Glupsk hane och tanig hona ska läggas över på Barf
Godmorgon allihopa.
Jag har nu i några månader Barfat våran hund och det har verkligen gjort underverk för den lille. Nu vill jag även lägga över våra två katter på Barf men känner att jag har mer kött på benen då det kommer till att Barfa hundar. Därför frågar jag er som är duktiga på kattbarf och som kan tänka sej att dela med sej av sina kunskaper och erfarenheter.
Katt nummer ett är en kastrerad hane på ca 1,5år som skulle må bra av att tappa lite i vikt. Han är glupsk och är van med att få rå föda då och då men inte på heltid dock. Hur stor procent av hans kroppsvikt tror ni är lämplig att ha som "siffra" såhär i början? Han kommer att vara lättare än honan att lägga över helt då honan är lite kräsen. Han väger ca4,5kilo. Han är även ute en hel del och gör då av med en hel del energi under dagarna.
Katt nummer två är en kastrerad honkatt på ungefär tre år. Hon har svårt att lägga på sej och som sagt lite petig med maten. Därför kommer jag "stötta upp" hennes foderintag såhär till en början med Eukanuba torrfoder. Detta kommer jag göra enbart därför att det blir svårt att vänja henne vid det råa. Eukanuba hit eller dit, jag vill ge mina djur det bästa och det vet jag att torrfoder inte är på långa vägar. Hon väger ca 2kilo.Hur stor procent av hennes kroppsvikt tror ni blir bra som utgångsläge? Hon har tillgång att gå ut varje dag men är inte ute så värst mycket ändå. Så hon gör inte av med så mycket energi som hankatten.
Jag har turen att ha tillgång till att få Jipotimas sortiment hemkört. Då jag ändå beställer hem käk till hunden så tänkte jag beställa hem en del av katternas mat därifrån. Mycket annat hittar man ju oxå i köttdisken. Jag undrar vad ni anser om Jipotimas kattkorvar? Har förstått att det marknadsförs som ett helfoder men innehållet låter lite fattigt i mina öron för att platsa som ett helfoder. Vad skulle ni lagt till i ett matschema om man skulle utgå från att grunda med kattkorven?
Hur mycket ben bör man tänka att en katt ska ha? Har förstått att även det skiljer sej från hundbarfen. Jag har alltid kycklinghjärtan hemma i frysen till hunden, både som en del i hans mat och jag torkar dem även som träningsgodis. Har fattat det som att kycklinghjärtan skall vara väldigt bra även för katter och undrar lite om jag har förstått det rätt? Ni som känner till Jills sortiment, vad skulle ni välja att beställa hem i nästa leverans? Finns det något som brukar gå hem hos många katter? Är ju så tråkigt att stå med massa mat som ingen äter…
Tar tacksamt emot svar och era synpunkter.
Svarar lite snabbt och absolut inte på allt! Måste skynda iväg strax.
Angående procent, börja med 2 på båda och rör dig uppåt eller neråt beroende på deras hull. Din lilla hona där kanske behöver mer då hon verkar vara en sån med abnormt duktig metabolism (som min ena kille här hemma, han går inte upp i vikt hur mkt han än äter, kommer alltid vara en slank liten sak!).
Benprocenten ska ligga på ca 15-20.
Kycklinghjärtan är bra för katter då de är rika på taurin, tänk dock på att taurin i viss grad försvinner när det fryses, inte att noja men bra att veta bara.
Det du bör undvika att ge kissarna som inte gäller för hund är fisk, av många orsaker som det står väldigt mycket om här på barfifokus.
Annars brukar kyckling, fläsk, och nöt vara smaskens, fläsk har ofta fett insprängt i köttet vilket är bra, katter behöver fett för energins skull.
Kycklingben brukar vara de bästa benen för dem, storleksmässigt. Kycklingvingar, klubbor etc är alltså superbra mineralkällor. En kycklingvinge består av ca 50% ben, bra att veta när du ska räkna ut hur mkt ben de äter.
Hoppas det var till lite hjälp, nu måste jag rusa!
Tackar lite sent för ett bra svar. Jag har nu börjat att fasa över hanen till Barf och imorgon blir första dagen då han kommer att få samtliga två måltider i form av rå mat. Jag började så smått att byta ett mål till Barf men då hans mage verkar må bättre än väntat och klarat bytet utan problem så ser jag inte direkt någon anledning att dra ut på bytet så där jättelänge till. Han verkar klara Barfen mycket bättre än Eukanuba-torrfodret vilket matte tycker är bra.
Har varit försiktig med ben såhär i början men har medvetet gett honom en del större bitar kött så att han vänjer sig vid att låta tänderna arbeta vid varje måltid. Tänkte låta han få testa en mindre bit kycklingvinge imorgon till frukost.Håll tummarna för oss!
Honkatten är som väntat lite mer svårcharmad. Men jag fortsätter att erbjuda henne lite rått varje dag. Har lagt om deras matschema från att ha haft fri tillgång till torrfoder till att nu få mat två gånger om dagen vilket funkar bra. Men vill verkligen även att honan börjar att äta(och såklart gilla) rå mat. Har ni några förslag på vad man kan ge som även den kräsnaste katten brukar uppskatta?
Vad roligt att det går bra!
Smaskens för katter brukar vara hjärta och lever samt kyckling men det beror på katten i vilken form, vissa gillar bara kycklngköttet och andra vill ha hela klubban att sätta i sig
Om hon är lite svårflirtad kan du ju alltid prova att mixa lite rått med hennes favoritblötmat. Om hon gillar ägg kan det funka att doppa lite köttfärs i äggula. Det är bara fantasin som sätter gränser, vissa vet jag blandade det råa med tonfiskvatten (nöden har ingen lag!).
Gillar hon yoghurt så droppa några stänk över ett kycklinghjärta så kanske det triggar aptiten. Bara att testa på!
Hos mig funkade dock en överdrivet positivt attityd till allt väldigt bra, jag fick böja mig ner och säga "men ÅH vilken god MAT du har! WOW! Mmmm, smaskens! Har du sett här? *peka och peta lite på köttet*". Då blev de alldeles men wow, ja det var kanske inte så dumt och så började de slicka och till sist gick hela alltet ner
Bästa tipset dock: alla sätt är bra förutom dom dåliga!
Hej! Det är roligt att läsa om alla som BARF:ar. Jag gjorde min första BARF màltid till vàra tre katter idag. Det bestod av kyckling lever, hjärta och mage. Samt lite krossade nötter, persilja och bönor. Dem slukade allt och tyckte det var jätte gott.
Sedan följde dem mig överallt för att fà mer godbitar :P jag gjorde mat för 2 procent per katt, det tog dem en stund att äta upp allt. Sedan gick dem tillbaka till skàlen och slickade dà och dà. Dem làg som utslagna efter màltiden, utspridda pà fotöljer, golv och säng. Jag lagade mat till oss efteràt, dà kom dem ut till köket för att se vad jag höll pà med. jag erbjöd en bit lever, men dem var för mätta för att äta upp den.
Jag ska använda mer rött kött i morgon, och lite ingefära etc. Senare i veckan ska jag làta dem ge sig pà kyckling vingar där jag har krossat benen lite.
Jag ville bara fràga en sak. Jag mixar allt lite med en stav mixer, annars är jag rädd att katterna endast kommer äta köttbitarna, och inte grönsakerna. Det làter dock sà himla härligt för dem att fà äta lite större bitar. Fast man kanske kan variera det lite, med vingar, ben och hals osv sà fàr dem ju tugg motstànd pà det sättet. Mixar ni eran mat, eller làter ni allt vara helt och var för sig?
Gemm skrev: "Det du bör undvika att ge kissarna som inte gäller för hund är fisk, av många orsaker som det står väldigt mycket om här på barfifokus."
Hur kommer det sig? Katter älskar ju fisk?

#1 Grishjärtan är de hjärtan som innehåller mest taurin. Kyckling ligger i andra änden av skalan.
Benhalten kan ligga så lågt som 10-15%.
Ett sätt att få i katterna ben är att införskaffa en bra köttkvarn och sedan mala kycklingen i den. Det är även lättare för magar som inte är vana vid ben att behandla malda ben än hela ben. Får fortfarande använda malda ben till min hund för annars blir han stenhård i magen av 2 kycklingvingar.
Medarbetare på jack russel terrier