Foderråttor
Jag undrar om någon vet vart man kan köpa levande bruna råttor, gärna i närheten av Norrköping, Östergötland?
Råttorna ska bo utomhus from slutet av april så antar att man då måste ha råttor som blivit uppfödda utomhus/i bod/ uthus etc.
Råttorna kommer hållas levande till slutet av augusti/september, kanske längre än så, för att sedan, troligen bli djurmat.
Någon som vet någon jag kan vända mig till?
Tack!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Förhoppningsvis hittar du ingenstans att vända dig för det boendet du beskriver för råttorna är olagligt enligt L80. Ska du hålla levande råttor i ett halvår ska de bo i normal rumstemperatur, ha lagliga berikade burar etc. Råttor föds inte upp utomhus/ i bodar normalt sett i Sverige.
Skulle rekommendera dig att ta kontakt med ngn uppfödare som avlivar djuren hemma istället och kan förse dig med frysta råttor som levt ett bra liv.

håller med #1 men jag undrar vad meningen skulle vara med att hålla råttorna så som du TS skriver.. Vad är tanken?

Lite OT, men är nyfiken vad som gäller.
Kopierade detta från Jordbruksverkets hemsida:
Utomhusvistelse
Gnagare får hållas i burar utomhus men aldrig i miljöer där temperaturen understiger 0°C.
Var står det om normal rumstemperatur?

Det kan ju faktiskt vara så att TS vill ha dem i ouppvärmt utrymme för att kunna erbjuda dem stora och bra burar, såna som normalt inte får plats inomhus. Det skulle faktiskt kunna vara så att de ska bo på 20 kvm med mycket berikning, det vet vi inte! Det står också att det handlar om den tid på året så vi har plusgrader utomhus.
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

#4 ja det var det jag undrade om, ifall det var så som du skriver som var tanken eller ngt annat.. Är det kanske till någon slags zoo/ visning av hur råttor lever naturligt? Tänkte eftersom de skulle vara bruna (eller är det helt enkelt brun-råtta som avses?) har funderat på det hela och blir bara mer nyfiken :)

Tanken är att råttorna självklart inte ska leva där det är minusgrader.. vilket det sällan (aldrig) är från Maj-sep. Jag lovar att djurskyddslagen kommer följas då det ingår i själva "projektet" och är för mig sunt förnuft. Skriver jag att jag djuren "troligen" kommer bli djurmat efter sommaren så finns alltså chansen att de kommer få leva längre, och då självklart i uppvärmda byggnader, så att köpa döda råttor är inget alternativ.. Jag sysslar inte med djurplågeri ;) Råttorna som avses ska likna vilda råttor, men inte vara brunråttor, då det är extremt strikta bestämmelser då vi har hållit sådana i samma anläggning som vi nu vill ha viltfärgade tamråttor i. Anledningen till att jag vill ha just foderråttor är att jag vill ge dem chansen till ett bra liv innan de möter döden, istället för att de ska avlivas direkt. #1 så du har sett burarna de ska bo i eftersom du verkar veta att de inte följer lagen? Det gäller 3 stora "burar" sammansatta med långa genomskinliga rör.
Sajtvärd på Iller.ifokus