Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3857 ggr
Ruzicka
2012-03-29 13:42

Hur utfodrar ni?

Hur utfodrar man rent praktiskt? Räcker det med att utfodra endast en gång per dag, eller är det bättre med fler? Hur många i så fall? Hur gör ni med upptiningen? Tro det eller ej - men upptiningen är den biten jag är mest orolig för.. vad gör man om man glömmer?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
[Howard]
2012-03-29 14:46
#1

Jag gissar på att du pratar om hundar, och om du gör så.
Ja, du kan utfodra en gång om dagen då bara.

Jag själv ger endast hundarna mat på kvällen just pga att jag kan i mellanåt träna dom relativt dagtid och då vill jag inte att dom har allt för mycket mat/vätska i magen och omloppet. Så länge dom får den mängd dom ska ha, eller kanske t.o.m lite mer, så klarar dom sig efter 1-1,5v invänjning :)

Ruzicka
2012-03-29 15:23
#2

#1 Oj, jag glömde specifiera.. Jag har katter. Gör det någon skillnad då?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

wesdi
2012-03-29 17:34
#3

Katter och utfodring ska jag nog inte uttala mig om.. mer än att jag gissar att även för dem kan antalet måltider variera.

Jag har hundar och mina får två mål (morgon och kväll), för det fungerar bäst här helt enkelt.  Tränar och tävlar med hundarna i några grenar och då vill jag att de ska ha lite näring i kroppen innan prestation… därav frukost och middag. Tider kan variera… särskilt på helgerna om det är tävling,

Upptidning… du tar fram kvällen före och låter det tina i kylskåpet över natten. Skulle du glömma… kan du sätta ned påsen/asken (i vad du nu förvarar maten) i ljummet vatten så tinar det lite fortare. Å andra sidan… så är det nog inte hela världen om de blir utan mat just då och får vänta ett tag.
Vet att vissa ger maten fryst och hunden/katten äter vart efter det tinar. Andra säger att fryst mat inte är så bra för lilla djurmagen… så tipsen varierar.

Att tina i micro är bekvämt men…. i barf avråder man att göra det. Microvågorna *tillagar* maten… lätt hänt att det tinas för mycket och blir lite kokt så att säga.

Hälsningar Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Heffipeffi
2012-03-29 18:23
#4

Katterna bör ha minst 2 mål mat, enligt mig.

Om du glömt att tina maten, kan du tina i vattenbad.

Ruzicka
2012-03-29 19:46
#5

Tusen tack för era svar! ^^ Då känner jag mig lite lugnare med upptiningen.. Och då kör jag som #4 säger, minst 2 mål om dagen. Vi får se om det går att få in 3, annars blir det nog bara 2. Tack igen!

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

BARFmycat
2012-03-29 20:38
#6

Jag ger mina katter mat två gånger om dagen, med 12 timmarsintervaller. Ibland får de tre om dagen och då får de morgon, middag och kväll.

Jag tar fram på kvällen och tinar i en matlåda under natten, ger på morgonen, sätter på lock och stoppar in det i kylen, ger igen på kvällen.

Glömmer jag ta fram mat ger jag antingen någon matsked Mjau eller så tar jag fram på morgonen så får de vara utan tills på kvällen, jag anser att det inte gör någonting om katterna får vara utan mat en dag ibland om de växt färdigt. När de var innekatter hade jag regelbundet fastedag en gång i veckan.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
HannaM
2012-03-30 11:42
#7

Det går ju också att ha mer än ett mål framme, ligger det i kylskåp håller det ju.

Jag barfar illrar och dom få gånger det skitit sig med planering och tining/inhandling så får dom helt enkelt lite äggula eller laxolja eller annat gottigt den måltiden och mer nästa när det finns mat. Dom far inte illa av att det går lite längre mellan måltiderna någon enstaka gång så länge dom är friska och pigga i övrigt.

Rose1
2012-03-30 15:29
#8

Katters matsmältning är mer anpassad efter flera mindre mål/dag.

Ger du större stycken vid två tillfällen, så kanske de själva väljer att spara till lite senare.
Jag utfodrar mina 4-5 ggr/dag, plus att de har lite torrfoder i skålen konstant. Ofta Ziwi Peak.

Hur kommer det sig att du inte kan utfodra oftare?
Maten kan ju stå framme ett par timmar.
Den måste inte vara heltinad då man serverar den, men de flesta gillar rumsvarm mat.

BARFmycat
2012-03-30 15:39
#9

#8

Säger torrfodertillverkarna ja. Så ofta äter de inte i vilt tillstånd som man tror.Flört

Skulle jag mata så som du säger skulle jag ha två julgrisar här hemma och en magerskraka som aldrig skulle få någon mat.

Torrfoder är ju inte heller så förenligt med BARF..? Och det är väl det de flesta på det här forumet försöker ge!Tungan ute

Om man ger katter kall mat kan de spy upp den igen, inte alla gör det men en del är känsliga. Håller med att man kan ge fryst mat som katterna kan äta allt eftersom den tinar, men då ska de ha fått mat redan en gång den dagen så de inte är vrålhungriga när man lägger fram frysta bitar.

Men med det moderna liv vi lever så kan man åtminstone fodra 3-(4) gånger om dagen, morgon, (ev innan man åker, om man har innekatt), när man kommer hem och innan man går och lägger sig.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Rose1
2012-03-30 16:43
#10

#9

Nej, det är inte bara torrfodertillverkarna som säger så.
Varför skulle de rekommendera ett visst antal givor utan anledning?
Huvudsaken är ju att katten äter den dagsranson de rekommenderar. (För deras ekonomiska vinning, alltså.)

Jag baserar detta på utbildning jag fått genom åren, erfarenheter av kattutfodring i ca 30 år (inkl ett antal kullar), klienter jag arbetar med osv.

Men nästan allra mest i nuläget på mina siameser.
Får de inte mat regelbundet (ca 1 gång mer/dag än du rek.) så blir de odrägliga och den ena kräks lätt.

Katter har inte samma töjbara magsäck som hundar, och äter därför mindre mat/mål.
Det behöver inte leda till att man göder julgrisar, för man får ju naturligtvis anpassa mängden mat vid måltiderna.
Och väldigt lågaktiva katter kan ju ha lätt att lägga på sig.
Har ingen egen erfarenhet av sådana, då mina alltid har varit utekatter och ofta går med på långa promenader.

Men det finns nog möjlighet för vissa att anpassa sig efter färre givor, även om det inte är optimalt.
Och skulle jag vara tvungen att lämna djuren mer än 3-4 timmar, så skulle det säkert också gå bra ibland.

Att ha lite frystorkat kött (Ziwi Peak) i skålen underlättar för de som ev inte är hemma hela dagarna, men ändå vill ge katten möjlighet att äta då den behöver.

BARFmycat
2012-03-30 17:12
#11

#10

För att enda vägen att få katten att äta så många gånger om dagen är att ge den fri tillgång, och få katter håller sin dagsranson när de äter med fri tillgång.

Odräglighet är en betéendefråga och går att arbeta bort. Det vet jag av erfarenhet. Sen går det att erbjuda något för dem att tugga på som köttben, det brukar göra dem nöjda även om de inte direkt kan äta dem. Att katten kräks kan bero på väldigt många olika faktorer, tex temperatur på mat och om de hetsäter eller ej (vilket är vanligt på siameser).

Jag måste ge en viss möngd foder varje giva, jag kan inte lämna framme någon slags buffé då jag har en katt som äter allt oavbruten, än som äter det mesta och en som är väldigt kinkig. Jag menar bara att så som du säger fungerar inte för alla. Mina är också utekatter, men går mest ut och sätter sig i skogen några timmar sen går de in igen, de rör inte så mycket på sig.

Att det inte är optimalt håller jag med om, det är förstås bättre att ge mer givor, men det är heller inte helt uteslutet att ge färre. Majoriteten av Sveriges befolkning har ju jobb och det är svårt att anpassa sådan utfodring som du förespråkar efter det, och jag tycker inte att det för den sakens skull skulle vara uteslutet att BARF:a.

Om jag säger såhär, skulle jag ha lite ZiwiPeak i en skål hemma skulle det vara slut på 5 minuter, så skulle katterna i alla fall få gå utan mat 8-9 timmar.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2012-03-31 14:40
#12

#10

Den vuxna kattens magsäck håller för 400 ml mat så den kan ta hyfsat stora måltider.

2 ggr/dag räcker för de flesta vuxna katter, men självklart finns det individuella skillnader. Här har dock 2 ggr/dag funkat ypperligt under de 10 år jag har BARFat.

Det blir för små måltider för att mina katter ska bli nöjda annars. Mina är mao odrägligare när de får många små måltider och inte blir ordentligt mätta än när de får två lite större måltider och blir mätta.

Rose1
2012-03-31 19:47
#13

Som jag skrev, så finns det möjlighet för många att anpassa sig efter färre mål.
Men då jag inte lämnar mina djur ensamma så länge/dag, så har jag möjlighet att ge så ofta som mina mår bäst av.

Annons:
Upp till toppen
Annons: