Halv-barf till katt? HJÄLP
Har en VÄLDIGT kräsen ung herre här hemma.. Allt vad blötmat heter Hr han börjat rata. Vill verkligen inte att han redan från 18v ålder ska äta torrmat i resten av hans liv. Han äter nu rc babycat och ska börjas fasa över till kitten idag - till det äter han så mycket blötmat jag får i honom, vilket är väldigt lite.. Han fick här om veckan smaka rå köttfärs med en äggula i - och han var såld. Tänkte nu om jag kan göra någon halv-barf variant. Typ att han har sitt torrfoder framme som vanligt, och att han en gång om dagen får kött med lite ägg, och kanske något annat som är bra för honom i. Som det är i dagsläget har jag inte tid att sätta mig in fullt i barf, eller leta efter alla ingredienser som behövs för detta. Så min fråga är nu om det är möjligt att han får i sig viktiga "katt-saker" utav torrisarna, och att de råa köttet blir mer som en extra grej för att det smakar gott och han får i sig vätska. Tack på förhand och ledsen för rörigt inlägg!

Det beror på hur mycket av "extra" du ger. Max 10% brukar jag satsa på för att inte rubba balansen av viktiga näringsämnen. 10% av en katts kost är nästan ingenting.
Vill du ge mer, har du nog inget annat val än att sätta dig in i grunderna för barf (som för övrigt är lättare än många tror):
10-15% ben (går att ersätta med benmjöl)
max 10% lever (finns på vanliga mataffären)
10-15% hjärta (Citygross brukar alltid ha, alt. beställa hos tex Ica)
50-60% benfritt kött (tex köttfärs)
10% övrigt (tex äggula, men den här kategorin kan uteslutas)
-------------------------------------------------------------
Max 10% lever
10-15% hjärta
(10% övrigt)
65-70% muskelkött
Tillsätt 1 tsk benmjöl/200g mat =
100g lever
100-150g hjärta
650-700g benfritt kött
(100g äggula eller grönasker)
5 tsk benmjöl
Tar du bort övrigt, är det bara att "tillsätta" 100g benfritt kött.
Bara att blanda och ge.
Medarbetare på jack russel terrier
Bor man i södra sverige kan man köpa jipotimas kattkorv och blanda de med klass köttkross är en bra bas
Bor inte i södra Sverige, oturligt nog. Han dricker mycket bra och äter bra med torrisar. Så får väl nöja mig med det tills tid finnes för att sätta mig in i barf!

Nu kom jag på en sak… Du kan iof testa att använda de 10% extra för att smaksätta burkmaten och på sikt bara kunna köra på det Jag tänkte inte på den lösningen igår.
Medarbetare på jack russel terrier
#2 Varför bara i södra Sverige????? Både Klass och Jipotimas har ju återförsäljare runt om i landet.
#5 vet flera som beställt upp till norr och har fått Jipotimas kattkorv levererade tinade :( trots påtryckningar verkar de inte skicka leveranserna som frysvaror utan på vanligt sätt.
#4. Åh vad smart! Då ska jag laga köttfärssås till mig ikväll och innan lägga i lite i lillkillens mat och se om han äter! Är lite halv svårt att få i honom tabletter när han bara äter torrfoder.. Avmaskar nämligen nu och igår lyckades jag lura i honom den men imorse total vägrade han :/