Annons:
Etikett02-hund
Läst 4640 ggr
Eywa
2011-05-25 19:06

Tips på ben för tänderna

Jag vill ha tips på vad jag kan ge en 27 kg tung schäferblandis att tugga på för tänderna. Just nu får hon märgben, ibland ben från gris och även torkade oxben.

Gärna något jag kan köpa i en livsmedelsbutik.

Annons:
Vattnadal
2011-05-25 23:35
#1

Jag köper ofta fläskben, annars brukar man kunna hitta revben i charkdiskarna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Eywa
2011-05-26 11:11
#2

Kan man köpa vilken typ av ben som helst från vilket djur som helst? Inget man bör akta sig för eller tänka på? För annars är det ju ganska smidigt.

Elcyion
2011-05-26 11:39
#3

Du kan köpa vilka ben som helst. Har du en glupsk hund skulle jag försöka att inte köpa ben som är så små att hunden riskerar att svälja dem hela.

Medarbetare på jack russel terrier

AnneN
2011-05-26 16:34
#4

Ja man kan köpa vilka ben som helst och ge, så länge de är råa, är de tillagade så splittrar de sig lätt och det är då de kan bli farliga om hunden får i sig vassa splitter.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Cazzos
2011-05-30 08:00
#5

Jag har läst att kycklingvingar är bra för katters munhälsa, men är det likadant för hundar? Obestämd

Då kan du kanske satsa på det också. Glad


Sarah-S
2011-05-30 16:49
#6

Jag ger oftast broskben av gris till mina, kycklingvingar till den lilla dv.pinschern men aldrig till schäfern för hon är för glupsk

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
Bogart
2011-05-31 01:54
#7

Du kan ge det mesta, men det råder lite delade meningar om vad som egentligen är lämpligt. Jag undviker helst ben som är konstigt skurna, så som ben på skivade kotletter.

Jag gillar inte heller märgben, eftersom de är alldeles för hårda enligt mig. Jag har gett min hund märgben förr, men det slutade med några tandfrakturer, så här serveras aldrig märgben igen.

Jag skulle rekommendera ben från kyckling, höna och gris. Från kyckling så kan du ge klubbor och skära upp hel kyckling (eller höna) till lämpliga bitar. Ge inte för små bitar! Din hund kan nog med lätthet svälja en vinge eller kycklinghals helt, och det vill man inte.

Fläskrevben är en favorit här, de är enkla att anpassa efter hundens storlek. Till en mindre hund kan man ge ett revben, och till en större kan man ge flera i ett stycke.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Eywa
2011-05-31 20:53
#8

Jag köpte kycklingben idag (lår) och gav henne. Hon är inte så glupsk för hon gillar att tugga, men trots att hon tuggade så höll inte benet så länge (ca 5 min) innan det slank ner i magen så det känns inte som att det blev någon vidare tandrensning. Hur ofta kan jag ge henne ben? Tänkte testa grisrevben.

[Tess86]
2011-06-01 19:02
#9

Jag kan inte så mycket om barf utan kikade bara in i forumet för att jag är lite intresserad. Så man ger hunden kyckling och fläskkött med ben rått? Är det risk för sjukdomar då? Man har ju alltid hört för egen del att kyckling och fläsk är viktigast att tillaga ordentligt.

pius314
2011-06-01 20:06
#10

#9 är också ny på barf men har snappat upp att katt och hund har mycket kortare tarmar och bättre motstånd mot tex salmonella än oss människor. Så det dka vara ok med alla köttslag (i lagom proportioner)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Eywa
2011-06-01 20:26
#11

Det förekommer oftare salmonella och trikiner (i fläsk) utanför Sverige. I Sverige förekommer det nästan inte alls så därför bör man hålla sig till svenskt kött om man ska ge det rått.

[Tess86]
2011-06-02 09:06
#12

Jag har surfat runt lite mer och läst om det där med sjukdomsrisker nu. Det verkar vara väldigt spridda åsikter om hur vanligt det är med smitta och hur lätt en hund kan smittas. I vilket fall verkar det vara en diskussion för sig, jag blev mest paff bara att man ger rå kyckling och fläsk till hundarna, för det har i alla fall alltid jag hört stora varningstecken om. Men som jag förstår nu så är det många hundar som lever på just detta kött, rått, och klarar sig utmärkt. Det är väl en avvägning man får göra som hundägare.

Sarah-S
2011-06-02 09:59
#13

#12 Man ska inte blanda ihop rekommendationer för människa och hund.
En hund är ju skapt för att äta rå mat, katter äter råa småfåglar ute…. så att de skulle kräva tillägat kött är inte sant

Men för att vara på den säkra sidan kan man ju se till att hålla sig till svenskt kött och tänka hygieniskt i hanteringen av köttet

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
[Tess86]
2011-06-02 12:04
#14

Jo, visst är de skapta för att äta rått kött, människan åt väl också rått kött från början. Men att mag- och tarmsystemet är skapt för att bryta ner rått kött och att de skulle vara immuna mot alla bakterier är ju inte samma sak. Vi är skapta för att dricka vatten men kan bli smittade av e.coli i vattnet… Bara för att man kan äta något i massor med år utan att bli sjuk betyder ju inte det att man aldrig kommer bli sjuk. Men som sagt, det är väl en avvägning som man får göra själv.

pius314
2011-06-02 17:56
#15

Klart man ska välja svenskt kött av massa skäl, hälso-, miljö-, och regional-ekonomiskt!!! Jag tror inte att de är immuna, men att de drabbas lindrigare eftersom maten passerar snabbare igenom systemet bla. Nu har jag inte barf-at så länge men jag har inte märkt några problem med magen än iaf. Hoppas få slippa. :)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
vallhund
2012-03-11 06:29
#16

Fläskben, sådana som man kokar soppa på brukar finnas till bra pris. Grisfötter är en delikatess enligt mina hundar.

Jag serverar alltid ben frysta, tar längre tid att tugga då.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: