Rått ägg till hund
Har läst på en blogg att hundar inte ska äta råa ägg utan att de ska kokas först. Hur gör ni rått eller kokt?
Ägg-gulan är bra att ge hundar rå, men inte vitan. Bra för päls osv.
Kokt ägg kan man ge hela :)
Medarbetare: rexkaniner, Support.

Rått.

# 2
Ger du vitan rå oxå?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#3 Som jag skrev, man ska inte ge äggvita rå till hundar

# 4
Missade du att det var # 2, dvs Tallullah jag frågade?

Jag ger både äggvita och ägg gulan. Jag har ochså hørt man inte ska ge äggvita till hundar…men vet inte varfør. I naturen äter ju villhundar råa ägg..och givitvis vitan med.
Läste så här på en blogg; Råa ägg innehåller avidin som i kombination med boitin hindrar b vitamin att komma in i blodomloppet och kan ge b vitamin brist.

Rå äggvita innehåller avidin, inte äggulan. Avidin förhindrar upptaget av B vitamin i kroppen, micradTillagad vita går bra ayy ge för då är avidinet oskadligjort.
# 6
Belladonna o flugsvamp är oxå naturligt, innebär det att det är ofarligt? Vilda vargar äter vindruvor, betyder det att vindruvor är ofarligt för deras njurar?
Du har säkert läst att om man kokar äggvitan kan man ge den. Många löskokar ägget, så att gulan fortfarande är rå, men äggvitan kokt.
Ngt jag läst, och inte förstår är att en del hävdar att om man ger hela ägget, med skal och allt, så är det ingen fara.
Hur kan skalet göra att avidinet blir oskadliggjort????

# 9
Det där med äggskalet (kalket) kommer från Mustelas hemsida, har sökt men inte lyckats hitta något belägg för det.
#5 Nej gjorde jag inte, men eftersom jag hade redan svarat på frågan innan så behövs det ju inte upprepas?

# 11 fast frågan visade ju sig vara väldigt befogad eftersom skribenten ger sin hund rå äggvita.

Jag tror att avidinet i äggvitan tas ut av b-vitaminet i gulan, men då går man ju även miste om det extra b-vitamintillskottet. Att löskoka var ju smart idé!
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Jag tror inte det är så faligt om hunden får rå äggvita ibland faktisk. Jag ger ägg sällan…kanske en gång pr månad.Så hurvidt hunden ska ha rå el kokt äggvita beror vel lite på hur ofta hunden får ägg? Inte tror jag mina hundar få Bvitamin brist när den får så sällan ägg.
#8 Inte äter vel vilda hundar belladonna och flugsvämp heller?
Jag har tro på att det som hunden äter i naturen är rätt føda. Det är vi människor som tvingar den äta onyttig och konstgjord mat.

Farligt tror jag inte att det är, därmot så anser jag att det är onödigt då vitan tar bort mycket av de goda egenskaperna med att ge gulan. Man får ju ut mer av ägget om man inte ger vitan, ännu mer om man tillagar vitan och ger den.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~