Annons:
Etikett03-katt
Läst 11377 ggr
Kajsa77
2012-04-06, 17:07

kött i kyl, hur länge?

Hur länge kan man ha öppnad förpackning kött i kylen till katt anser ni?

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Annons:
BARFmycat
2012-04-06, 18:38

Beror på om det förvaras "öppet" eller förslutet, men 3-5 dagar kanske. Går mer på näsan än hur många dagar det stått om jag ska ge gammalt kött.

Fetter oxiderar i kontakt med syre och förutom att det härsknar kött så ändrar det även smaken, men förvarar man köttet tätförslutet borde det både hålla längre och vara smakligare.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

wesdi
2012-04-06, 21:26

Hm… jag har lärt mig tvärtom.. färskt kött ska inte förvaras i lufttäta förslutna kärl, då kan det bildas botulismbakterier.  Färskt kött ska förvaras så att det kan andas.

Kött som förvaras *luftigt* blir liksom mörat, efter några dagar så kan det bli en frän lukt men.. för hundar och katter är köttet nog en *delikatess*

Ni vet.. hundar gillar ju att *möra* ben m.m. själva genom att gräva ned dem och snaska på dem senare.

/Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

BARFmycat
2012-04-06, 22:23

Botulism bildas väl när köttet börjar förruttna, det borde ju särskilt förhindras om det är lufttätt?Obestämd

Men det där med att hängmöra, då måste ju köttet just hänga eftersom det annars ligger i sin egen saft och då blir det dåligtFlört

wesdi
2012-04-07, 08:11

Jag googlade lite för att ta reda på lite mer om det jag lärt mig - att inte förvara rått kött (till djur) i tättförslutna kärl.

Följande fanns på SMI:s hemsida:

"Clostridium botulinum är en strikt anaerob bakterie, d.v.s. den tillväxer endast i syrefri miljö. Den är sporbildare. Såväl bakterier som sporer finns i jord, i djurexkrementer och i bottenslammet i olika vattendrag. Sporerna förekommer därför ofta i födan men förstörs i regel vid tillredning och konservering. Om tillredningen/konserveringen är ofullständig kan sporerna överleva och börja växa ut, förutsatt att miljön är syrefri. Toxinet bildas när sporerna växer ut. Det är värmekänsligt och förstörs vid kokning. Toxinbildning motverkas av sur och/eller salt miljö."

Wikipedia: "Botulism (av lat. botulus "korv"), en allvarlig förgiftning som vanligen förekommer som matförgiftning. Giftet, botulinumtoxin, bildas när den vanligt förekommande anaeroba bakterien Clostridium botulinum har möjlighet att växa till i en näringsrik och syrefattig miljö."

Agrias hemsida: "Många hästägare går över till hösilage istället för hö. En risk med att använda hösilage är att jord eller döda djur kan ha blivit inplastade i balen, och bakterien Clostridium botulinum tillväxer. Det är dock ovanligt att botulism förekommer man men kan förebygga genom vaccinering.

Clostridium botulinum är en vanlig, strikt anaerob bakterie, d v s. den tillväxer endast i syrefri miljö. Bakterien producerar ett nervgift, botulinumtoxin, som är direkt dödligt för hästar. Upp till 90 procent av de hästar som drabbas av bakterien och inte är vaccinerade dör.

Om hösilaget är av god kvalitet är det en bra grovfodergiva som de flesta hästar tycker smakar gott. Att fodra med hösilage ställer stora krav och risken för botulism är helt beroende av skördemetod och förvaring. Bakterien som orsakar botulism finns i jord.

Om det vid inplastningen har kommit in jord eller döda djur, t ex. sork, i balen har bakterien mycket goda möjligheter att växa till i den syrefria miljön. Därför bör alla hästar som fodras med hösilage vaccineras mot botulism.

Botulinumtoxinet påverkar hästens nerver och gör den förlamad, vilket till slut drabbar lungor och andnings-muskulatur."

Hälsningar Lena

Lena A

BARFmycat
2012-04-07, 09:30

Vafan, tillförsluter man inte oxiderar fettet och gör man det får man botulism, det är inte lätt att BARF:a!Tungan ute

Man kanske borde maila livsmedelsverket och fråga om hur man bäst ska göra?

BARFmycat
2012-04-07, 09:32
  • förvara köttet i oöppnad förpackning tills det är dags att laga det
  • färskt kött köpt över disk ska kylförvaras i papper, plastpåse eller plastburk med lock

Från svensktkött.se

Men dår stod å andra sidan inte hur länge man kunde förvara det så

Annons:
wesdi
2012-04-07, 10:40

Hm.. kött för människoföda tillagas ju (är nog inte så ofta vi äter rått kött som det är). vid tillagning förstörs ev. bacillusker.

Hundar/katter som barfas äter köttet rått.

Flört Hur som haver, hemma tar jag inte fram mer än vad som går åt på 1-1 ½ dag samt att jag förvarar det i glas/porslinskärl utan lock. i kylskåpet. Kan inte påstå att det luktar konstigt i kylen bara för att jag förvarar kött o ben *luftigt*.

Är jag på resande fot så har det ibland hänt att mer kött tinats upp förstås (inte haft tillgång till frys).. men har ännu så länge inte behövt ha det framme i kyl mer än 3 dagar i rad och det har klarat sig bra (köttet menar jag).

//Lena

Lena A

BARFmycat
2012-04-07, 10:54

Å andra sidan så tål ju hundar och katter bra många och elaka bakterier utan att bli dåliga, om de är friska i övrigt, så jag tror inte att man behöver bekymra sig så mycket över det.

Tipset med lock var mest för djurens skull, jag tycker inte heller att det luktar så mycket om det inte är typ kycklingmage eller liknandeTungan ute

Jag har en katt som är rätt kinkig, och han äter inte gärna om köttet blivit "torrt" på ytan. Jag förburkar också alltid kött jag tar fram på en dag, max två, men jag förvarar det alltid i matlåda med tätförslutande lock.

Men det skulle vara intressant att veta vad som gäller! Jag har faktiskt tänkt mycket på det hä rmed botulism, det är ju världens giftigaste gift, ett shotglas med rent botulismgift kan slå ut hela världens befolkning..

Silvestris
2012-04-07, 11:02

De flesta av oss har ju inte möjlighet att vacuumförpacka våra livsmedel hemma så även om vi sätter lock på plastburken eller förvarar köttet i en fryspåse kommer köttet i kontakt med syre. Köttet kommer sannolikt härskna innan det finns risk för skadliga halter botulinumbakterier.

Som med allt annat i kylen råder jag TS till att lukta. Att lukta och smaka (man behöver inte smaka på rått kött) är det bästa sättet att bedöma livsmedlets kvalité.

När jag gav Klass oxkross (som innehåller 50% fett) höll det sig i regel i 12-16 timmar i kylen, sedan luktade det apa och det såg inte så kul ut heller. Nötkött däremot som är magrare håller sig betydligt längre.

vallhund
2012-04-08, 01:52

Fast en behållare med lock på innehåller syre, altså kan botulinus toxiner inte bildas där.

I mat i Sverige så förekom det ibland på den tiden man konserverade grönsaker o fisk hemma o slarvade med tillredning/sterilisering.

Här får hundarn allt som  inte går av sig självt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

BARFmycat
2012-04-08, 09:14

Så är det hemma hos mig medTungan ute'

Men hur fungerar det med vacuumförpackat kött då, då borde det ju bildas botulism i det med? Eller är det helt enkelt så att det int ebildas förens köttet börjar ruttna?

Moast
2012-04-10, 22:19

eh..katten äter nt det den nt (ska) äta…dem äter bara det dem mår bra av :)

Silvestris
2012-04-10, 22:35

Kort svar, nej.

Annons:
Moast
2012-04-11, 09:42

eh…jo dem äter faktiskt nt det dem nt mår bra av! :)

Silvestris
2012-04-11, 10:37

Nej. Då skulle vi aldrig se matförgiftning hos katter (tex. salmonella efter att de har fångat smittade småfåglar) och inte heller foderallergier eftersom katten då enligt dig inte borde äta den mat som innehåller allergener.

Katter borde inte heller dricka kylarvätska eller få i sig råttgift, ändå är det ganska vanliga förgiftningar.

Moast
2012-04-11, 21:31

15## oki.. men om jag nu skulle prova ställa fram ett fat med rutten lax t. min kissemiss, skulle han nt äta den ;)

Silvestris
2012-04-11, 22:48

Men en av mina tidigare katter skulle äta den maten.

Moast
2012-04-12, 10:18

17# vill bara säga att"det var min åsikt! :)" men aja…

Upp till toppen
Annons: