Annons:
Etikett03-katt
Läst 3134 ggr
SuperLimm
2012-03-15 10:10

Äggskal tillfälligt ist för benmjöl?

Har läst lite här att man kan använda äggskal och ge katterna. Jag kommer inte kunna köpa benmjöl fören om 1-2 veckor då stället jag köper det från inte hade det hemma nu. Kan jag sålänge använda äggskal? Hur ska jag göra, mosa till pulver eller ge det i bitar om de vill äta det så? Behöver man tillsätta något annat än äggskal för att de ska få i sig allt de egentligen bör få i sig genom ben? Hur mycket ska man ge/dag?

Är det något annat man bör tänka på angående benmjöl och äggskal?

Mgh Linn

Mvh Linn

Annons:
BARFmycat
2012-03-15 10:19
#1

Äggskal duger fint att ge, du kan mixa dem i blender eller med stavmixer (lägg handduk över eventuell öppning, det dammar som sjutton!), och så kan du sila det om du vill för att få finare pulver.

Det räcker med ½-1% av köttmängden.

Här är en gammal bra tråd om det;
http://barf.ifokus.se/discussions/4d71327db9cb462227049c3b-dosera-aggskal

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

SuperLimm
2012-03-15 14:45
#2

Nu ska vi se om jag förstått det rätt. Jag kan ge katterna äggskal som blivit kokta, även "rått" om man kan säga så om skalet… De behöver inte krossas och malas om katten äter skalet i bitar? Det behövs ungefär 1g äggskal om dagen. Har jag fattat rätt eller fått allt helt om bakfoten? Glad

Mvh Linn

BARFmycat
2012-03-15 15:00
#3

#2

Om katten äter hela skal så visst, men jag tror att det är rätt osannolikt att de gör det, så för doseringens skull är det bäst om de är så finmalda som möjligt.

Kokta skal eller råa spelar ingen roll.

Och hur mycket du ska ge är relativt till hur mycket kött du ger. Du behöver ge ½-1% av mängden kött. Ger du 100g kött behöver du alltså dosera 1g äggskalskalk till det.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

SuperLimm
2012-03-15 19:55
#4

okej tack! Kan man förvara äggskalen hur som helst sen?

Mvh Linn

Rose1
2012-03-15 22:49
#5

Tvätta, torka och mal skalen i mortel.
1 tsk/dag till en mellanstor katt (ca 2-3 g) är lagom.
Väger katten över 4 kg så ge det dubbla.

Upplever också att katterna inte vill äta för stora bitar av äggskalet.

BARFmycat
2012-03-16 08:59
#6

#4

Jag har dem i en burk med lock bara.

#5

Mängden ska anpassas efter hur mycket kött katten äter, inte hur mycket katten väger, för att Ca:P balansen ska bli rättFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Rose1
2012-03-17 16:27
#7

#6

1 g äggskal ger inte 1 g kalciukarbonat… Flört

Skalets mineralinnehåll påverkas av hönsens ålder och utfodring.
Det märks tydligt då hönsen lever övervägande på vad naturen erbjuder, än om de äter stor del kraftfoder.
Det finns även andra mineraler och lite vätska i skalet.
Men annars tänker du rätt gällande kvoten.

Till 100 g kött (ca 200 mg fosfor om man blandat på ett lämpligt sätt) är det lämpligt att tillsätta ca 1 tsk skal.

Tänk på att det är värre om det bler fel i kvoten och det blir mer fosfor än kalcium.
Ett överskott av naturlig kalk i rimlig mängd går ju ut med avföringen.

BARFmycat
2012-03-19 10:14
#8

#7Flört

Nej det vet jag, det var väl ca 345mg eller ngt sådant, som redovisas i tråden jag bifogade.

Mängden skal man ska tilsätta beräknar jag på mängden kalcium i mg till mängden kött man ger, och det blir mellan ½-1% av köttets vikt då. Hur mycket det blir i mått vet jag inte.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: