Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 5042 ggr
Lionella
2012-03-09, 19:43

Färskfoder till Newfoundland

Undrar om någon kan hjälpa mig med detta… Jag får hem en newfoundlandsvalp på onsdag, och kommer ge honom valpfodret från vom og hundemat. Just nu äter han 400 g Best in show Fullkost per dag hos uppfödaren.

Jag har räknat på detta med mängden näringsämnen för att se ungefär hur mycket färskfoder som 400 g torrfoder motsvarar, så att jag ska få ett hum om hur mycket han borde äta. Jag vet att med färskfoder räknas ca 2 % av hundens vuxenvikt som riktlinje, men är nyfiken ändå.

Har räknat ut att 400 g torrfoder är 3480 kcal, 8,8 g protein, 4,8 g fett och 19,2 g kolhydrater.

1000 g voh (=2 % av hundens förväntade vuxenvikt (50 kg)) är 2000 kcal, 14 g protein, 16 g fett och 0 g kolhydrater.

Därmed, är det ju grymt mycket mer energi i torrfodret. Borde han få mer färskfoder? Jag tycker det känns lagom att ge 1000 g, vill nog inte ge mer med tanke på att jag vill hålla honom supersmal för att han inte ska få problem med hd. Sen kan han ju komma och väga mycket mer än 50 kg som vuxen, men uppfödarens hundar är ganska små, de ligger på 50-60 kg som vuxna. Tanken är att han ska växa så långsamt som möjligt så att lederna orkar med, allt för att få en frisk och kry hund! Jag har letat här på forumet men ingen verkar ha BARF:at/gett färskfoder till en så stor ras. MEN, läste någonstans att de stora raserna är de som har mest att vinna på med denna kosthållning då de borde växa långsammare utan alla dessa kolhydrater…

Alla tankar är välkomna! Ös ur er dem! Tackar på förhand.

Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu

Annons:
BARFmycat
2012-03-09, 19:53

Men det är 5% av valpens vikt man ska räkna på när hunden är växande…?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Lionella
2012-03-09, 19:56

Eller 2 % av valpens förväntade vuxenvikt har jag läst på utländska forum för BARF? Är det fel?

www.stensjovallen.n.nu

Lionella
2012-03-09, 20:13

#1 Jag har läst mest på http://dogfoodchat.com/forum/ . Har hittat några inlägg där detta står, men antar att man måste vara medlem för att kunna läsa trådarna… I alla fall, där står det 10 % av valpens nuvarande vikt eller 2-3 % av valpens förväntade vuxenvikt.

www.stensjovallen.n.nu

BARFmycat
2012-03-09, 20:52

Rätt eller fel, jag vet inte. Man kan ju kanske ta något slags mellanvärda av dessa om man är osäker? Överlag är det svårt att ge raka riktlinjer, man får i huvudsak använda sig av en bedömning av valpens hull och justera fodermängd efter det.

Heffipeffi
2012-03-10, 12:25

Jag barfar S:t Bernhard men har aldrig fört upp ngn sedan valpstadiet.
Kan du inte maila tillverkaren och fråga? De borde veta.
Har för mig att jag sett ngn newfoundlandsuppfödare som barfar sina hundar/valpar här på forumet. Sök på newfoundland här på forumet och se om du hittar henne.

BARFmycat
2012-03-10, 12:51

Sitter med min bok av Kymythy Schultze framför mig, hon föder upp New Foundland och hon skriver bara att från att valpen är 8 veckor till 6 månader ska man utfodra 3 gånger om dagen, sedan två gånger om dagen tills de är 2-3 år gamla (om det är storväxta hundraser, annars en gång om dagen efter 1 års ålder). När de slutat växa ska de äta en gång om dagen.

Hon skriver att den riktlinjen man ska ha är hur hunden ser ut efter att den har ätit, den ska inte svälla upp som en ballong utan äta lagom, och sedan ska man justera mängden mat efter hullet, man ska kunna känna revbenen genom ett tunt lager fett. Att äta för mycket och väga för mycket belastar växande ben, leder och hjärtat.

Annons:
Lionella
2012-03-10, 15:44

Jag är mycket väl medveten om att jag ska gå på hullet på han. MEN, jag vill ha en riktlinje att utgå ifrån… Jag är helt med på hur en newf ska kännas i hullet, och jag kommer ha honom supersmal. Min uppf hade aldrig hört om någon som barfat newfvalpar, endast vuxna.

Svårigheten är bara att uppf inte vet vad hennes vuxna hundar väger, utan höftar bara 50-60 kg. Det gör det svårt för mig att beräkna… Därför jag frågade här Glad

www.stensjovallen.n.nu

BARFmycat
2012-03-10, 15:59

Jag hade gett 5% av vad hunden väger nu som utgångspunkt.Glad

Landseer
2012-03-10, 19:41

Jag har inte Barfat men gett min Landseer färskfoder sen hon var valp eftersom det var det hon åt hos uppfödaren. Men jag kan inte berätta hur mycket jag gav henne som valp eftersom det minns jag inte.

Hon fick färskfoder fram till att hon var ca. 2 år, efter det var det torrfoder och färskfoder i omgångar fram till för ett år sen när jag började Barfa henne.

Hon har växt otroligt sakta och var inte "färdig" förrän runt 4 års ålder. Många frågar än om hon är en unghund, hon fyller 9 år i maj :)

Kika gärna in på vår blogg så kan du se hur hon ser ut. Jag är säker på att maten spelar stor roll i hur våra hundar växer. Landseer är ju som Njuffe en stor ras. Hade jag vetat bättre hade hon aldrig fått torrfoder överhuvudtaget. Hon verkar ju inte ha "tagit skada" av det men ändå…

Lycka till med din valp! :)

vattenhunden.wordpress.com

Lionella
2012-03-12, 12:49

#8 Okej Glad

#9 Åh, vad härligt! Det är precis ett sådant svar jag hoppades på att kuna få här. Det är precis det jag vill åstadkomma, att valpen ska växa så långsamt som möjligt… Vad fin hon är din tjej! Nu när du barfar henne, vilken mängd mat får hon då?

www.stensjovallen.n.nu

Landseer
2012-03-12, 19:21

Tack! Vi är vldigt stolta över henne :)

Går inte alls efter någon speciell mängd. Har gjort mig ett "översiktsshema" som enbart innehåller vad hon ska äta, inte hur mycket. Det varierar jag från dag till dag och som jag tror beroende på aktivitet och hull m.m.

Hon håller sig otroligt fin i hullet nu efter vi börjat Barfa. Tidigare kunde hon lätt lägga på sig och så fick jag hålla igen med maten, motionera mer så hon gick ner och så hoppade hon liksom upp och ner mer. Nu är det jämnare :)

En sak jag tänkte på när du skriver supersmal, är hur supersmal du menar? Det är ju inte bra att hålla valpen/unghunden FÖR smal heller. Smal är bra men supersmal???

Heffipeffi
2012-03-13, 01:54

I den här tråden har en uppfödare av newfoundländare svarat. Kanske du kan "prata" med henne/honom och få lite råd? Tror hon/han har en hemsida också.

http://barf.ifokus.se/discussions/4d713043b9cb46222d046edc-ngn-som-har-fott-upp-en-valp-av-xl-ras-pa-barf

Lionella
2012-03-13, 11:24

#11 Jag har lite svårt att förklara hur "supersmal" är i mina ögon, detta då den här valpen är min första hund och jag följer uppfödarens råd om hull. Hon kallar sina hundar för supersmala och jag har kännt noga på deras hull och kommer hålla min hund i samma hull. Alla andra hundar jag kännt på är betydligt "fetare/tjockare" än vad hennes hundar är. Så ja, det är lite svårt för mig att säga…

#12 Det är precis den tråden jag läst i förut, där jag läste om forumet jag skrev om ovan också. Ska kontakta den medlemmen… Glad Där stod det ju om mängden mat också, det hade jag missat tidigare. Då är ju 1000 g rätt som jag är inne på, skönt!

www.stensjovallen.n.nu

Annons:
BARFmycat
2012-03-13, 12:34

Jag fick lära mig en bra sak i skolan för att avgöra hull, om man knyter näven så ska hullet kännas som fingrarna under knogarna.
känns hullet som ovansidan av handen är djuret för fet, känns hullet som knogarna är djuret för smalt.

Lite svårt att förklara men hoppas du förstårTungan ute

Landseer
2012-03-13, 20:57

#13 Det låter ju ändå som du har koll på vad du menar med supersmal och har du uppfödaren med i det tänket så är det förmodligen "sunt smal"

Jag tycker åxå att man ofta träffar på alldeles för "mulliga" Njuffar :(

Lycka till med färskfryst eller om det Barf :)

Lionella
2012-03-13, 22:21

#14 Hmm… Svårt bara då jag nog har ganska knotiga händer, ovansidan av handen känns lika som fingrarna. Men jag får känna på mannens händer, han är mer "normal" Flört

#15 Jo då, jag har bra koll tycker jag ändå. Jag har nog ganska bra magkänsla ändå vad som är rätt, i alla fall enligt uppfödaren… Imorgon hämtas killen!

www.stensjovallen.n.nu

Lionella
2012-03-14, 11:07

Jag har nu fått tag i uppfödaren av newf som barfar sina hundar. Så jag har fått svar på mina frågor av dem och kommer ha fortsatt kontakt med dem Skrattande

www.stensjovallen.n.nu

Upp till toppen
Annons: