Substitut till BARF
Om man nu som jag bor i en lägenhet med en liten skitfrys och har svårt att förvara massor av kött osv, kan man då ge Vom og Hundemat som substitut?? Vad jag har förstått innehåller med mestadels kött. Rätta mig gärna om jag har fel, men det känns som att VoH följer lite BARF-princip.
Jag kommer att börja ge min hund VoH så fort han har ätit upp sin påbörjade säck torrfoder. För att hålla tänderna i skick kommer han få tuggben. Sitter nu och letar efter färska ben, någon som vet var i Stockholm man kan köpa det? Går det att få tag på i vanliga matbutiker? Putsavfall osv?

Jag tycker att färskfoder är samma sak som BARF så länge det inte innehåller spannmål eller andra konstiga ingridienser.
Enda skillnaden är ju att hunden går miste om lite av stimulansen med att tugga på bitar, och att man blir lite begränsad i variationsmöjligheter. Jag tycker att man ska försöka variera så mycket proteinkällor som möjligt.
En fördel vore om hunden kunde ha något att tugga på vid sidan av för fysisk och psykisk stimulans och tandrensning, så tycker jag att man absolut kan je VoH!
När jag bodde i sthlm brukade jag köpa mycket på PrisExtra, men favoriten är CityGross, de har så otroligt mycket bra grejjer! Hoppas du kan få tag på färska grissvansar, det är jättebra tandstimulans!
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
VoH är helt spannmålsfritt och utan knepiga tillsatser. Dom har ju några olika sorter så lite kan jag ju variera och ge honom putsrester när jag äter kött, kyckling och sånt. Ben ska han absolut få ha! Är väldigt noga med hans tänder. Han är en chinese crested och vill att de tänder han faktiskt har ska finnas kvar och vara i bra skick ;)
Då ska jag ta en tur till CityGross och kolla vad dom har. Tack för snabbt svar! :)
Jag har ju en fråga till kom jag på. Färskfoder är ju inte så smidigt att ha med på resor osv, kan man då ge Naturediet? Det behöver ju inte förvaras kallt så länge förpackningen är oöppnad.
Tycker att Naturediet är ett bra foder förutom att det är lite spannmål i, men absolut något jag skulle kunna ge min hund. Min fundering är bara om man rubbar hundens mage helt om det plötsligt kommer till lite spannmål?

Naturediet innehåller inte spannmål dvs vete, havre, korn eller råg - däremot innehåller det ris som inte heller ingår i en strikt BARFkost. Som resemat är Naturediet bra….man kan ju komplettera med lite färskt från närmaste affär om man vill.

Det beror ju på hur känslig hunden är, annars finns Oscar färskfoder som kan förvaras i rumstemperatur.
Ris är ett spannmål, så jo, naturediet innehåller spannmål.
#4 Jag kommer åka till min fritidsstuga utan el, vatten och alla bekvämligheter i påsk så tror att det kan blir lite svårt att hålla färska varor fräscha :)

# 6
Då är K9 natural ett bra alternativ, frystorkat färskfoder, tillsätt vatten. Dyrt kilopris o importerat från NZ, men innehållet håller hög klass.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#7 Ska kolla upp det, tack!

#5 Fel av mig, rättt av dig…..hade "sädesslag" i huvv'e
#6 Ziwi Peak är ytterligare ett alternativ
#7 och #9 Både K9 och Ziwi Peak har stora förpackningar vilket gör att det inte skulle bli speciellt lönsamt i mitt fall då allt inte kommer gå åt. En kille på lite drygt 5 kg äter inte så mycket :)
Ziwi Peak hade dock foder på burk som kanske skulle funka i så fall. Men då måste jag fråga vad sodium, tripolyphosfat & polysackarider fyller för funktion i hundfoder. För mig känns det enbart som något onödigt "skit" i fodret :)

Klart du kan använda fryst färskfoder istället för Barf… i mina ögon är fryst färskfoder bättre än torrfoder.
Att ha med på resor: har du inte en frysbox som går på ström/el så kan torkade burgare vara en variant. Nordic och Bravo har sådana. Kräver inte frys utan kan förvaras i rumstemperatur under resa.
Annars… Naturdiet är den jag hellre skulle ta än Oscar. Naturdiet innehåller inga konserveringsmedel - det gör Oscar. Ifall man är kräsen på konserveringsmedel.
Ziwi Peaks burkmat… har jag blivit tveksam till. I deras innehållsförteckning skriver de "… sodium, tripolyphosfat. Alltså ett kommatecken mellan de två orden. När jag söker på Internet på ordet tripolysphosfat får jag inte fram något jag blir klok på. Däremot förslag på att söka på hela ordet sodium tripolyphofat
Jag körde Googles översätttning på engelsk text och fick fram följande:
"Natriumtripolyfosfat
Natriumtripolyfosfat FCC (STPP) med formeln Na5P3O10, är natriumsaltet av trifosforsyra. Det är ett vattenlösligt, vitt, luktfritt pulver eller granulat material som överensstämmer med specifikationerna för Food Chemical Codex. STPP är vanligast som byggare av tvättmedel och rengöringsmedel formuleringar eftersom det stärker deras städning makt. Den fungerar också som en presevative i livsmedel och som en vattenavhärdare. Det används i en mängd olika bearbetade livsmedel, inklusive kött och mjölkprodukter bearbetning. Det fungerar som en komplexbildare för alkalimetaller, skala kontroll, korrosion kontroll, mjukgörande, bly kontroll, rött och svart vatten kontroll. "
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

# 10
http://animail.se/k9-natural-not-500g.html
500 gr förpackning räcker i 20 dagar till en 5 kgs hund.
#11 Jag reagerade också på det där. Känns ju helt klart som något jag inte vill stoppa i min hund. Han har fram till nu (och de kommande veckorna) ätit torrfoder och jag har inte tittat så mycket på innehållsförteckningen. Min djuraffär tipsade mig om Eukanubas Sensitive Skin just för att han så bråkig hud.
Nu sedan jag verkligen börjat fundera på allvar med att byta foder har jag på vägen råkat bli otroligt petig med vad jag stoppar i min hund. Nordics foder har jag kollat på men tycker det är alldeles för stora "portioner". Vilket av Bravos varianter är det du menar? Vad jag kan se har alla spannmål i. Det är det visserligen i NatureDiet också, men det är lättare att få tag på. Finns hos min djuraffär vilket inte Bravo gör. Men är Bravo så pass mycket bättre så jag ska ta mig tid (och ork) till att leta reda på en återförsäljare?
#12 Jag kommer bara behöva ett "resefoder" i 5 dagar så det där blir rätt mycket. Hemma kommer jag att göra det så smidigt som möjligt för mig själv och ge honom VoH. Vet du hur det är med hållbarheten efter att påsen öppnats? Jag gillar verkligen innehållet i fodret så priset gör mig inte så mycket, tror absolut att det är värt det. Synd bara om det skulle bli bortkastat.
Hoppas att ni har förståelse för alla mina frågor! Helt ny med allt som gäller BARF, men vill lära mig. Att min hund får det bästa möjliga är det viktigaste för mig :)

#13 Det jag menade som resefoder är torkade burgare. Bravo har bl.a. kycklingburgare och sant är att de innehåller potatisfibrer och förkokt korn.. men helt ok att ha med sig på resa någon/några dagar - tycker jag.
Jag kan köpa de styckevis hos den återförsäljare som finns här i Gävle, eller köpa en hel stor förpackning. jag har ett litet gäng hemma som jag förvarar i frysen. Även om det inte är nödvändigt så är det ändå en rekommendation (hängslen och livrem). Har du inte plats i frysen så ställ dem så svalt du kan (gäller ju även torrfoder.. det ska stå kallt).
Nordic har eller har haft i alla fall liknande torkade burgare.
De är som sagt torkade, när du ska ge maten så kan du antingen ge dem torra som de är (tänk då på att hunden behöver vätska) eller blöta upp dem i vatten.
Fryst färskfoder rent alllmänt tycker jag ändå är bättre än de flesta torrfodren. Bland de bästa är enligt mig V & H, Nordic och Bravo.
Visst finns det hyfsat bra torrfoder. Bland de som inte kostar skjortan är Standardt - som är ett rätt *rent * foder utan en massa örter, frukter och bär.
Healthy Paws är ett annat… innehåller mer örter och bär men ändå ett i mina ögon himla bra foder till rimligt pris.
K9 och Ziwi Peak är så fruktansvärt dyra så de är inte värda det priset. Räkna på kilopriset så får ni se. Men visst - bra foder… frågan är bara om de verkligen är värda de pris de tar för sina foder.
För de kiloprisen får man mycket fint färskt rått kött……
//Lena
Lena A

# 16
Kilopris på hundfoder är ganska ointressant, det enda rättvisande jämförpriserna är dygnsgivan.

Hej Lena! Håller med om att Ziwi Peak o K9 inte är prisvärda….det går att lösa på annat sätt :-)
Av färskfodren föredrar jag Bravo - Vilt m vom för att vara precis!
mvh
Ann-Katrin
kennel Feeorin / katteri S*Kick'Em

#17. Jag har testat K9 och Ziwi Peak åt mina hundar, förra året en period. Egentligen mest i syfte att ha som mat de gånger tillgång på frys/kyl var begränsad och jag för lat att ta med kylbox.
En storpudel och en jaktcocker, två aktiva hundar så… de är inte sådär jättesmå i maten.
Jag upplevde inte att K9 eller Ziwi Peak räckte våldsamt längre än andra foder,så därav att jag inte tycker de är prisvärda.
# 18 Hej Ann-Katrin!!! Kul att höra några ord från dig!
//Lena
Lena A

Jag tycker ZiwiPeaks blötfoder är oförskämt dyrt, du kan få samma produkt för bättre pris genom att köpa bozitas hundfoder, sorter utan angivet spannmål. De har helt spannmålsfria blötfoder.
Angående detta med hud, det komemr du definitivt få bukt med om din hund inte är överkänslig mot någon produkt i färskfodret.
Att köpa särskilda foder för hud och så vidare tycker jag är lite slöseri med pengar, de håller sällan vad de lovar och dessutom så är det faktiskt olagligt att påstå att foder har en viss effekt om det inte finns vetenskapligt underlag som styrker det.
Äggula och fläskkött är bra för pälsen (B-vitaminer).
#20 Han reagerar på spannmål av alla de slag, men framförallt vete. Stor risk för att han är överkänslig mot soja också.
Tänkte prova VoH Kyckling till att börja med, den skulle vara snäll mot mage och hud. Tillsätter bara lite säl/laxolja så borde det gå att få bukt med hans hud :)

Då går ju naturediet bort då..
Ja det låter bra
Hoppas det fungerar!
Ja egentligen gör det ju det, men hinner han känna av så mycket när det gäller bara 5 dagar?

det gör han säkert om han är känslig, men jag ser ingen anledning till att ge något med spannmål då det finns alternativ utan? Som Bozitas blötfoder?
#24 Hur är det med förvaring på det? Kommer som sagt inte ha möjlighet att frysa/kyla.

Ja ingen skillnad jämfört med naturediet, det är ju frågan om hur mycket din hund äter på en dag då.
Men kan inte ZiwiPeak torrfoder vara ett alternativ bara under semestertillfällen då?
#26 Inte speciellt mycket, han är en liten skit och inte speciellt matglad oftast. ZiwiPeak är absolut ett alternativ, måste bara forska fram hur lång hållbarhet det är sen påsen öppnats. I och med att det är så dyrt vore det synd om det blir en massa bortkastat. Den där påsen skulle räcka en evighet för honom :)

Finns väl inget som hindrar att han äter upp det efter att ni kommit hem igen

Ett alternativ kan ju vara att förvara även torrfodret i frysen?
Och bara ta med så mycket som behövs under resans gång?
#28 Det enda som hindrar är min bekvämlighet ;) Tycker VoH är så smidigt, bara skära upp en bit och ge istället för att hålla på och blanda och greja. Som man säger - människan är av naturen lat :D #29 Bra tips, frysen får det bli! Ännu en till fråga; Han har diarré nu och är allmänt kass i magen. Kan jag börja lägga in VoH med hans torrfoder eller blir det ännu värre så tror ni? Kommer att ge honom kycklingvarianten som ska vara snäll not magen. Eller ska jag byta rakt av? Jag vet att hans mage har reagerat konstigt på fodret nu förut när han haft tillfällig diarré. Tror att det är spannmålet som spökar.
ziwi peak är ju ett väldigt bra torkat foder, lätt att ta med, och mina får det även som godis. inte dyrt med tanke på hur länge det räcker.
Tänk även på vad du ger för godis, det mesta innehåller spannmål.
bromma zoomarknad har frysta viltklövar, mycket poppis hemma hos mig. sen har dom även billiga köttkorvar. Klövarna är chinesens favorit här :)
http://www.zoomarknad.se/product-dlist.asp?catid=17734
klövarna fanns inte med på hemsidan men korvarna är där =)
vad ger du för torrfoder nu?

Fasta en dag, fasa in VoH med eventuellt lite benmjöl/äggskalskalk som verkar stoppande. Finns ju även en del probiotika man kan använda om det skulle vara av behov.
#31 Jag gör eget godis till honom, Torkar lax, kyckling, lever osv :) Han har fram till idag ätit Eukanuba Sensitive Skin som han funkat rätt bra på fram till för en vecka sedan då han började klia igen. Sen i söndags har han varit riktigt usel i magen så har ätit ris och fisk, men nu blir det fasta idag och sedan gå över så smått på VoH.
Sväller inte Ziwi Peak eftersom det är frystorkat? Min djuraffär har några frysta viltben av nåt slag, men han ska få bli stabil i magen innan jag börjar ge honom något sånt.
#32 Du verkar ha störst koll på det här med BARF så jag följer dina råd. Tusen tack för all hjälp, du har varit ovärderlig! Var så nyfiken på VoH så jag var tvungen att öppna "korven" idag och kika lite. Nu återstår det bara att få sambon att våga peta på smeten där i :D

Vet inte hur detta med ZiwiPeak fungerar, tyvärr.. Har svårt att tro att det skulle svälla utan att man tillsätter någon form av vätska.
Åh, är inte så kunnig på hund BARF men en del saker är ju åtminstone hyfsat lika med katt, men kul att du känner så
#34 Hunden har ju saliv, så är lite rädd att det ska svälla i halsen Såna här forum är så bra att ha när man står där som ett frågetecken inför något nytt :)

Oscar Power Plus har inget bland färskfoder & BARF att göra….det kan du hälsa till bromma Zoomarknad. Oscar Power Plus är en konserv!

Jasså, det tror jag inte..
Men är du orolig är det ju bara tt blötlägga innan du ger. Eftersom det inte är något spannmål i ZiwiPeak är det ingen risk för mögelbildning vid blötläggning som det är vid blötläggning av traditionellt hundfoder.
#37 Jag tänkte just om man ger det torrt som godis. Kommer att blötlägga det innan han får det. Jag är alldeles för nojig :D

Ja alltså, jag tror att fler hade reagerat på det om fodret svällde i halsen..

Det sväller ju knappt om man lägger det i blöt så att det skulle svälla under passagen genom strupen är nog en helt förssumbar risk!
#39 Lite nojig måste man få vara! ;)
#40 Har aldrig gett fodret så hade ingen aning om hur pass mycket/lite det sväller :)