Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 2395 ggr
Kajsa77
2012-04-10, 23:16

Kalcipos

Kollar man i Fass står det att 30% tas upp i magen. Betyder det att endast 150 mg kalcium kan katten tillgodogöra sig per tablett a 500mg?

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Annons:
Silvestris
2012-04-10, 23:40

Om jag inte missminner mig så har de redan korrigerat för det dvs. en tablett innehåller 1500 mg kalciumkarbonat av varav 500 mg absorberas i tarmen.

Kajsa77
2012-04-11, 08:11

Känner mej förvirrad, varning för njursjuka står på kalcipos. Läser man om calcium så för mkt skadar njurarna. Då min katt redan har fel på njurarna känns det som det lätt kan bli fel. Vet inte hur ja ska göra nu…

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Silvestris
2012-04-11, 10:34

Det varnas för njursjuka eftersom kalciumkarbonat binder fosfor och för att människor med njursjukdom kan ha andra fosforbindare föreskrivna. Om du är njursjuk och redan äter fosforbindare ska du inte äta Kalcipos eftersom du då för i dig för hög dos bindare med konsekvensen att du kan få i dig för lite fosfor.

Och visst kan för mycket kalcium skada njurarna, men med för lite kalcium urkalkas skelettet. Det handlar om att ge lagom och ger man kött måste man tillsätta kalcium (för att balansera upp den höga fosforhalten i köttet).

Upp till toppen
Annons: