Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 3589 ggr
Elcyion
4/24/12, 11:48 AM

grönsaksjuice?

Mina djur vill inte gärna äta grönsakerna. Lyckas oftast lura i dem lite ångkokta morötter. Men det mesta annat tar stopp. Kom därför på idéen att det kanske skulle gå lika bra om jag körde grönsakerna genom en juicemaskin/råsaftcentrifug/… (som står i skåpet) och sedan hälla det på maten?

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
[Madlene]
4/24/12, 5:18 PM
#1

Låt dom strunta i grönsakerna :) ge dom bara mat dom gillar :P

BARFmycat
4/24/12, 9:21 PM
#2

#1

Om TS efterfrågar råd om hur hon ska få i sina katter grönsaker så är det ganska arrogant att säga åt henne att sluta ge det helt. Skulle jag tex bara ge min ena katt sånt han gillade skulle han överäta sig på lever och aldrig äta något med ben eller kalk och få brist/ förgiftningar.

#2

Råsaftcentrifug är en jättebra idé, då får man också bort lite fibrer som de inte riktigt behöver. Jag har testat detta själv fast blandat det med blod och blandat i det i färsbullar, och det har fungerat bra.

Men hur ger du grönsakerna annars? Rakt av eller blandar du med något?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Madlene]
4/24/12, 9:24 PM
#3

#2 jag har inte nämnt att det är en dålig ide, Men varför tvinga ett djur att äta grönsaker? Jag ger inte mina djur grönsaker. En morot går för sig lite då och då. Annars inget mer

BARFmycat
4/24/12, 9:30 PM
#4

#3

Det finns gott om information om varför man vill ge grönsaker, du hittar säkert om du söker. Alla har olika åsikter om detta och vi får respektera varandras. Respektera TS val och håll dig till trådens ämne om du ska skriva mer i den här tråden. Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
4/24/12, 9:31 PM
#5

Grönsakerna gäller först och främst min hund, även om hankatten också får lite grönsaker som bugfylla om det är mald mat.

Medarbetare på jack russel terrier

[Madlene]
4/24/12, 9:46 PM
#6

#4 jag skrev till TS inte till dig om grönsaker. Jag gav dig ett vänligt svar tillbaka, jag respekterar allt och alla, så försök inte skriva till mig att respektera något (?) när jag inte skrivit något dumt Skrattande

Annons:
[Madlene]
4/24/12, 9:47 PM
#7

#5 Jag ger inga grönsaker till vår hund då han inte gillar det, kanske är så med din hund med?

Elcyion
4/24/12, 9:48 PM
#8

Det finns olika läror om vad hundar behöver, och jag är inte beredd att chansa bort grönsakerna. Allrahelst inte när han kan ha ev. brister i kroppen av att tidigare ha ätit enbart skitfoder (bl.a frolic)-

Medarbetare på jack russel terrier

[Madlene]
4/24/12, 9:49 PM
#9

Varför anser du att det är så viktigt med grönsaker åt en hund? Om du orkar berätta :) :) :)

Elcyion
4/24/12, 9:52 PM
#10

Därför att hundar är blandkostare (till skillnad från katter som är köttätare). Det finns som sagt olika läror om grönasker till hundar (och katter för den delen). Min hund är en omplacering som hade noll muskler när han kom hit, hade gått på skitfoder de senaste åren (doggy, frolic och något annat). Jag har fått upp honom i vikt, men jag vet inte om tidigare foder har gett några brister, och ska han hålla sig frisk och ha de bästa förusättningarna jag kan ge honom, är jag inte beredd att chansa på att ta bort grönsakerna. Det kanske skulle fungera lika bra, men om jag har fel då?

Medarbetare på jack russel terrier

[Madlene]
4/24/12, 9:56 PM
#11

#10 aha, vad har du för hund? vad vägde han när du fick honom? stackare.

Nej du har nog rätt, men det kanske finns andra sätt att ge näring, om han nu inte tycker om grönsaker så kan man kanske testa med något annat. Vad vet jag inte riktigt.

BARFmycat
4/24/12, 9:58 PM
#12

#6

Nej jag vet det, men jag skriver till dig i egenskap som moderator och Sajtvärd, och jag vill att du respekterar TS frågor utan att säga åt henne vad hon ska och inte ska göra och ifrågasätta hennes val. Jag sa aldrig att du skrivit något dumt, jag skrev att du ska respektera TS val (dvs inte ifrågasätta) och hålla dig till trådens ursprungsfråga om du vill fortsätta diskutera, vilket du naturligtvis är välkommen att göra. Det är inte meningen att folk som skriver här måste slåss för sina val när de inte ens gör något som kan vara skadligt för sina djur. Jag får dagligen PM med frågor av medlemmar som inte törs skriva en öppen tråd av rädsla för att bli ifrågasatta. Och så tycker inte jag att det ska behöva vara. Därför säger jag ifrån, vänligt men bestämt.Flört

Åter till trådens ursprungsfråga.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Madlene]
4/24/12, 9:59 PM
#13

"ursprungliga katten är renodlad köttätare, precis som hunden och ska därför ha en kost baserad på rött kött, fågel eller möjligen lite mager fisk."

http://www.paulun.se/page5504942.aspx

Hundar är väl köttätare?

Annons:
[Madlene]
4/24/12, 10:01 PM
#14

Kan tillägga:

"Hundar är INTE omnivorer, trots att de ofta framställs som detta (ännu ett
trevligt påhitt av foderbolagen, samma som det där med att torrfoder håller
tänderna rena heheh… vad gör man inte för att förklara varför man använder
billiga utdrygande råvaror i fodret). De är karnivorer, köttätare, och skall
utfodras med detta i åtanke."

http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2172075&p=30

[Madlene]
4/24/12, 10:08 PM
#15

#12 jag har inte åt henne att göra något, du tyder mina inlägg fel. om du menade det första inlägget. Så skrev jag låt dom struna i grönsakerna, ge dom mat dom gillar, Så var de lite skojigt sagt, inget sagt med pekfingret.

Elcyion
4/24/12, 10:14 PM
#16

11. Jag har en jrt. Han vägde 5,8kg när han kom. Nu ligger han på ca. 6,8 kg. Han ska upp lite till, men inte i fett. Det är musklerna som saknas. Men det tar tid att bygga upp muskler på en hund som hade (och till viss del) fortfarande har "svampiga" muskler.

Varken Paulun eller zoonen är källor jag skulle kalla vetenskapliga. De kan ha rätt, men jag tar dem med en nypa salt Glad

Tanken är även att inhandla en fiskolja och ge under en period för att fylla på ev. brister.

Medarbetare på jack russel terrier

[Madlene]
4/24/12, 10:25 PM
#17

#16 Då går det framåt då :) Ja, du verkar påläst iallafall. Skrattande

Silvestris
4/24/12, 10:42 PM
#18

Om grönsaksjuice är en lösning på problemet beror ju lite på varför du ger grönsaker. Är du bara intresserad av antioxidanter och vitaminer är det antagligen en bra lösning om hunden äter mat med grönsaksjuice. Vill du åt fibrer är det tämligen meningslöst då större delen av dem sitter i just massan som kasseras när man gjort juice. Däri finns antagligen en del mineraler också.

Elcyion
4/24/12, 11:33 PM
#19

Det är först och främst vitaminer och antioxidanter jag är ute efter. Funderar även på att ångkoka grönsakerna lite längre och sedan göra puré av dem.

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: