterna äggskal istället, men hur mycket vet jag inte.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Phandoraz
2012-04-29 12:30
#5

Okej, jag tror att BARFmycat skrev i en post att ingefära gick bra, sedan använder jag ju sà lite ocksà. Ska kolla upp det där med äggskal och ben, vore bra att veta =)

Sehvrin
2012-04-29 12:37
#6

#5 Okej, jag tyckte bara att det lät lite konstigt, eftersom det som sagt är en stark krydda.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Elcyion
2012-04-29 13:25
#7

#3 Malda ben kan du fixa själv. Jag har en köttkvarn från Bosch http://www.tretti.se/hushallsapparater/matlagning/kottkvarnar/bosch-mfw1501. Den klarar av kycklingdelar med skinn och kalkondelar utan skinn. Det står i instruktionsboken att du absolut INTE får lov att mala ben, men det struntar jag i Flört Knäck benen och dela upp så att biten går ner i matningsröret och hjälp sedan till. Det som kommer ut är kycklingfärs med ben.

Fördelen med Bosch (iaf i Sverige) är att du kan köpa nya delar väldigt länge. Råkade bli av med min kniv till köttkvarnen, och det var bara att beställa en ny. Den var inte billig (runt 200:-), men mycket billigare än att köpa en ny kvarn.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
2012-05-02 19:47
#8

Nötter och bönor skulle jag nog hålla mig ifrån, nötter är oklart vilka som är giftiga och vilka som inte är det för katt, bönor minns jag inte vad det var med men något var det, däremot inget jag kan styrka.

Det är ingen fara att ge ingefära, det brukar inte vara några stora mängder man ger och grönsaker jag rekommenderar som har en del hälsofördelar är maskros (rikt på kalium och främjar levern), ingefära (antioxidant, antiinflammatorisk, främjar matsmältning), nässlor (näringsrika), persilja ( häga halter protein och är antibakteriellt), rosmarin (höga halter antioxidanter, bra för hjärta och nervsystem), och alfalfa (näringsrikt).

Om man har svårt att hitta benmjöl kan man ju som Elcyion säger antingen mala kucklingben med kvarn, det går även med handvevad kvarn, eller så kan man göra eget äggskalskalk. Av det behöver man ½-1g per 100g kött för att täcka katternas behov.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Phandoraz
2012-05-02 22:44
#9

Tack sà mycket för tipset, Sara! :) Alltid lârorikt. Alfa alfa, persilja och ingefära har jag redan anvânt. Det gick alldeles utmärkt. Det är ju som du säger aldrig stora mängder det handlar om. Jag är lite ledsen, dock. Det visar sig vara dyrt att fà tag pà färskt kôtt hâr :( kommer bli svàrt att BARFA. Finns ett slaketri nära som âr billiga, men dem har alltid stängt när jag kommer hem fràn jobbet, och dem levererar inte.

BARFmycat
2012-05-02 23:04
#10

#9

Jadu, kanske om du gör ngn deal med dem att du får hämta senare eller om du kan gå tidigare från jobbet någon dag, annars vet jag inte hur man ska lösa det. Hoppas du hittar något som fungerar för dig!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Ruzicka
2012-05-03 13:19
#11

Det pratades mycket kort tidigare i tråden om hur mycket kycklingvinge man skall ge katterna, så jag tänkte låna tråden och ställa den frågan igen. Oskyldig

Min katt"unge" på 6 månader väger 4000g. Hon skall därför äta 4000g*0,02=80g mat per dag. 80*7=560g mat per vecka. 10% ben blir därför 56 gram per vecka.

Jag har kollat på vikten på kycklingvingar, och den ligger på 120g styck. Man kan räkna en kycklingvinge som 50% ben och 50% kött, om jag inte missminner mig..? Det innebär att en kycklingvinge skulle motsvara 60g ben. Och därför skulle katten få 1 kycklingvinge per vecka, och det skulle täcka alla hennes behov av ben.

Stämmer detta verkligen eller har jag räknat fel..? Jag tycker att det låter lite.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Silvestris
2012-05-03 14:49
#12

Förutom att 2% av kroppsvikten låter för lite till en växande katt förefaller uträkningen rimlig. Det är dock viktigt att tänka på att kycklingben inte är fullständigt mineraliserade, därför är det bra att lägga sig i överkant. Så länge ben är kalciumkälla rubbar man inte Ca/P-kvoten.

Ruzicka
2012-05-03 14:52
#13

#12 Okej! Tack! Jag skall öka på procenten hon får lite. Vad tycker du vore rimligt för en växande kisse på 6 månader?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
BARFmycat
2012-05-03 17:12
#14

#13

Minst 5% av kroppsvikten.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Ruzicka
2012-05-03 17:15
#15

#14 Tack!

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Upp till toppen
Annons: