Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 4681 ggr
DanielaB
4/4/12, 11:13 AM

Lymfkörteln

Hej!

Jag ger Vom Og Hundemat till min hund och senast jag var hos veterinären, som inte hade något med kost att göra egentligen, så kom detta upp. Varpå min veterinär berättar för mig att när man slaktar djuren och tar bla. strupen från dem så kommer ju även lymfkörteln med och trots att maten blir fryst så lever fortfarande vävnaderna. Vilket gör att min hund kan få ett överskott på lymfkörteln.

Stämmer detta?

Vet ej vilken grupp tråden tillhör.

Annons:
Silvestris
4/4/12, 11:31 AM
#1

Nu har djur flera lymfkörtlar, men visst kan man få med en lymfkörtel om man använder sig av strupe i maten. Vad det skulle ha för praktisk betydelse vet jag faktiskt inte. Har svårt att tänka mig att det skulle vara skadligt. Du kan läsa mer om lymfsystemet här. Om det är sköldkörteln veterinären avser kan det absolut ställa till problem, men jag är rätt säker på att djurfoder inte får innehålla sköldkörtelvävnad.

vallhund
4/4/12, 9:05 PM
#2

Vad har skördköteln med lymfsystemet att göra? Att veterinärer har 0 koll på hundars näringsfysiologi är ingen nyhet direkt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

DanielaB
4/4/12, 10:19 PM
#3

Mitt misstag, sköldkörteln var det hon pratade om. Hon berättade även att sköldkörtel vävnad kan finnas i burkmat då man värmer upp det till en grad där det mesta dör. Men vad hon alltså menade var att min hund kan ta skada av att äta färskfoder som tex Vom Og Hundemat om det innehåller slaktade djurs egna sköldkörtel då vävnaden inte dör då den enbart blir fryst.

Silvestris
4/4/12, 10:37 PM
#4

#3

Hon skulle ha en poäng om maten faktiskt innehöll sköldkörtelvävnad, men Vom og Hundemat innehåller inte ens strupe så hon har inget att gå på öht. Du kan vara lugn.

DanielaB
4/4/12, 10:42 PM
#5

#4 Hur vet du att maten inte innehåller strupe? Det står inget på korvarna.

Tack så mycket för dina svar förresten!

Silvestris
4/4/12, 10:52 PM
#6

#5

Jag kollade innehållsförteckningen på nätet. Det står ingenstans att strupe ingår. Det de använder från kyckling är skrov, kött och skinn dvs. inget innanmäte, inga huvuden, inga strupar, inga fötter, inga fjädrar… bara det som vi kan köpa i affären. Det är väldigt tydliga med vad deras mat innehåller.

Annons:
vallhund
4/4/12, 11:31 PM
#7

# 3

Vad som finns i burkmat har inget med BARF eller färskfoder att göra.

Veterinärer som har 0 koll på foder för hundar skyr jag som pesten. Under sina 7 års utbildning har de 1 veckas utbildning i våra husdjurs utfodring o deras föreläsningare kommer från RC/Hills etc. Så deras trovärdighet ligger under fotknölarna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Heffipeffi
4/6/12, 1:55 PM
#8

Men hur gör hundar/katter/vargar i det vilda? Lämnar de sköldkörteln?

Silvestris
4/6/12, 2:28 PM
#9

#8

Har faktiskt ingen aning, men om de äter sköldkörteln i det vilda utgör det proportionellt sett ändå en mycket liten del av kosten och är då gissningsvis inte skadlig. I kommersiella foder riskerar man att få helt andra proportioner. Dock är jag rätt säker på att våra foder inte innehåller någon aktiv sköldkörtelvävnad eftersom det är väl känt att det kan orsaka överskott av sköldkörtelhormoner vilket kan leka till hypertyreos.

BARFmycat
4/6/12, 6:34 PM
#10

En som är lite dåligt insatt här, vad händer om de äter sköldkörtelvävnad? Vad är det för skillnad på aktiv och inaktiv(?) vävnad?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
4/6/12, 9:55 PM
#11

Om djur äter obehandlad sköldkörtel får de även i sig sköldkörtelhormonerna vilka i stora doser kan orsaka hypertyreos dvs. överaktiv sköldkörtel. Djurets sköldkörtel är såklart inte överaktiv utan djuret blir frisk bara den slutar äta hormoner.

BARFmycat
4/6/12, 10:21 PM
#12

#11

Okej, men du nämnde i förra inlägget något om aktiv vävnad och då undrade jag liksom vad som är motsvarigheten till det?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
4/6/12, 10:42 PM
#13

#12

Motsvarigheten till aktiv vävnad är inaktiv, dvs. vävnad som har behandlats tex. kokats. Då finns ingen aktiv substans kvar.

Annons:
BARFmycat
4/6/12, 11:38 PM
#14

#13

Ah, okej. Men man kan ju tycka att det borde vara förbjudet som fodermedel, och jag vet att alla foderkomponenter som man har för avsikt att använda i ett foder ska man registrera hos Jordbruksverket, och de borde ju knappast godkänna något med sköldkörtelhormon. Om man nu godkänner det då, det vill säga.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

A_KickEm
4/7/12, 9:14 PM
#15

#6

Vom og HUndemat innehåller Kyckling, vom, lax, oxlever, ägg samt en blandning av innanmäte. enligt deras hemsida. Var har du läst???? Jag kollade på den svenska sidan….

Silvestris
4/7/12, 11:46 PM
#16

#15

Innanmäte har mig veterligen traditionellt sätt likställts med inälvsmat (som härstammar från bukhålan tex. lungor, njurar och lever… synonymnt med inkråm) och dit har sköldkörteln aldrig räknats. Det är f ö bara 2 av VoHs foder som innehåller "innanmäte" (enligt den svenska hemsidan) så är man osäker kan man hålla sig borta från dem.

A_KickEm
4/8/12, 11:25 AM
#17

#16

#6 skrev du "…Det de använder från kyckling är skrov, kött och skinn dvs. inget innanmäte, inga huvuden, inga strupar, inga fötter, inga fjädrar"…..vilket är uppgifter som jag inte kunde hitta på deras hemsida. Står ingenting om skrov, kött, skinn, huvuden mm - bara kyckling och innanmäte (förutom lax, vom o oxlever). Varken kyckling eller innanmäte är specificerat.

Googlar man på begreppet så hittar  man = inälvor, innehåll, inkråm, inre delar, fyllning. Används även i sammanhang som tekniska produkter, växter, vulkaner mm

Söker man på "Innanmäte" på Jordbruksverkets o Livsmedelsverkets hemsidor så hittar man ingenting.

Ordet finns dock  i en översättning från ett EU-dokument ang fiskeriprodukter och som definition på de delar som INTE är livsmedel.

För mig har innanmäte alltid betytt ALLT som finns inuti kroppen men varken din eller min föreställning om vad "innanmäte" står för är ju särskilt intressant - det som är intressant i detta sammanhang är de officiella definitionerna och bestämmelserna om vad djurfoder får innehålla…..och utifrån innehållsförteckningen på vom og hundemats hemsida har vi inte en aning vad gäller "kyckling" resp "innanmäte" står för. Vi kan bara hoppas att det inte inbegriper sköldkörteln eller andra hormonellt aktiva delar.

Jag använder inte VoH själv då jag anser att det innehåller för mycket fett för mina sällskapshundar o mina katter. Vore kanske en annan sak om jag hade draghundar/jakthundar som jobbar flera timmar per dag - men ni som använder det kan väl helt enkelt skriva till dom o be om en specifikattion.

Silvestris
4/8/12, 11:42 AM
#18

#17

Det kommer från deras hemsida, det står i beskrivningen av deras kycklingfoder (100% kyckling). Varför de inte skulle använda tex. fötter i kycklingfodret, men i alla andra ser jag ingen logik i.

Men alldeles oavsett, sällskapsdjurfoder som säljs inom EU ska vara säkra och får inte orsaka sjukdom således har vi i praktiken ett förbud mot skadliga halter sköldkörtelvävnad i djurfoder. Därför finns ingen anledning att tro att tex. färskfoder skulle vara farliga.

A_KickEm
4/8/12, 12:05 PM
#19

# 18 Håller med - har svårt att tro att dom blandar i sköldkörtlar o dyl - men den som är orolig kan ju ringa den svenska importören o fråga.

Nu tillhör ju inte Norge EU men kan ju inte tänka mig att det skulle vara OK i Norge heller. Sköldkörteln mm borde ju räknas som riskdel precis som hjärna mm fr idisslare.

Silvestris
4/8/12, 12:26 PM
#20

#19

Nej, Norge tillhör inte EU men samma regler gäller för dem som för alla andra om de vill sälja sina foder inom EU. Reglerna gäller för alla. Jag vet att flera amerikanska fodertillverkare helt har slutat sälja sina foder i EU eftersom det blivit strängare krav på både märkning och tester (hygieniska prover alltså) inom EU.

Annons:
GoodWibes
4/8/12, 11:10 PM
#21

Vi har like strenge regler i Norge, om ikke strengere, som EU. Skjer det innskjerpinger i EU, følger Norge etter.

Her er link til Forskrift om fórhygiene. Jeg skummet bare igjennom, men her skal vel det som har med fórtilvirking stå, så kan de som er interessert lese selv. :)

Varginna
4/10/12, 2:38 PM
#22

Hej!

Jag hörde av min veterinär att andra veterinärer hade sett problem (i Tyskland tror jag att det var) hos hundar som äter mycket hals, dvs kycklinghals/kalkonhals osv. De kan få hypertyreos-symptom av detta. Kan det vara det som din veterinär också hade hört? Detta problem har ju bara de som utfodrar sina hundar/katter väldigt ensidigt om jag har förstått det rätt, så nu vet vi en anledning till att variera djurens kost ordentligt.

Ger man sitt djur ett helfoder som till exempel V&H så skulle nog jag i alla fall ringa dom och kräva att få veta om de använder mest hals eller någon annan del av kycklingen. Om de då vägrar svara tillräckligt utförligt får man väl prata om sköldkörtelproblemet så att de förstår allvaret.

Bara lite tankar från mig… :)

Silvestris
4/10/12, 2:43 PM
#23

#22

När jag har köpt kyckling- eller kalkonhals har strupen varit bortdissikerad, det har alltså bara varit kött och ben. Ingen matstrupe, ingen luftstrupe, inga körtlar.

Vad gäller fodertillverkare och vägra svara, de får inte vägra svara på frågan vad fodret innehåller. De är enligt svensk lagstiftning skyldiga att uppge allt innehåll vid förfrågan (de behöver dock inte ange proportioner).

Heffipeffi
4/10/12, 6:47 PM
#24

Jag får kalkonhalsar med strupar på. Katterna älskar dessa strupar. Hur hittar man sköldkörteln? Hur ser den ut?

Silvestris
4/10/12, 7:19 PM
#25

#24

Finns en bild här. Gör en ctrl+F-sök på "thyroid" så kommer du till rätt bild på en gång.

Moast
4/10/12, 10:21 PM
#26

att komma hem ifrån vetrineren och sen fråga några på en hemsida skulle jag aldrig göra…egentligen kan man nt veta att alla här e proffs på just detta… Så "lyd" vetrinerenas råd! :)

DanielaB
4/10/12, 11:14 PM
#27

Har ringt Vom Og Hundemat och det kan finnas sköldkörtel i fodret.

Och vad ska man annars med ett forum till om inte ställa frågor :)

Annons:
vallhund
4/11/12, 1:12 AM
#28

# 26

Sedan när blev veterinärer experter på hundars näringsfysiologi?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Moast
4/11/12, 9:41 AM
#29

hahaha….. men dem sa ju det till henne/honom och i första hand "lyder" man väll vetrineren elr? :)

Silvestris
4/11/12, 10:30 AM
#30

#29

Det beror helt på. Jag känner till en drös katter som antingen skulle ha blivit buköppnade (i onödan) eller döda om deras ägare okritiskt hade följt veterinärens rekommendation.

A_KickEm
4/11/12, 1:40 PM
#31

#29

I den här frågn är det bara dumt att ens fråga en veterinär - dom har ingen utbildning eller kunskap om foder, utfodring etc om dom inte har ett personligt intresse. Den foderkunskap en "normal" veterinär har kommer som regel från Hills (eller annat fabrikat) säljare. Engagerade djurägare kan ha minst lika mycket kunskap - och inte minst erfarenhet…..därmed inte sagt att dom (vi) alltid har rätt när det gäller varje enskild individ .

Heffipeffi
4/11/12, 3:07 PM
#32

#25 Tack. Intressant sidaGlad

Moast
4/11/12, 9:34 PM
#33

#29 därför kankse man nt ska fråga om det efter att ha kommit hem ifrån vetrineren… hon/han vet inte vilka vi e och kankse vi inte e proffs..Mitt tips till honom/henne e att kontakta ett proffs! :)

Varginna
4/12/12, 6:36 AM
#34

Så klart att man ska lyssna på vad veterinären har att säga, men sen måste man ju använda sig av sitt sunda förnuft. Känns som att just det försvinner när det handlar om våra älskade hundar… Titta på din hund och känn efter om den "känns" som vanligt, det kommer man långt på! Om den inte känns som vanligt, tvinga veterinären att göra som du säger och bli inte övertalad om att det inte är något!

#33 Så klart att vi är proffs! ;) Haha

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Moast
4/12/12, 10:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

vadå E lymfskötel farligt för hundar dÅ?????

Upp till toppen
Annons: