Annons:
Etikett02-hund
Läst 3332 ggr
TjockaBerta
2012-03-25, 15:05

Hur skiljer sig Barf mellan hundar i olika åldrar?

Jag har funderat på det här med valpfoder. Det är ju en djungel med foder och alla tillverkare vill ju nischa sig på ett eller annat sätt.

Min gamla hund 10 år får vanligt foder men ett som jag tycker är bra. Jag har läst och tänkt noga över hans behov. Veterinären föreslog dietfoder, främst pga njurarna, men när jag argumenterat klart över mitt foderval backade han och sa att det var ett så pass bra val att jag skulle fortsätta med det. Efter ett år med det foder jag valt var njurvärdena OK.

Valpen, nu 16 veckor, kom med en påse Hill's valpfoder. Jag har blandat i stora hundens mat och valpen plockar ut det och äter den först.

Jag förstår att valpen behöver lite kraftigare mat än 10-åringen men det måste jag väl kunna komplettera med något.

Min fråga till er som barfar: på vilket sätt skiljer sig maten åt som ni ger en valp från den som ni ger en vuxen hund.

Och skulle ni även göra en annan barf åt den gamla hunden?

Kan ni föreslå något som jag kan lägga till i valpens kost?

För 40 år sen sa veterinären att vår hund skulle ha rått ägg en gång i veckan för pälsens skull. Hur står sig det tipset idag?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
BARFmycat
2012-03-25, 21:24

Så länge djuret inte har någon särskild sjukdom som kräver annan kost skulle jag aldrig ge annorlunda mat till olika åldrar, utan endast justera mängden mat. Att tillverka foder för olika åldrar är mest ett säljknep från tillverkarnas sida.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

faw
2012-03-25, 22:40

Ts, var det svar på din fråga?

Heffipeffi
2012-03-26, 00:06

Jag har visserligen aldrig fött upp en valp på BARF, men som jag förstår det så är det endast mängden du ökar. Även om du ger torrfoder så ger du ju större mängd i förhållande till kroppsvikten till en växande valp än till en vuxen.I och med att den får mera mat så får den ju även mer näring än en vuxen hund.

Har däremot  utfodrat 2 äldre hundar med BARF, Den ena hade lätt att lägga på hullet. Hon fick ca 2% av sin vikt och en ganska stor mängd grönsaker i sin kost. Den andra tvärtemot emot. Han har svårt att hålla hullet. Får ca 3-4% av sin vikt.
Detta är inget som uppkommit på äldre dagar, utan det har varit så hela livet. Jag tror att man måste ta hänsyn till individen istället för till åldern när man komponerar menyn.
Den ena hunden blev 14,5 år och den andra är i dag 13 år, så helt fel kan jag inte ha utfodrat dem. Jag har barfat sedan 2006 om jag inte minns fel.

vallhund
2012-03-26, 06:14

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

TjockaBerta
2012-03-26, 09:59

Ja det var det faktiskt. Mycket bra svar trots att det var kort.

Det enda som inte är besvarat är frågan om rått ägg. Jag är uppvuxen med en hund som fick det en  gång i veckan i 16 år, för pälsens skull. Min nästa hund kräktes upp ägget. Jag försökte bara två gånger. Jag  undrar vad rådet är idag om ägg.

Det är så jag har tänkt att det kan inte vara så att det finns ett behov av ett sånt enormt utbud av hundmat. Snudd på att det finns speciella foder för olika färger på hund Flört Samma foder men mändgen anpassad efter hundens behov låter helt rätt.

Därför har jag redan börjat ge huvudfoder till valpen men blir lite osäker på om jag borde höja fetthalten något. Nu ger jag all slags "rent" puts från kött  till den äldre hunden. Då menar jag, inte matrester, aldrig halvfabrikat utan rent fett och senor och annat som jag skär bort från vår mat.

(lite sjukt är det att jag kan ge färdiga köttbullar till barnen men absolut inte till hunden)

Han (den äldre) bör inte äta kyckling för han är antagligen allergisk. Därav pet med torrfoder. Det är ofta det som är proteinet i dem.

Jag tror inte att jag skulle klara av att barfa helt ut men jag skulle kunna börja komplettera torrfodret till en början och sen får jag se hur lätt det är och hur mycket jag lär mig.

Undrar också om det inte är krånligt i en storstad där man bara har plastförpackade korvar från I*A eller från C**P att tillgå. När jag var barn hade närmsta butik en manuell köttdisk och de sålde rens och annat väldigt billigt. Mamma tog rätt på det och gav hunden, (den med ägget). Något sånt finns inte idag. I alla fall inte där jag bor.

Jag ska läsa på om barf. Jag blir glad för tips.

>>>Malum domesticum<<<

BARFmycat
2012-03-26, 10:29

Vad bra! Det där med ägget såg jag inte, men i regel så får de redan en fantastisk päls när de äter BARF, så di kan man ju fråga sig vad man ska ge ägg för, det är ganska dyrt också. För mig skulle tex bara äggen kosta lika mycket som själva maten kattena äter var om dagen.

Fläskkött är B-vitaminrikt, och därför bra för päls. Klart att man kan ge äggula, men man kan ju även vara utan!

Om du tittar på länken du fick av Vallhund så finns ju lite lathund där för hur man ska lägga upp kosten balanserat, du kan ju använda dig av den till en början?

Nu vet jag inte vart du bor, men City Gross har jättebra utbud av kött, och vem vet, du kanske får köpa rens från köttdiskarna billigt? Har faktiskt aldrig testat att fråga själv! City Gross ger bort fiskrens gratis vet jag.

Annons:
TjockaBerta
2012-03-26, 10:56

Vilken fantastiskt bra tråd. Där kan jag börja att lägga till en del saker som känns lätta till hundarnas mat direkt.

( Många äggulor stod det om Oskyldig)

Kul med priset på ägg jmf med den totala matkostnaden. Skrattande

Fläsk känner jag igen och kan lätt köpa mera av förutom det de redan får idag och lever är lätt att köpa, och billigt.

Däremot är jag lite frågande inför det här med RKB, skrov, ben och märgben, vad är det? Hur köper man det? (Sorry, jag är en betongunge)

>>>Malum domesticum<<<

BARFmycat
2012-03-26, 11:13

Nu vet jag inte vad du har för hundar, men storväxta raser ska man vara försiktig med fläsk till eftersom det även innehåller urinsyra, som kan ge problem med lederna. Bara så du vet.

Lever kan man överdosera, du bör inte ge mer än 8%, om du samtidigt ger vanligt komplett foder bör du helst inge ge lever alls. Det är för att A-vitamin är en fettlöslig vitamin, som lagras i kroppen och därför går att överdosera.

Skrov och diverse andra grejer kan man ofta hitta hos återförsäljare, kika i den spikade tråden till vänster här!
Om man äter kött själv kan man ju köpa hel kyckling och skära bort det man själv vill äta och ge resten till djuren, så har vi gjort ofta här hemma. RKB är alla ben som är köttiga, ungefär 50/50 kött och ben. Som revben, oxsvans osv. Det mesta går att köpa i vanlig livsmedelsbutik, det är om man vill vara lite exotisk i fodervalet och ge typ vom och malda skrov som man måste hitta i någon återförsäljarbutik, men det går i princip alltid att hitta det man behöver i vilken affär som helst.

TjockaBerta
2012-03-26, 11:32

Tack för råden.

Jag ska så klart presentera mina hundar.

Den äldre är en omplacering, en kastrerad cockerpoo som kom till oss för två år sen, Han var då 8 år. Det är en mycket klok hund som snabbt blir allas favorit. Han har nu blivit lite gubbig och har tappat mycket gnista. Veterinärerna säger dock att han är OK. Vikt 9 kg vilket är 0,5 för mycket. Han drog nyligen ut 14 tänder och jag undrar hur det blir med att tugga ben då? Han ville aldrig tugga förut. Han hade väl ont. Nu har han börjat så smått med tuggben.

Den andra är en dvärgpudel som nu är 3,5 månader. Den gladaste som finns kl 03.00 på morgonen. Skrattande

Själv är jag en gammal tant. Flört Inte riktigt liiiika glad kl 03.00.

>>>Malum domesticum<<<

BARFmycat
2012-03-26, 13:26

Det beror ju på vilka tänder det är, men det låter ju som att han inte borde tugga ben annat än sådana som inte är till för att direkt ätas. Antingen att ge malet kross då eller tillsätta benmjöl i kosten kan vara ett alternativ för honom.

Vi har en tråd för medlemspresentationer, om du vill presentera dig och dina hundar där?

Heffipeffi
2012-03-27, 00:36

#8 Ställer mig liter frågande till varför du tycker att man inte ska ge lever alls om hunden får torrfoder också. Låt säga att hunden får 50% torrfoder och 50% BARF: Då bör ju även BARFEN vara komplett för att hunden inte ska få näringsbrist. Den får ju då bara i sig hälften av A-vitaminet genom torrfodret.  Eller tänker jag helt galet…..?

BARFmycat
2012-03-27, 07:45

Bara en rättelse, jag sa komplett foder, inte torrfoder.
Om man ger 50% torrfoder och 50% BARF måste man ju vara så pass insatt att BARF:en blir komplett, så jo, då kan man behöva tillsätta lever. Men hundar har ju inte alls lika högt A-vitaminbehov som katter, och då är det lättare att överdosera A-vitamin till hund. Och om man nu kan komplettera BARF:en så hunden inte får brist, då kan man ju fråga sig varför man inte gör över på helBARF då?Glad

Men om man tex huvudsakligen utfodrar med kompletterat foder, så bör man inte tillsätta lever för då är det lätt att det blir gör mycket.

Heffipeffi
2012-03-27, 13:57

#12 Fast torrfoder sägs ju vara komplett…

Nu förstår jag hur du tänker och håller med. Jag fick den uppfattningen att TS tänkte barfa i större omfattning.

Annons:
BARFmycat
2012-03-27, 14:12

Ja, men jag menar att jag begränsar inte mitt uttalande bara till torrfoder, utan alla foder som är kompletta, även blötfoder och färskfoderFlört

Jo jag förståd det nästan, men så verkar ju inte vara falletTungan ute

Upp till toppen
Annons: