Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 3342 ggr
Kajsa77
2012-03-31 10:11

kycklingvingar okej för gamla katter?

Min katt har njurskada och jag vill helt (just nu får hon lite rått kött på kvällen) ställa om henne till BARF så hennes njurar slipper rena all skit som finns i komersiell kattmat.

Nu min fråga: hon är 16 år gjorde en munsanering för några månader sen, skrapade tandsten och drog ut en FORL-tand. Klarar gamla katter att äta kycklingben? Eftersom jag aldrig utfodrat ben känns det väldigt läskigt…

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Annons:
BARFmycat
2012-03-31 10:24
#1

Har de tänder klarar de av att tugga ben, men en del vill inte göra det fast de har de fysiska förutsättningarna. Det finns lite alternativ att använda sig av, antingen kan man mala benen åt dem, eller så kan man ge äggskalskalk eller benmjöl istället för ben. Man kan också använda sig av Kalcipos.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Kajsa77
2012-03-31 10:27
#2

Okej men då ska jag först testa med ben! Annars pröva det andra! Tack!

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Silvestris
2012-03-31 14:36
#3

En katt med nedsatt njurfunktion ska inte äta ben öht. De ska äta fosforreducerad mat. BARF utan ben är inga problem och du kan självklart ge icke ätbara ben för tänderna (tex. revben).

När man ger en "njurskadad" katt BARF måste man anpassa maten efter detta vilket innebär lite mindre protein och mer fett. Det går att BARFa, men det krävs lite extra omsorg eftersom katten inte kan hantera fosforet lika bra när njurarna inte är helt 100.

Kajsa77
2012-03-31 23:30
#4

#3

Efter att ha läst på en del är jag övertygad om att man ej ska minska på proteinet för njursjuka katter utan det är fosforet som måste minskas. Inga studier vad jag har hittat (jag bortser de som är sponsarade av kattmatsföretagen) påvisar att en katt som har njurskada skulle få sämre njurar av att äta normalt med protein. Dessutom så kan inte äldre katter tillgodogöra sig proteinent lika bra utan behöver öka sitt intag. (http://endocrinevet.blogspot.se/2011/11/is-it-feasible-for-older-cats-to-ingest.html)

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Silvestris
2012-03-31 23:46
#5

#4 Fosforreduktion innebär en viss proteinreduktion eftersom protein är en av de största fosforkällorna. Ska man ner till rekommenderade halter fosfor landar man på inget ben alls och en proteinhalt om 30-33% dvs. hyfsad normal nivå för vanliga torrfoder men lägre än normal BARF.

Kajsa77
2012-04-01 10:33
#6

#5

Ja fast om man har en fosforbindare så får man ju reducerade fosfornivåer. För tillfället äter hon vanlig blötmat (köttbaserad) och ingen fosforbindare och ligger inom normaintervallet.

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Annons:
Silvestris
2012-04-01 10:46
#7

#6

Man ska dock tänka på att fosforbindare även kan försvåra upptaget av andra mineraler (tex. järn) så det kan vara önskvärt att undvika dem, eller iaf bara hålla sig på låga doser. Hög proteinhalt i sig försämrar upptaget av vissa mineraler så att försämra upptaget ytterligare genom att tillsätta fosforbindare kan vara riskabelt, men det är ju en avvägning man får göra.

Men äter katten vanlig blötmat utan att behöva fosforbindare ligger hon ju bra till. Jag skulle dock inte ge en njursjuk katt ätbara ben. Just för att försöka fördröja njurdegrationen.

Kajsa77
2012-04-01 10:53
#8

#7

Men på njursjuka katter är det önskvärt att dom ligger i nedre normala referens värdet samt tänkte att om jag börjar helt med BARF så kanske fosoforen stiger.

Ja just det kacium och järn är inte bra ihop, okej bra påpekat. Får se om det räcker med normal kalcium tillskott för att ersätta benen då för då gör det ingen skada för järnet?

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Upp till toppen
Annons: