Annons:
Etikett15-problematik
Läst 3099 ggr
Mia
4/2/12, 10:15 AM

Kräkningar och diarre

Hej alla!

Veterinär är bokad men fick ingen tid förrens imorgon vid halv 2. Tänkte kolla lite med er innan om ni har några tips och erfarenheter.

Jag BARF:ar mina katter, igårkväll vägrade min ena kastrerade hankatt att äta. Han är annars ett matvrak som äter allt och morrar åt en för att man inte ska "sno" hans mat, men igår tittade han bara på det och gick iväg. Imorse ville han inte heller äta..

Sen ville min 5mån kastrerade hankatt inte heller äta imorse, han åt dock igårkväll men inget nu imorse. Han har dessutom varit på toa och haft diarre (ser mer ut som vatten) och har nu spytt 4gånger… Första spyan innehöll köttbitar, antagligen från igår. Han är ganska glupsk och tuggar inte alltid så bra. Dem tre andra spyorna har varit vattniga.

Har ni några tips till mig? Jag är så ledsen och mår illa för deras skull. Kan tillägga att båda är avmaskade.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Annons:
BARFmycat
4/2/12, 11:25 AM
#1

Det känns ju som att det måste var anågot som hänt eller tillkommit plötsligt, för hade det varit maten borde de ju reagerat tidigare.

Hur länge har du BARF:at och när åt de senast?

Hoppas de inte fått i sig något gift!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mia
4/2/12, 11:33 AM
#2

Jag har BARF:at i ett halvår och lillkillen åt senast igår vid halv tio-tiden. Den andra åt inget igår förutom på morgonen vid 9tiden.. Han vägrade både middag och på kvällen och nu imorse. Den lilla åt som sagt igårkväll vid halv-tio tiden och inget nu imorse.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

BARFmycat
4/2/12, 11:36 AM
#3

Har veterinären sagt något om fasta eller gett några råd inför besöket imorgon?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mia
4/2/12, 11:54 AM
#4

Nej inget alls.. Ringde en annan veterinär här i stan som inte hade några lediga platser och dem sa åt mig att åka in till helsingborgs djursjukhus för att det kunde bli akut om dem inte åt.. Obestämd Fick i den minsta väldigt lite äggula nyss..

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

BARFmycat
4/2/12, 12:31 PM
#5

Tänkte att ofta om de spyr eller inte vill äta så finns det en anledning till det, kroppen vill prioritera annat och då finns inte tid för att hantera mat, därför gör den sig av med den. Jag vet att man blir orolig och vill helst inget annat än att de ska äta, men ibland kan det vara bättre för dem att vara utan mat så kroppen kan fokusera på att blir frisk.

Men du kan ju testa att blanda lite äggula med vatten och ge med spruta om du har så de får i sig vätska, det är viktigt när de både kräks och har diarré! Om de fått i sig något gift så kan man ge kol, det binder gifter och stoppar dessutom diarré.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mia
4/2/12, 5:35 PM
#6

jag har åkt in akut med dem till helsingborgs djursjukhus, den äldsta fick jag ta med hem igen (han äter fortf inte) men den yngsta röntgade dem och sa att dem inte såg något fel förutom att det var mycket luft i magen, han får stanna över och få dropp.. Men dem gav mig inga tips eller råd om den äldsta kissen.. så vet inte riktigt hur jag ska göra.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Annons:
BARFmycat
4/2/12, 5:53 PM
#7

#6

Men vad är det för veterinär du åkt till som inte ger dig några råd?! Stackars dig, vad konstigt att de inte säger någotObestämd

Jag skulle sett till att han får i sig vätska åtminstone, det är viktigare än mat. För att få i honom näring kan du ju blanda ut med lite äggula, laktosfri mjölk/grädde kan vara okej i såna här fall. Köttfärs är ju också enkelt att bara mixa med vatten och ge i spruta. Än har det ju inte gått så långt sedan han åt sist, men vätska är ju alltid bra.

Tog de några prover på dem?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mia
4/2/12, 6:03 PM
#8

#7 Ja, himla konstigt faktiskt.. Tänkte inte så mycket på det då men när jag satt mig på tåget så kom jag på det.

Jag har en spruta hemma så det ska jag göra. Är så tråkigt sånt här Obestämd Fick några frågor av veterinären om vad jag matar dem med, dem blev himla förfärade när jag nämnde BARF och dem verkade tycka att det var mitt fel att katterna blev sjuka.

Nej inga prover, bara kände och klämde på dem, vägde, tog tempen och på den yngsta kissen tog dem röntgenprover med.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

BARFmycat
4/2/12, 6:10 PM
#9

#8

Vanlig reaktion från veterinär som inte vet bättre, bry dig inte om det.. Även katter som äter BARF kan bli sjuka!

Men alltså.. De kan ju inte utesluta förgiftning om de inte tagit prover?Obestämd

Jag skulle nog försökt få tag i koltabletter att krossa och ge, det är även bra att ha hemma också om man själv blir dålig eller någon annan gång till katterna om de blir dåliga.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mia
4/2/12, 6:25 PM
#10

Ja precis, vore ju rena miraklet om katter som åt BARF inte blev sjuka Tungan ute Tycker bara det är så himla konstigt för han är världens matvrak, blev helt överlycklig när vi började med BARF och har morrat varje gång för att man inte ska "sno" hans mat och sen out of nowhere så ska han inte äta alls. Ingenting som han vanligtvis älskar och tycker om extra mycket ska han inte ha. Får inte i han äggula iheller, tog äggula och vatten i en spruta och tryckte i honom det. Det gillade han inte Tungan ute

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

BARFmycat
4/2/12, 6:30 PM
#11

#10

Jamen eller hur.. Så fort man gör något annorlunda måste det ju naturligtvis vara det som är roten till all ondska!Flört

Sådär har det varit med en av mina katter en gång, då hade han fått en klo i kinden som blev en böld, det gjorde ju ont att tugga då så han ville inte äta. En annan gång var två av katterna dåliga på att äta och spydde, men då hade de mask så det var ju enkelt fixat.

Oavsett vad de gillar eller inte får man ju göra så för deras skull, mitt tips är att ge jättelite åt gången, bara någon droppe under tungan eller på tungan så måste de svälja det och kan liksom inte spotta ut det, då är också risken liten för att de ska få ner något i luftvägarnaGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mia
4/2/12, 6:39 PM
#12

Tack för tipset Glad Har gett han lite äggula blandat med vatten i sprutan nyss. Han gillade inte det men fick i sig det iallafall, det är ju huvudsaken! Har kollat honom i munnen och där är inget, veterinären kollade ju där med. Kanske kan vara så enkelt som att han har en "dålig" dag och inte känner för att äta just idag.. Hoppas det går över snart iallafall. Men jag är envis, får kanske låta honom vara idag med maten och försöka igen imorgon.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

BARFmycat
4/2/12, 6:45 PM
#13

#12

Ja ett som är säkert är att hans kropp nog inte vill ha eller kan ta hand om fast föda. Om katten inte vill äta tycker jag att man ska respektera det till början, det finns ju som sagt en anledning till att de inte äter. 24 timmar kan de vara utan mat innan man bör börja oroa sig, egentligen.

Hoppas han mår bättre snart!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Mia
4/3/12, 12:14 PM
#14

Han får stanna kvar på djursjukhuset, dem ska ta prover från hans tarm och eventuell blodprov. Dem sa att han kanske har fått bakterier eller infektion från köttet, en bakteri som heter Cryptosporidium… Jag blir riktigt orolig om jag vågar fortsätta BARFA? Jag blir helnervös för min andra katt doris började spy upp kött igår med.. Vad tusan ska man göra? Köttet är svenskt och styckat i sverige

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

BARFmycat
4/3/12, 12:22 PM
#15

#14

Jag tror att de försöker skylla allt på kosten bara för att det är främmande för dem och enkelt. Om man tittar närmare så smittar den bakterien främst via dricksvatten och den dör inte av klor som man tillsätter i dricksvatten, utan kan klara sig ändå. Om det är Cryptospodridium parvum det gäller kan det smitta via nöt och kalvkött, har dina katter ätit det nyligen?

Du får se vad provet säger, men jag tror att det är osannolikt att det kommer från köttet och om det gör det, så måste du anmäla det till Livsmedelsverket så de får återkalla kött och kontrollera vart smittan kommer ifrån.

Men du har alltså tre katter och alla visar samma symptom nu?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mia
4/3/12, 12:28 PM
#16

Dem har fått fläskkött och nötkött faktiskt. Obestämd Har jag kanske haft sån otur och fått "dåligt" kött helt enkelt? Känns ändå lite skumt då det faktiskt är köpt på City Gross. Men kan det ha och göra med att det var i kylen några dagar innan vi styckade upp det och frös in det?

Jag har fyra katter. Den äldsta visar inga symptom, dem två som jag fick åka in med visade ju symptom ungefär samtidigt. Den minsta fick som sagt stanna kvar, den andra fick komma hem och har ätit självmant idag. Ser honom dock inte dricka så mycket. Den sista katten som heter doris började spy upp köttbitar igår och sen var det mest vitt och rinnigt som hon spydde upp. Och hon äter inget nu iheller.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

BARFmycat
4/3/12, 12:32 PM
#17

#16

Det tror jag inte, om du drabbats så har du nog bara haft otur. Jag köper också köttet där och mig har det aldrig hänt någonting.

Men det kanske bara är en kräksjuka då, om en av katterna varit dåliga och nu börjat äta och återhämta sig? Och så har den tredje katten blivit smittat och kommer kanske gå igenom samma process som de andra. Minstingen kanske blev sämst just för att han är yngst.

Men, det går ju bara att spekulera så länge man inte sett något svar på prover. Men du kan ju hälsa veterinärerna det jag skrev på katter i fokus, om de börjar tjafsa om bakterier. Deras älskade foder är inte så fläckfria som de tror heller.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mia
4/3/12, 12:35 PM
#18

Precis, tror jag också haft otur isåfall.. Vill ju verkligen fortsätta BARF:a för dem äskar det och jag ser ju hur mycket bättre dem faktiskt mår av det. Hade känt mig ännu sämre ifall jag skulle behövt gå tillbaka till torrfoder/blötmat.

Tack, det ska jag göra Glad Min mamma blev dock riktigt orolig och fick med sig hem torrfoder från IAMS som hon luckades få i mina katter, dem fick inte mycket så jag hoppas inte det har "förstört" något Tungan ute Gulligt av mamma men hon är fortfarande fast i att katter måste ha torrfoder och speciellt nu när nästan alla katterna blivit sjuka Tungan ute

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

BARFmycat
4/3/12, 1:40 PM
#19

#18

Jamen det förstår jag, det blir ju verkligen skillnad på dem när man BARF:ar..

Det som kan hända är att de blir dåliga i magen, inte så bra med tanke på hur de radan mår, men de lär väl inte dö av det (förhoppningsvis!)Flört

Det kan ju fungera bra att truga med såna där Gourmet Gold eller Sheba, det finns faktiskt vissa sorter utan både fisk och spannmål av dem!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
4/3/12, 9:18 PM
#20

Något du kan göra själv är att skicka in ett avföringsprov. Vidilab som står bakom Kollamasken-kitet (som säljs på apoteken) testar för mask och koccidier. Just de sistnämnda kan orsaka dessa symptom och kan komma från kött (även från andra källor). De flesta katter blir inte sjuka av koccidier, men kattungar eller katter med (tillfälligt eller permanent) nedsatt immunförsvar kan bli ganska sjuka. Det går att behandla med rätt behandling (vilket få veterinärer har kännedom om), men det kan vara ganska besvärligt.

Ett avföringsprov kostar inte så mycket och visar det negativt har du iaf uteslutit en rad olika patogener.

Annons:
Upp till toppen
Annons: