Annons:
Etikett03-katt
Läst 3496 ggr
sparrowcrazy
2012-04-02 20:20

BARF Recept till 10 årig katt?

Hejsan, jag har en kastrerad katthane på 10 år som jag vill få över på en balanserad BARF kost.

Är inte så insatt i det där dock så jag skulle vara tacksam för råd om recept och hur jag vet att han verkligen har en balaserad kost.

Han fick torrfoder och mjukfoder ända sen han var liten han började dock bli överviktig efter kastrationen och sen visade han även att han inte mådde bra efter den kommersiella maten, så för två år sen bytte vi till delvis hemlagad delvis mjukfoder.

Han fick då kokt kyckling blandad med Mjau eller Sheba. Detta mådde han mycket bättre av men fortfarande kunde han få problem med urinkristaller pga saltet i mjukmaten. Plus att hand avföring stank som sjutton.-.-

Så ung för ett år sen började vi ge honom bara kyckling + lite tonfisk för smakens skull eftersom han vägrade äta kycklingen som den va efter att han var van vid mjukmaten. Till detta får han också vitamintillskott (Immun som man kan köpa på Animail). Detta fick hans mage att må toppen och han har gått ner i vikt, (han var lite överviktig). Jag vill dock inte heller att han ska gå ner i vikt för snabbt eller för mycket..

Nu fick jag dock reda på att kokt kött inte var så bra, vi ger honom iof inte helt kokt kyckling utan semikokt så man får bort de yttersta bakterierna.

Men jag vill i alla fall få honom på en väl balanserad kost och få honom att äta rått kött så han ska må så bra som möjligt.

Har sett några recept men jag vill vara säker på att jag får detta rätta för just min katt som är lite äldre.=)

Från vad jag har hört tänkte jag:

Hjärta

Lever

Ben/benmjöl

Muskelkött

Äggula

Men hur mycket och hur ofta dagligen? Har hört an man bör variera djuren köttet är ifrån. Funkar kyckling varierad med lamm tex?

Om man bara ger kyckling vingar som "ben" räcker det eller bör man ge benmjöl som extra? Hur mycket?

Bör man ge tillskott av andra vitaminer? Får han i sig tillräcklig med taurin från en sån kost? Kan tillägga att han inte tål det blandade vitaminstillskottet särskillt bra, han måste få det varannan dag för att inte må dåligt. Därimot mår han toppen efter b-vitamin tabletter som man kan köpa på ICA till katter.

Han är van att få mat var 4 timme dygnet runt. Han ställer till med en kakafoni om vi hoppar över en timme. -.- Om maten är bättre balaserad och mer fullmättad kommer han också känna ett mindre behov av fler måltider? Han har alltid varit en storätare kan jag tilläga fast det har blivit bättre sen den kommersialla maten försvann.

Det blev långt men jag skulle verkligen vara tacksam för råd.=)

Annons:
BARFmycat
2012-04-02 20:33
#1

Äldre katter behöver oftast ingen särskild sammansättning på fodret alls, möjligtvis kan man få justera om individen har något särskilt behov, en del katter magrar ju av som äldre men det verkar ju inte din katt ha bekymmer med.

Allt katten ska få i sig ska den få under en 10-dagarsperiod, man ger ungefär 2% av kroppsvikten om dagen och under de 10 dagarna ska den då ha fått i sig mellan 5-10% (8% är optimalt) lever, 10-20% hjärta, 10-20% ben och resten muskelkött/ andra inälvor.

Det är bra om man kan variera från så många olika proteinkällor som möjligt, det minskar risken för att katten ska bli allergisk mot något. Fisk uppmuntrar jag dig däremot att sluta ge, det är allergiframkallande och dåligt ur väldigt många aspekter. Det är kort sagt inte kattmat.

Du behöver absolut inte koka något kött, ens ytkoka. Om katten äter köttet är det bara att ge rått, du behöver inte oroa dig för bakterier!
Allt kött som säljs i Sverige (även importerat) testas för bakterier och parasiter och är lika säkert som svenskt kött om det säljs i butik för mänsklig konsumtion.

Hur man gör med ben och benmjöl kan du läsa om i den här nystartade tråden, benmjöl till katt

Ger man en bra, balanserad BARF finns ingen anledning att ge extra tillskott. det skulle vara om katten har något särskilt behov som för att den måste ha det, men i regel inte.

Om du kan lämna framme ett köttben eller en kycklingvinge så kanske han har något att göra under längre period, och då kanske hans hunger går över en aning. De ska bli mer mätta när de äter mer protein, men mina matvrak är det egentligen ingen skillnad på jämfört med nu när de äter BARF och hur det var när de åt torrfoder, se är som bottenlösa hålTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

sparrowcrazy
2012-04-02 20:57
#2

Tack så jättemycket för hjälpen och för att du tog dig tid att svara så utförligt.:D

Nu ska jag se till att väga honom ordentligt så jag vet med säkerhet hur mycket 2% av hans kroppsvikt är.

Det låter ju bra att han kanske kan slippa tillskotten, han verkade ju ändå inte ta upp det särskillt bra om han mådde dåligt när han fick det, då kanske han tar det bättre vid naturligt intag.=)

Fisk får han som sagt inte mycket av.. mindre än en tesked bara för smakens skull.. problemet är just att han är otroligt kräsen och dom gångerna man tar bort fisken kan han vägra äta i flera timmar.

Finns det kanske nått annat man kan få honom att vilja äta det med? Nått som katter är tokiga i?

Det där med en tugg-vinge är ju ingen dålig ide, det kanske man ska pröva. Vi försökte med tuggpinne men den tyckte han var en toppen leksak och ligger nu långt in under pianot nånstans.-.-Kanske nått mer matliknande kan får honom att koncentrera sig på den. Hoppas bara han inte släpar upp den i sängen.>.<

Jag kommer nog lägga upp doseringen när jag fått ihop den för bekräftelse att jag fått ihop det rätt.^^ Nu ska jag bara inhandla kött.^^

Än en gång stort tack för hjälpen! :)

BARFmycat
2012-04-02 21:00
#3

#2

Om han äter blötfoder kan man ju börja med att locka med det.

Jag har gett mina katter hundgodis i form av torkade grisöron, torkad vom, lunga etc och det är poppis, särskilt vom och lunga!

Du får gärna lägga upp det du kommit fram till här innan du ger till katten, så kan vi hjälpa dig att korrekturläsaGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

sparrowcrazy
2012-04-02 21:11
#4

Ok, ska se om han tycker det råa är tillräckligt intressant eller om han behöver bete.;)

Hmm ska kika i djuraffären efter nått knaprigt.. det kanske bara var de konstiga pinnarna han skyr.=P

Glömde ju nämna att han är innekatt men det kanske inte påverkar nämnvärt?

Det ska jag göra, Tack! :)

BARFmycat
2012-04-02 21:30
#5

#4

Möjligtvis att han behöver lite mindre mat, men 2% är bara en riktlinje, sen kan du behöva justera ytterligare.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

sparrowcrazy
2012-04-04 12:54
#6

Ok, nu har jag ett lite preliminärt schema.

Jag räknar på att katten väger runt 7 kg.. tyvärr visade sig vågen avar söndrig så vi måste gå på hans förra vägning och räkna med att han har gått ner lite. Men 7 kg är nog ganska rätt. Vi får reda på hans exakta vikt i maj då han ska till veterinären för allmän hälsokoll och tandkontroll.

Så om jag nu räknat rätt så blir det:

10% Härta - 140 g

8% Lever - 112 g

15% Ben (kycklingsvingar) - 210 g

70% Muskelkött - 980 g

+ nån äggula då och då… han är inte jätteförtjust i det.

..över 10 dagar. Verkar det bra?

Jag hade tänkt variera med Kycklingkött och harkött om jag nu kan få tag på det, alternativt nått annat vilt eller lamm.

Kan man ge annan lever än kyckling? Tex just harlever?

Sen en sak jag fundrar på, hur är det bästa sättet att fördela maten över de tio dagarna? Det verkar så lite?

Annons:
BARFmycat
2012-04-04 20:23
#7

Jag hade nog ökat på givan med hjärta till 200g så du får en procent på 14, så slipper du ligga så lågt på gränsen, så kan du ta ner muskelköttet till 920, och tillsätter du 9 gram äggskalskalk till muskelköttet blir det bra. Du kan inte räkna kycklingvingar som ben, eftersom de ju innehåller mer kött än ben, så benprocenten blir för låg.

Det bästa är ju att variera så mycket proteinkällor som det går, en tumregel är att om måltiden innehåller ben, så blir det komplett, och är det bara muskelkött, strö på lite äggskalskalk (½-1 gram per 100g kött) så blir det balanserat.

Du kan ge vilken lever som helst, men ger du lammlever kan du sänka givan till ca 80g, för lammlever innehåller så mycket A-vitamin att det bör man bara ge ca 5% av. Harlever vet jag inte hur mycket A-vitamin det är i men det går säkert alldeles utmärkt.

140g om dagen som din katt ska ha är inte särskilt lite, det är det han ska ha. Kanske ännu mindre om du vill få ner honom lite i vikt. Du kan ju dela upp det på 2 givor med 12 timmar mellan varje giva, eller ge tex på morgonen, när man kommer hem (om du har tex dagssyssla), middag och innan man går och lägger sig så får man 4 givor á 35g vardera, tex.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

sparrowcrazy
2012-04-05 13:46
#8

Ok så då blir det:

Hjärta - 200 g

Lever - 112 g

Muskelkött - 920 g

Ben - 9 g

Det blir 1241 g… 9 om jag lägger till vingarna till muskelköttet istället så man kommer upp till 1400 g.=)

Kommer nog dela upp det 4 måltider.. mitt hungermonster kommer äta upp huset annars. -.-

Tack än en gång för hjälpen! =)

BARFmycat
2012-04-05 15:18
#9

#8

Men du måste ju ha kvar samma vikt, annars blir det ju nya procentsatser..Tungan ute

Över 10 dagar;

Härta - 200 g

Lever - 112 g

Kycklingsvingar - 210 g

Muskelkött - 920 g + 9g äggskalskalk

+ nån äggula då och då

Jag vet inte om det var så du menade, bara så jag är tydlig med vad jag menarGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

sparrowcrazy
2012-04-05 20:38
#10

Haha jo men det var så jag menade.Tungan ute Bara jag och min knasiga skrivning.;)

BARFmycat
2012-04-05 21:01
#11

#10

Vad bra, lycka till!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: