Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 1597 ggr
johanx
2012-02-17 00:34

Innehållsförteckningar

På innehållsförteckningen på människoföda så står ju nästan alltid angivet energifördelningen mellan protein, fett och kolhydrater. Men på de hundfoderförpackningar som jag studerat så saknas kolhydraterna, vad beror det på?

Annons:
johanx
2012-02-17 00:50
#1

Eh kanske var fel forum kom jag på.

BARFmycat
2012-02-17 07:55
#2

Nä det tror jag inte..
Jag undrar också, faktiskt.

Jag brukar ta allt som de har angivit och räkna ihop det, det som blir över antar jag är kolhydrater.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2012-02-17 11:09
#3

Endast värden för essentiella näringsämnen behöver deklareras.

Katti
2012-02-17 11:35
#4

Helt enkelt för att de skäms över hur mycket kolhydrater de stoppar i skulle jag vilja påstå! I de fall det står så anges de som NFE för att förvirra.

Och det är inte energifördelningen som anges utan den faktiska fördelningen, d v s antal gram per 100 gram (eller % om man föredrar att se det så).

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
2012-02-17 11:54
#5

#4

Faktiskt så brukar det ju vara så att företag som är stolta över sin låga kolhydratnivå, som tex Carnia, anger den. Paradoxalt nogTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
2012-02-17 12:19
#6

# 4 Ja, det är, bland annat, det jag har grundat mitt antagande på!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
johanx
2012-02-19 15:27
#7

Jag har köpt Orijen 6 till min hund (den med fisk i) och på framsidan står "0% grain" vilket jag utan att läsa innehållsförteckningen trodde skulle innehålla väldigt lite kolhydrater, men ser nu att andelen är 22%. Funkar det för en hund eller är det för mycket?

BARFmycat
2012-02-19 17:53
#8

#7

Men det är ju kolhydrater i växter, så såklart blir det ju en del kolhydrater då Orijen innehåller en del växter.

Det beror ju kanske på hur fett och proteinmängd ser ut, det är väl inte önskvärt med det fungerar.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: