Annons:
Etikett02-hund
Läst 3125 ggr
zickan
2/17/12, 3:24 AM

Lista på ben

Jag har suttit ett par dagar och läst här inne. Men måste fråga ändå.
F ben går att ge om de är råa?

Finns det någon lista på bra ben att ge och vad man bör tänka på?. Sitter med två hundar. En äldre modell, van med bentuggande. Han har fått råa fläsk ben från egen slakt. Föräldrarna som gett. De har alltid sagt att ben på F bör man akta. Men ok ibland så länge man inte ger för vassa bitar. Han har även fått gigangiska lamm ben vid bistra haren på gotland. Själv gett en hel del som jag varit säker på att jag vågat ge. Han har dock skadat en tand på märg ben så nu är det sällan han får.
Skulle jag kunna ge alla former av ben till honom?. Han har fått div ben i hela sitt liv och tuggar bra.

Men sedan har man det nya stenblocket(bullterrier). Hon är ett matvrak. Kastar sig över allt som hon aldrig fått mat innan och kan lätt äta tills hon spyr. Tugga vad är det.
Hon har fått en hel del köpta pressade bruna ben. Enstaka märgben. Men det är så långt jag vågat ge. Finns det några bra nybörjar ben för att lära henne att tugga mer? Något som är lite snäll mot magen, då hon är lite känslig.

Jag är inte inne med att fullbarfa ännu. Men vill ändå gärna kunna ge ben att tugga på.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
BARFmycat
2/17/12, 7:54 AM
#1

Du kan ju ge ben från alla sorters djurslag, finns inga ben som är farliga så sätt. Däremot så är väl kycklingben snällast, eftersom de är så mjuka.

Vad det beträffar vilka sorters ben.. En hund som försöker äta upp benen ska inte äta ben med hård densitet, som märgben. Det resulterar, som du redan märkt, i tandfrakturer. Då är det bättre att ge grisrevben eller kyckling. Märgben har även så hård densitet att de inte hinner smältas i magen om hunden sväljer dem. de är inte till för att ätas, bara för att gnagas helt enkeltGlad

Bullterriern skulle jag nog köra "säkra" ben på, som kyckling.

Nu är jag ingen hundexpert, så jag resevrerar mig för att det kan finnas bättre lösningar, hoppas någon hundkunnig kan trilla in här och svara lite ocksåSkrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Howard]
2/17/12, 9:28 AM
#2

Som ovanstående så är kyckling bra att börja med. Vingar/klubbor eller hela skrov. Även kalkon delar fungerar bra. Hals ifrån dom både fjäderfäna fungerar också ypperligt.

Är du orolig för den ena hunden så kan du ju köra benen/köttet i en mixer en gång så blir ju benen lite mindre till storleken åtminstone.

BARFmycat
2/17/12, 9:33 AM
#3

#2

Har du testat att mixa ben?
När jag testat har det blivit katastrof..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

vallhund
2/17/12, 11:33 AM
#4

# 3 Det skall nog vara en rejäl köttkvarn.Tungan ute

Vad gäller glupska hundar så kan man ge benen frysta, då måste de tugga.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

zickan
2/17/12, 11:50 AM
#5

Ah tack :-). Ska se om jag kan vänja mig bort med att numer våga ge rå kyckling. Lärt mig att det varit stort nono på hund. Men att det fungerar är ju toppen, billigt och något an oftast har hemma.
Ska testa i helgen när andra hunden är hos en kompis.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Howard]
2/17/12, 12:31 PM
#6

Jag har en otroligt glupsk tik, hon har dock lärt sig med tiden att kycklingen måste tuggas för att öht gå ner (15kg hund och stora kycklingbitar)

Annons:
Upp till toppen
Annons: