Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2736 ggr
Jannice1965
2012-02-26 00:31

Grönsaker plus kött

Har hört att det inte är bra att ge grönsaker tillsammans med kött då det tar kortare tid att smälta grönsakerna för en hund än köttet och då ligger köttet kvar och typ ruttnar i magen

Är de någon som har erfarenhet av att ge grönsaker blandat med kött och hur mår hunden av det?

Annons:
wesdi
2012-02-26 19:21
#1

Obestämd Hm… varför skulle köttet ligga kvar och ruttna i magen???

Var har du hört detta ifrån?

Mina får mixade grönsaker till köttmåltid och än har vare sig mage eller maginnehåll ruttnat ihop …..

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Landseer
2012-02-26 22:05
#2

Kanske du blandar ihop grönsaker med spannmål? Vad jag läst så tar det längre tid för kött och ben att passera mage/tarmar än för spannmål (elr. om det nu var tvärtom) och då kan hunden få förstoppning om man ger det tillsammans :)

Något om grönsaker har jag aldrig hört och att köttet skulle ligga och ruttna???

vattenhunden.wordpress.com

Jannice1965
2012-02-26 23:46
#3

Har hört att man inte ska blanda grönsaker med kött utan ge grönsaker separat för att grönsaker tar kortare tid att smälta än vad kött gör.

Blandar ni grönsaker med kött och hur ofta ger ni grönsaker till hunden?  Varje dag eller ett par gånger i veckan?

Måste hundar äta grönsaker eller  klara de sig utan?

vallhund
2012-02-27 03:09
#4

# 3, var har du hört det?

Jag ger grönsaker/bär/frukt några ggr i veckan, dessa måste naturligtvis vara finmixade för att hunden skall kunna ta upp dem. i det vilda får hunddjuren i sig grönt i form av bytesdjurens maginnehåll, dock äter de bara maginehållet från mindre djur o ratar i regel det från större djur.

Huruvida hundar behöver grönsaker eller inte finns olika åsikter om på http://www.rawmeatybones.com vad som är ganska klart är att hundar inte behöver kolhydrater.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

BARFmycat
2012-02-27 11:45
#5

Det är snarare tvärtom, att de smälter kött fortare än vegetablier.

Jag tycker inte att det är fel att ge grönsaker i kosten, så länge man inte ger spannmål och inte ger något som är giftigt. Däremot så anser jag att vegetabilierna SKA vara preparerade, dvs kokta, ångkokta eller frysta, så att cellväggen är nedbruten. Annars passerar de bara rätt igenom, carnivorer har inte rätt verktyg för att spjälka vegetabilier.

Om de ska ha elle rinte tycker jag inte att man kan säga någonting om. Det finns ingen forskning som visar på varken eller. En del anser att de äter maginnehåll i det vilda, andra inte. Vad som däremot är klart är att de behöver inte kolhydrater, så för den sakens skull abehöver man inte ge. Men om man anser att de äter maginnehåll i det vilda så är väl det lika mycket en beståndsdel i fodret, om än rätt liten, precis som kött.

Så länge man är införstådd i att de inte ska äta särskilt mycket vegetabilier så är det väl bara bra, anser jag.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Jannice1965
2012-02-27 13:58
#6

Tack för svaren. det är en riktig djungel att börja Barfa men det är verkligen värt det. Ska försöka lite smått med grönsaker. En annan fråga går det bra att blanda tex vom med kött eller ska allt kött ätas separat?

Annons:
Upp till toppen
Annons: