Annons:
Etikett03-katt
Läst 4112 ggr
[Linda240]
2012-02-13 10:59

Nordic till katt

En fågel har kvittrat i mitt öra att nordic skall börja med kattmat.

Det skall komma en med ox och en med lax.

Annons:
BARFmycat
2012-02-13 17:10
#1

Mig veterligen har Nordic spannmål i alla sina produkter, och så tycker jag att det är synd att de ska göra en sort med fisk, särskilt lax.
Fisk ska aldrig under några omständigheter ges till katter.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
2012-02-14 00:01
#2

De har pratat om att göra kattmat i flera år, men vem vet?? När de började sälja laxkrossen skrev de att det var lämplig kattmat. Är det kanske den de tänker på nu med? Ska bli intressant att se vad de hittar på. Deras oxkross är redan nu em lämplig grumd för katten. Lägg till lite hjärta, ben oh lever, så är det bara att servera.

BARFmycat
2012-02-14 07:39
#3

#2

Lägg tll lite allt? Låter inte så kompletterat. Då är väl Jipotimas kattkorvar bättre då, bara tillsätt 28g lever till varje korv, klart!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Linda240]
2012-02-14 15:43
#4

Jag kan inte köpa jipotimas korvar.

Hoppas att nordic blir vettigt så jag slipper bråka med katten

Heffipeffi
2012-02-14 22:52
#5

#2 Jo, det blir komplett. Det är bara att köra med den vanliga mallen, och Nordic utgör köttdelen.

Angående Jipotimas, så blir det ju inte alls enl mallen om  man inte tillsätter kött. Korven innehåler endat malen RKB + 30%hjärta. Har varit i kontakt med dem, och de rekommenderar att man ger rent kött vissa dagar + LITE lever.

BARFmycat
2012-02-15 07:49
#6

Men då kan man väl lika gärna köpa kött ist för Nordic? Gillar inte det här med lax oxh spannmål, jag skulle inte gett det..

Kycklinghalsar + hjärta är det i korven, ger man lever utöver det så tror jag inte att det skulle bli för mycket ben. Det blir på gränsen, 20-30% ben. Det märker man ju på avföringen om det är för mycket ben i kosten. Men absolut, kött någon dag i veckan skulle nog inte skada heller.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Heffipeffi
2012-02-16 12:50
#7

#6

Visst kan man köpa kött i stället för nordic. Fast Nordic blir billigare, och har med flera katter eller både katter och hundar gör det ganska mkt på det totala priset. Nu pratar jag om Nordic OX, den finns det ingen spannmål i, utan det är endast kindkött av ox. Håller med dig om att man inte ska ge spannmål. Vet också att många katter är allergiska mot fisk. Dock ger jag mina katter lite laxkross ibland.
Jag ger mina katter mer ben än rek 10% och de fixar det bra, men vissa katter kan bli lite hårda i magen av det.

BARFmycat
2012-02-16 14:13
#8

#7

Okej, men man får väl se upp om de ska börja med något slags helfoder, då blir det säkert spannmål i det..

Vad är kilopriset på Nordic?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
2012-02-18 13:48
#9

#8

Vi får hoppas att de sätter sig in i kattens behov innan de börjar göra kattmat. Men det är nog inte så stor chans, eftersom de för ett tag sedan skrev att laxkrossen var ämnad till katter :-(

Kommer inte i håg exakt pris, men ca 23-24 kr/kg. Ibland har de 10 och 20 kg/klumpar och då kostar det ca 13 kr/kg.

Emaljoh4
2012-02-18 21:23
#10

BARFmycat: Varför gillar du inte lax i mat?

Gäller din åsikt även till hundar? Varför?

Varför inte fisk till katter överhuvudtaget?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

BARFmycat
2012-02-19 17:59
#11

#10

Fisk är väldigt allergent för katter, som ursprungligen är ökenlevande djur. I öknen finns således ingen fisk, och även om man i flera år inpräntats med bilden att katter ska äta fisk, katter älskar fisk, fisk ger glada katter osv så är det faktiskt ett väldigt främmande protein för dem och många katter som blir foderallergiska är det just pga fiskprotein i foder.

Enligt Small Animal Clinical Nutrition, en bok för den som vill ha vetenskapligt belagd information i ämnet, anges tex. att nötkött, mejeriprodukter och fisk tillsammans står för 89% av alla fall av foderallergi hos katt (rapporterade fall).

När en katt väl blivit allergisk mot en typ av kött har man redan börjat måla in isg i ett hörn då utbudet av köttsorter som katten tål minskar. En allergi kommer sällan ensam, när katten börjat visa allergi för ett sorts protein kan det bara vara en tidsfråga innan den börjar visa allergi för en annan.

Om katter tex oftast visar allergi mot är kyckling (vilket är vanligt) så är det för att kyckling är ett väldigt vanligt foderämne. Det är det protein som många katter utsätts för helt enkelt, samma sak gäller nötkött.

Men fisk är mer allergent än kyckling, dvs katten får lättare en reaktion på det än vad den får på kyckling. Det kan endast behövas små mängder för att framkalla en reakton, eller att det ges ofta.

Argumentet "men min katt har ätit fisk i _ _ år och den är inte allergisk" är inte ett särskilt bra argument, eftersom de alltid tål ämnet tills de blir allergiska. Med det menar jag att en katt kan äta fisk i 5 år utan att visa allergi, men en månad in på det sjätte året kan vara droppen som får bägaren att rinna över och utlöser den allergiska reaktionen. Och då står man där rätt som det är med en katt som inte tål ett visst protein, och livet med en foderallergisk katt börjar, med ökad risk för att övriga allergier ska få fäste.

Exempel:

Säg att en katt utfodras med 50% fisk och 50% kyckling (inälvor, ben, etc, etc endast från dessa enligt konstens alla regler).
Den köttsorten som är mest allergen av dessa två är fisken, men den som flest katter uppvisar allergi mot är kycklingen.
Om man ska vänta tills den här katten uppvisar allergi mot någon av dessa köttsorter så kommer fisken att komma till uttryck först, eftersom den lättare orsakar allergi än kyckling, eftersom den är mest allergen. Kyckling är alltså inte lika starkt allergiframkallande som fisk.

Därför gör man klokt i att undvika köttsorter som är starkt allergiframkallande eftersom risken är överhängande att katten kommer att bli allergisk, även om den inte är det i dagsläget.

Fisk innehåller även för lite E-vitamin i förhållande till mängden fleromättade fettsyror, det krävs E-vitamin för att konservera dessa och när de inte finns i tillräckliga mängder måste katten ta av sitt eget förråd vilket orsakar E-vitaminbrist. Det leder i värsta fall till inflammation i fettcellerna (pansteatit), som är en ohyggligt smärtsam sjukdom.

Fisk är dessutom alldeles för näringsfattigt för en katt och innehåller inte rätt proportioner av det en katt behöver, så det är relativt värdelöst att ge det som foder.

Rå fisk innehåller även thiaminas som bryter ner thiamin (vitamin B1).

Så köp inte foder som innehåller fisk, ge inte katten fisk, det gäller även skaldjur.

Källhänvisar även till studien Prevalence and Causes of Food Sensitivity in Cats with Chronic Pruritus, Vomiting or Diarrhea av _W. Grant Guilford, Peter J. Markwell, Boyd R. Jones, John G. Harte och Josephine M. Wills

_För hund är det ju inte allergiframkallande, men överig information får man ju ta ställning till.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Emaljoh4
2012-02-19 19:51
#12

#11 Hoppas du inte känner dig ifrågasatt. Glad Läste med stort intresse, då detta är något jag inte hade en aning om! Men tack så mycket. Nu har jag lärt mig mer. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

BARFmycat
2012-02-19 20:06
#13

#12

Nejdå, jag får höra den frågan väldigt oftaTungan ute
Industrin gör ju ett gott jobb genom att försöka övertyga konsumenterna om att fisk är prima foder!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Emaljoh4
2012-02-19 20:10
#14

#13 Jag trodde att katter var fiskätare. Flört Så visst har jag också bli lurade.. Men det är väl samma sak som att många tror att katter ska dricka mjölk , men visst är det väl så att katter ofta är laktosintoleranta ?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

BARFmycat
2012-02-19 20:16
#15

#14

Ja, plus att även mjölkprodukter är allergent för katter och olämpliga att ge även om de är laktosfria. Hela din värld vänds upp och ner nu va?Flört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Emaljoh4
2012-02-19 20:21
#16

#15 Intressant! Glad Man lär sig något nytt varje dag.

Och ja, visst vänds världen lite upp och ner när man lär sig nya grejer. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Forest]
2012-02-23 11:10
#17

Jag tror inte att detta foder är till för katter bara för att det skrivit det på hemsidan. Jag ger ingen fisk till katten just pga han är allergisk mot fisk. har fått välja ge blötmat bonzita o mjaus mjukmat utan fisk sen får han även råkost varje dag.

BARFmycat
2012-02-23 11:13
#18

Det finns inget färskfoder som är helfoder för katter idag som inte innehåller fisk.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
2012-02-23 22:59
#19

#18 Finns det ngt färskfoder som är helfoder som innehåller fisk då? Jag trodde inte det fanns färskfoder för katt överhuvudtaget ännu.

BARFmycat
2012-02-24 15:18
#20

#19

ja för hundar finns det, men inte för katter.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
lizaohman
2012-02-24 19:45
#21

Jag har just rensat bort all kattmat med fisk, inklusive tonfiskburkarna. Det blev inte mycket över. Min önskan är att Barfa katten, men han är gammal (tog över honom för ett halvår sedan) och har precis fått honom avvänjd från torrfoder. VAD ska jag ge katten ifall han inte ska äta mjölkprodukter, fisk, skaldjur, nöt eller kyckling?

Småfågel och möss vore väl idealiskt, men när de i huset (mössen alltså) tar slut, sedan då?

Är kalkon okey?

Heffipeffi
2012-02-24 23:07
#22

                                                                                                                                     # 19. Då missförstod jag ditt inlägg.

BARFmycat
2012-02-25 13:49
#23

#21

Du kan ge allt utom fisk, spannmål och mjölkprodukter.

Om du inte kan BARF:a kan du ge blötfoder från Mjau Eller Bozita, sorter utan fisk och skaldjur, de är spannmålsfria. Om du vill kan du ju komplettera med att ge lite kycklingvingar, kycklinghjärta, kotlett/skivspill osv.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Forest]
2012-02-25 20:16
#24

21, vill du itne barfa så finns majusmjukmat utan fisk o spannmål, jag ger det till katten och Bonzitas mjukfoder det köper man på djurbutiker som ofta har dom rätt dyra men ger 1 mål Bonzitas sen mjua och råkost som tuggis-mellamål. http://www.mjau.se/ finns i vanliga matbutiker.

BARFmycat
2012-02-25 21:12
#25

#24

Mjau och Bozita ligger nästan i samma prisklass, det skiljer typ 4 ;- kilot på demTungan ute

Om man köper Bozita på Granngården så får man 16 tetror för 169;-

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
2012-02-25 22:34
#26

Det skiljer mer om man köper de stora burkarna med Mjau. Mjau kostar 10:20 - 10:90 för 635 gram om man letar lite, d v s 16:50-17:- kilot. Bozita kostar från ca 9:- för 370 gram, d v s 24:30 kilot.

16 tetror för 169:- är ju dyrare än styckpriet på både Maxi och Willys.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
2012-02-25 22:52
#27

#26

Jo jag vet att de stora konserverna är billigare.

Men Bozita finns väl inte att köpa på Maxi och Willys?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
[Forest]
2012-02-26 01:12
#28

24 här har vi inte stora burkar i nån butik så en liten tretrapack kostar 8 något o Bonzitan kostar 12kr så det är 4kr skillnad, jag brukar köpa på mig burkar men stora burkar på 1 katt räcker lite för länge han äter inte så grymt mycket 1 tetra räcker 2 dagar. jag köper de mellanstora burkarna när vi åker iväg o handlar i större matbutik :) Då blir mjaus maten änndu billigare än Bonzita. Han är fin i kroppen lagom slank inte mager o inte tjock.

lizaohman
2012-02-26 10:46
#29

Tyvärr har jag inte lyckats få katten att äta Mjau, vilket är otroligt synd, han bara vägrar. Jag har försökt varenda sort! Fläskfärs gillar han dock.

Jag ska leta reda på Bozita, så får vi se. Tack för svar. Jag hoppas TS inte tycker jag kapade tråden, det är ju ändå en diskussion av allmänt intresse Oskyldig

SuperLimm
2012-03-15 14:52
#30

Jag har hört att Vom och Hundemat ska börja göra kattmat också, de har iaf inget spannmål i sina produkter. Vi får väl se om det kommer något färskfoder för katter alls..

Mvh Linn

BARFmycat
2012-03-15 15:01
#31

#30

Jag med, men att de ska basera det på fiskObestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

GoodWibes
2012-04-05 21:25
#32

Kan man gi produktene til Vom og Hundemat (uten laks) til katt?

BARFmycat
2012-04-05 21:29
#33

#32

Nej, det kan man inte.

Enligt deras tabell så innehåller det 1% för lite protein, 5500IE för lite A-vitamin, 250IE för lite D-vitamin, 3,5mg för lite vitamin B1, 1,2mg för lite vitamin B2, 51mg för lite vitamin B3, 2,2mg för lite vitamin B6, 0,4mg för lite folsyra, 2150mg för lite kolin, 45mg för lite zink, 11,2mg för lite koppar för att kunna ges till katt. Och då har jag inte tagit med alla ämnen som de inte redovisar, som man måste redovisa för katt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2012-04-06 01:45
#34

#33 Har du verkligen räknat ut värdena i torrsubstans och vad jämför du värdena med? Snabb koll på ett par näringsvärden och det ser okej ut för mig.

Annons:
BARFmycat
2012-04-06 08:53
#35

#34

Nej det har jag inte för jag kan inte se att de redovisat hur mycket vatten deras foder innehåller någonstans. Jag jämför med AAFCO:s lista.

Sedan redovisar de väl inte taurin heller? Plus flera näringsämnen som ska listas som inte finns med, så deras tabell är ju inte fullständig för katt?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2012-04-06 11:22
#36

#35

De har TS utskriven i sina näringstabeller på hemsidan. Du kan inte jämföra med AAFCOs lista utan att omvandla till TS eftersom AAFCO anger alla värden i TS.

Och nej, tabellerna är inte fullständiga (dock nästan) men vi som BARFar har knappast fullständiga tabeller över den mat vi ger våra katter heller. Jag skulle möjligen ge tillskott av B-vitaminer och taurin eftersom man inte vet hur länge maten har varit fryst, men i övrigt funkar VoH som bra kattmat.

Sprint innehåller när man räknat om till TS tex:

  • protein 43%
  • fett 43%
  • A-vitamin 10 000 IE/kg
  • D-vitamin 1400 IE/kg
  • Koppar 11 mg/kg
  • Folsyra 1,1 mg/kg
Heffipeffi
2012-04-06 13:53
#37

Men det som står på hemsidan, är ju inte hur mkt fodret innehåller, utan tillsatta vitaminer ocgh mineraler. Svårt att veta hur mkt maten totalt sett innehåller då.

Silvestris
2012-04-06 14:25
#38

#37

Och om halten tillsatta vitaminer och mineraler når upp till AFFCOs värden är man ju försäkrad om att maten innehåller tillräckligt av dem. Någon skadlig överdosering har jag svårt att se risk för.

BARFmycat
2012-04-06 18:32
#39

#36

Jag vet det. Men som jag sa, så kunde jag inte det för jag hittar inte någonstans hur hög vattenhalt det är, vart ser du det?

Vi har väl visst fullständiga tabeller, all information man behöver finns ju på Livsmedelsverkets hemsida?Tungan ute

Men det var väl bra då att det finns ett färskfoder man kan ge till katt! Kan tillägga att det var Valp jag uttalade mig om (fodret alltså).

Och skadlig överdosering, det finns ju några ämnen som har ett övre tak enligt AAFCO så det beror ju alldeles på vad fodret har för analys innan tillsatser.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2012-04-06 21:58
#40

#39

De har inte skrivit ut vattenhalten, däremot torrhalten. Torrhalten (dvs. torrsubstansen) anges i översta raden i tabellerna över näringsvärdena på hemsidan.

BARFmycat
2012-04-06 22:20
#41

#40

Och vad innebär torrhalt? Jag har aldrig hört det ordet förut utom från dem. Är det vad som blir kvar när man tar bort vattnet? Alltså 100 - torrhalt = vattenhalt?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
GoodWibes
2012-04-06 22:35
#42

Så da kan man bruke det altså…?

Valp og Sprint inneholder laks, så da er det i tilfelle Hundemat nr 33, Storfevom og Kylling som er aktuelt.

Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å gi dette som et fullfór, men i tillegg til litt rått kjøtt og evt. Bozita/Mjau en gang i blant. Jeg kommer ikke til å helBARFe nå i begynnelsen, pga at jeg har dårlig med frysemuligheter.

Silvestris
2012-04-06 22:38
#43

#41

Torrhalt är detsamma som torrsubstans dvs. 100% minus vattnet så du tänker helt rätt.

#42

Ja, du kan absolut ge det som komplement till BARF. Jag brukar ha lite VoH i hemma för att variera katternas kost lite.

GoodWibes
2012-04-06 22:50
#44

#43

Okå, flott! Da får jeg handle inn, og se om det faller i smak. Bruker katter like det?

Tusen takk for hjelpen. :)

Silvestris
2012-04-06 22:56
#45

#44

Mina katter gillar det.

BARFmycat
2012-04-06 23:39
#46

#43

Men vänta här nu, var det inte du som ansåg att man inte ska ge lax till katter pga omega 3 & 6, för att de ger E-vitaminbrist?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2012-04-07 09:54
#47

#46 Alla sorterna innehåller inte lax och dessutom har VoH tillsatt E-vitamin.

BARFmycat
2012-04-07 10:10
#48

#47

Och du är säkert på att det är tillräckligt med tillsatt E-vitamin för att inte orsaka brist? Vad hände med att man inte bör ge fisk för det är artfrämmande kost?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Silvestris
2012-04-07 10:18
#49

#48

Det innehåller så pass mycket E-vitamin att det är rimligt att anta att det är säkert. Jag tycker fortfarande inte att man ska katter stora mängder fisk, men det är inga stora mängder vi talar om här och fodret är i övrigt bra (dessutom innehåller som sagt inte alla varianterna fisk). Hälften av VoHs foder innehåller inte fisk.

BARFmycat
2012-04-07 10:30
#50

#49

Men nu frågade ju GoodWibes just om fodret med lax och om man har sådan information om det så kanske man ska dela det, åtminstone så h*n får bilda sig en egen uppfattning.

Och vad är det som gör skillnaden att mata med stora mängder och med små mängder? Jag kan ju förstå att man gör en restriktion när det handlar om tex lever som man kan överdosera, men om ett fodermedel anses okej att ge, varför ska man ändå bara ge det i små mängder? Då tycks det ju vara så att det är något med det som inte är okej i alla fall?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2012-04-07 10:49
#51

#50

Nej, GoodWibes gjorde klart redan i sitt första inlägg (#32) att det var varianterna utan lax hen avsåg ge. Det är du som har dragit upp fisk i diskussionen. GoodWibes har även klargjort att det ska ges som komplement till BARF och där anser jag att fodret, med eller utan fisk, kan ges. Tycker du annorlunda är det bara att du säger det. GoodWibes har nog förmåga att ställa fler frågor och bedöma själv vad hen ska göra.

Och varför är ett födoämne okej i små mängder men inte i stora? Du svarade på frågan själv. Ett födoämne kan vara nyttigt (eller bara inte skadligt) i små mängder men inte i stora. Varför ger du inte mer än 10% grönsaker? Varför ger du inte 70% ben?

Allt handlar om balans.

BARFmycat
2012-04-07 10:57
#52

#51

Okej, då var det jag som missuppfattade. Är pinsamt dålig på att läsa norskaSkäms

Ja det förstår jag väl, men jag ville veta varför just fisk skulle ges restrukterat. Om jag säger såhär, vad händer när man ger för mycket, och vad är för mycket?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: