Annons:
Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 5297 ggr
LaSadie
2010-12-24 00:49

[K]Hjälp med barfa en dräktig hona

Jag behöver gärna hjälp :) Kommer troligen ha en dräktig honkatt och vill gärna barfa henne då jag läste att kattungarna får en bättre start på livet och även bra för honan. Men det är så att jag är värdelös på siffror… hur mycket det ska ha av varje och liknande…. Så om det finns någon i Västerås som kan hjälpa mig. Vi åker till affären och handlar, sen till mig och fixar iordning så jag kan se och lära genom det :) Någon som kan ställa upp?

Annons:
Skunken
2010-12-25 18:58
#1

Vad jag har läst ska de ha samma proportioner av allt fast mycket mer.

Tror jag har läst på jipotimas hemsida med om att barfa dräktiga djur, lite kort bara.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

LaSadie
2010-12-25 19:40
#2

Jag har inte lärt mig barfa öht, utan ger henne lite hjärta, lever och vingar ibland

Heffipeffi
2010-12-26 17:55
#3

Det finns nog flera trådar om hur man barfar en katt.

Men rekommendationerna är:

10% Ben
Minst 10% hjärta
5-10% lever
ev 10% övrigt (mixade el kokta grönsaker, äggula mm)
resterande 60-70% muskelkött

LaSadie
2010-12-26 18:46
#4

okej :P

BARFmycat
2010-12-27 20:01
#5

Precis som tidigare nämnt, det är samma av allting fast katten kommer behöva mer. Det som går åt mer under dräktighetsperioden är kalcium, D-vitamin och A-vitamin, men de får fortfarande i sig det i tillfredställande mängder när man håller dem på en diet enligt den som nämns här ovan. Så det är ara att följa vanliga direktiv för utfodring, men ge merGlad

Annars gillar jag initiativet skarpt, "träffas i affären och så åker vi hem till mig och fixar BARF", värsta BARF-dejten!Tungan ute

Mer sånt tycker jag!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
2010-12-27 21:52
#6

Jag går gärna på Barf-date Skrattande. I Östergötland!

Allvarligt, det var ju en jättebra grej! Alla har koll på utbud och priser där de bor. Så träffas man i mitten eller nåt, delar upp, pratar och förpackar. Kanon ju Glad.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
BARFmycat
2010-12-27 22:45
#7

Ja asså jag känner att jag som har erfarenhet skulle gärna hjälpa någon annan som inte har det om den personen bodde i närheten av mig och jag bara blev tillfrågad!Tungan ute

Dessvärre tror jag att jag är rätt ensam här mitt i Sverige längs med kusten (Hudiksvall)…Obestämd

Men BARF-dejting, en superbra idé, faktiskt!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LaSadie
2010-12-27 23:02
#8

BARF dejt ja Skrattande Kände att det var en superidé, men verkar ingen som nappar i Västerås området Rynkar på näsan

BARFmycat
2010-12-28 22:20
#9

#8

Det kanske bara inte finns någon där? Om det hade funnits någon som läst det så lär de ju inte ha kunnat motstå!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LaSadie
2010-12-28 22:36
#10

#9 Förmodligen… det är synd Rynkar på näsan

LaSadie
2010-12-29 13:52
#11

En liten följdfråga… När jag har gett Dakota hjärta och lever tillsammans så äter hon helst upp levern och lämnar hjärtat. Hon var förtjust i vingar från början men efter leverns intåg så vill hon bara äta det… vad ska man göra för att hon ska äta upp allt?

Labolina_73
2010-12-29 14:20
#12

Men en katt behöver ju inte grönsaker övh.. Varför ska man då blanda i det?

//Linda

Heffipeffi
2010-12-29 15:47
#13

#12 Det finns delade meningar om det. Därför skrev jag ev 10% övrigtt.

#11 Du behöver inte ge henne lever varje dag. Ge henne ett par gånger i veckan i stället, och då kan du ju ge henne det EFTER hon ätit upp den andra maten,

Annons:
LaSadie
2010-12-29 16:04
#14

#13 Låtar som en bra idé

BARFmycat
2010-12-31 11:27
#15

Många katter blir beroende av lever, men du bör inte ge det oftare än två gånger i veckan eftersom det är så A-vitaminrikt. De behöver det, men i lagom dos, annars kan de bli A-vitaminförgiftade.

Som sagt, ge levern sist, som "efterrätt". Den psykologin har fungerat bra för att få mina katter att äta sina grönsakerSkrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LaSadie
2011-02-07 04:27
#16

Jag gör ett nytt försök att putta upp tråden. Honan är inne på slutat av sin preggo tid, men behöver hjälp sen när detta äventyr är över :)

BARFmycat
2011-03-08 16:13
#17

#16

Hjälp med vaddå?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LaSadie
2011-03-08 16:22
#18

#17 Det var inget :) Skrev nog fel. Kattungarna är födda och är så söta. Dom var stora och friska när de föddes och fortsätter att växa i bra takt.

BARFmycat
2011-03-08 16:26
#19

#18

ja det är det ju vetenskapligt bevisat att de gör när mamman ätit BARF  under dräktighetsperiodenGlad
Äter kattungarna också BARF?

Grattis till en välskapt och välmående kull!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LaSadie
2011-03-08 16:29
#20

#19 Tror definitivt att det stämmer, ungarna var så stora och de växer så himla bra jämfört med de två tidigare kullarna.

Ska ge dom det överlag :) Ska börja snart, de är tre veckor och har just fått små tänder :) Vilka ben är bäst att ge i början? Kycklinghalsar?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Katti
2011-03-08 16:54
#22

Var är bilderna??? Skrattande Man kan väl inte skriva att kattungar är söta heller. Vi tror dig inte innan vi har fått bildbevis Cool.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
LaSadie
2011-03-08 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#22 Skrattande

Jag vill lägga upp men sidan bara står och tuggar utan att något händer Obestämd Men försöker igen

*testar*

Det funkar Skrattande Detta är nummer fyra som är störst i kullen, igår vägde hon 370g och de är tre veckor idag.

Skunken
2011-03-08 18:06
#25

Wow så gullig. Sockersöt <3

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Katti
2011-03-10 02:02
#26

Ja, den var söt (inte helt otippat kanske, kattungar har ju för vana att vara det) Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
2011-03-10 09:33
#27

Kycklinghalsar kan du testa, och de här små benen som är längst ut på vingen. Se till att det inte är för många kattungar som äter ur samma skål bara, det är lätt hänt att de blir stressade av varandra och sätter i halsen. Om de fortfarande diar har de inte ett så stort behov av ben eftersom de fortfarande får i sig kalk ifrån mjölken =)

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Katti
2011-03-10 10:53
#28

Till små kattungar kan det kanske var idé att ge smådjur, typ mus-, rått- eller kycklingungar. Det är ju vad kattmamman skulle bära hem till dem om hon levde vilt. Och vuxna smådjur förstås.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
2011-03-11 14:49
#29

Musungar eller bara små möss är faktiskt jättebra, det började jag ge min senaste katt när han var liten. Först lekte han med musen en halvtimma sen åt han upp denTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Gilan
2011-03-11 15:50
#30

Att ha barfträff låter ju faktiskt inte helt dumt. Även om man bor längre ifrån varandra så kan man ju turas om att vara den så åker och kanske kan man vara flera som sammåker?!

Det vore ju bra inte minst för att kunna "byta" mat heller. Tänk att kunna lsasta bilen full med ex lamm och komma hem med en bil fullt av vilt. På sånna sätt skulle man lätt kunna samarbeta för att ens djur skulle kunna få en bra varierad kost. Sen är det ju alltid trevligt att diskutera barf:D

LaSadie
2011-03-11 15:52
#31

#30 Låter bra, mina katter har visat stoooor uppskattning av ren och älg i mjukmat (det enda jag har möjlighet att ge dom för tillfället).

BARFmycat
2011-04-29 10:57
#32

Hur har det gått för kattungarna? Det var länge sen vi hörde en uppdatering!Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LaSadie
2011-04-29 18:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Hej!

Jodå Skrattande Det går bra med dom! De är alla stora kattungar mellan 1,2-1,4 kg vid tio veckors ålder.

De är väldigt matglada kattungar som slänger sig över det jag serverar Skrattande Det är roligt hur de gnager på kycklingvingarna de får, några tuggar bara runt benet medan de andra tar hela grejen. Märkt att de gillar hjärta men inte lever, kanske för att mammakatt roffar åt sig dom först Glad

Nu får de klass köttkross tillsammans med färs då Jipotimas är för fan segare än sirap att skicka iväg saker jag beställde (och betalade) för cirka två veckor sedan Skrikandes

Men annars är det toppen! Är så glad att kattungarna är så stora som de är och mår så bra med. Är stolt över mammakatt och mormorkatt som tar så bra hand om dom med :)

LaSadie
2011-04-29 18:57
#34

Ska bara påpeka att jag gör 50/50 mer eller mindre. De får blötmat och rå mat. Jag är inte hela vägen än Glad

Annons:
Bogart
2011-04-29 19:03
#35

#33 Gud vad söt den kattungen var! Underbar färg. Den hade gärna fått kommit hem till mig… Tungan ute

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

LaSadie
2011-04-29 19:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#35 Hon är så vacker, som liten docka.

Har en annan "fem i tre" katt Skrattande

LaSadie
2011-05-07 22:17
#37

Ville bara visa två av kattungarna som äter på kycklingvingar :)

LaSadie
2011-05-07 22:18
#38

Ja, jag klipper isär vingarna… Skäms

BARFmycat
2011-05-13 22:16
#39

#37

Fina underlägg..Flört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LaSadie
2011-05-13 22:49
#40

#39 Visst är dom :D

Rose1
2011-05-13 23:09
#41

Glöm bara inte att ge kalcium om du ger rent muskelkött.
Ungarna är godomliga!

Annons:
LaSadie
2011-05-13 23:40
#42

#41 Ska göra en minnesanteckning på det, om/när vi får en till kull. Nu har de blivit 12 veckor och två har redan flyttat :) Men har fyra kvar som är glumpska. Exempel på en bra kalciumkälla? Tänkar på mjölk men det ska man inte ge katter så…

BARFmycat
2011-05-14 00:02
#43

#42

benmjöl och äggskal

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LaSadie
2011-05-14 00:05
#44

Tack :) De får ben, som kycklingvingar och det som finns i köttkorvarna, men ska leta efter benmjöl :)

LaSadie
2011-05-16 15:38
#45

Kan även meddela att mammakatt mår oförskämt bra och har börjat löpa igen Skrikandes

LaSadie
2011-07-16 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Vill bara ge en lite uppdatering av kullen som fick råka ut för mitt experiment. Dom serveras rå mat fortfarande, har tillgång till torrisar men ser främst de stora katterna äta det. De små äter den råa maten och blötmat.

Av de som bor kvar väger de över 3 kg, de som har flyttat väger under så man får tolka det som man vill Glad

Katti
2011-07-17 23:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Vad bra att den här tråden kom upp igen, för jag har en kull som nu är 6 veckor som jag ska börja ge lite BARF (inte bara dock). De har en envist BARF-vägrande mamma, men jag vill att dessa blir mer öppensinnade när det gäller mat Glad. Köttfärs med äggula har de redan fått smaka!

Har ingen färsk bild tyvärr, så den här får duga!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

LaSadie
2011-07-17 23:56
#48

Jag hade tur med en mamma som älskade allt jag serverade när kattungarna var små (nu med men inte i samma utsträckning).

Så länge bitarna var tillräckligt små så gick det ner. Sen överraskade de mig med att försöka äta vingar som jag serverade till mammakatt, trodde de var för små för det men det gick någorlunda, de fick smak för det och fortsatt med det.

Såååååå söta, helt underbara ju!

Annons:
LaSadie
2011-12-01 15:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Tänkte visa några bilder på våra katter som äter det råa och ääälskar det :)

Kattungarna, är inte så mycket kattungar längre. De är två stycken 5 kilos katter på tio månader. Mer odrägliga slynglar *s*

Kanske ska påpeka att de inte var så glada att jag tryckte upp en kamera när de åt Skäms

LaSadie
2011-12-01 15:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

en till

LaSadie
2012-04-09 21:28
#51

Ska säga att jag är glad att jag hittade denna sidan och den hjälp jag har fått.

Men de har totalt slutat med att äta kycklingvingar… hur kan jag spicy upp det igen? det är lite lata med att tugga men men gillar att bära omkring kotlettspillbitarana efter att ha ätit upp köttet (bäst är mattes matta i hallen)

BARFmycat
2012-04-09 21:50
#52

#51

De kanske inte är motiverade längre? Tengil äter inte gärna kycklingvingar, men är han hungrig går de ner med hull och hår, så det kanske är det bara, att de inte är tillräckligt hungriga?

Har du testat kamben? Ger nästan exakt samma stimulans som kycklingben fast det är mest brosk på dem, och katterna verkar ha lättare för att äta dem.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LaSadie
2012-04-09 21:57
#53

Well… det är ju skillnad på katternas matsedel, en som äter torrisar och bara blötmat som står framme en del. Men även om jag har tagit bort maten eller inte serverat mat på ett tag så vill de inte äta :(

Ska leta upp kamben på CG nästa gång, de tycker om att tugga och arbeta med bara köttbitar men tappat lusten totalt med kycklingvingar. Kan klubbor vara ett alternativ annars?

BARFmycat
2012-04-11 20:21
#54

#53

Det kanske är för att de vet att det kommer mat som de tycker om bara de väntar en stund till?

Ja absolut, eller fläskben och ox/grissvansGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: