Annons:
Etikett02-hund
Läst 10484 ggr
Tjolinti
2011-12-15 17:53

Hunden blir inte mätt

Hejsan.

Nu har jag en 2 årig labbe som jag har haft på Nordics hundfoder lite från och till. Han låg nyligen i en allergi process och vvar tvungen att gå över på något torrfoder men nu är vi tillbaka igen på nordic vom.

Nu har jag nyligen varit i kontakt med ett slakteri och tänkte jag ska börja med och köra att barfa honom riktigt ordentligt. Men en sak jag tänker på är att han blir inte mätt. Han väger 30 kg så han ska väl ha en cirka 600 gram om dagen. Han kan inte få mer än vad han ska ha för han är den typiska labben som bara går upp i vikt direkt. Han får en riktigt god motion så problemet ligger inte där.

Har ni några råd vad jag kan fylla ut med? Ska jag köra 50/50 med kött och något torrfoder för mer mängd mat eller hur kan jag göra?

Annons:
Fjordell
2011-12-15 18:02
#1

Håll dig bara till det att inte ge honom mer än vad han ska ha. Många hundar har just det "vargbeteendet" i sig som gör att de äter allt de kommer åt. Vilket vargar också gör eftersom de inte vet om de kommer få mat imorgon, eller dagen därpå. Det finns många faror med hundar som beter sig på det sättet, kommer de åt maten så kan de äta ihjäl sig. Känner några som råkat ut för det, tyvärr…

Utöver det är det väl bara att hålla kolla på vikten, så att det inte smygökar. Men det känns som att du har ganska bra koll på din hunds hälsa och vet om farorna bakom en överviktig hund :)

Eywa
2011-12-15 18:07
#2

Det är ju rätt typiskt labradorer att "aldrig bli mätta". En labbe kan äta och äta och äta. Och din hund blir inte mer mätt av torrfoder, snarare tvärt om.

Fortsätt barfa honom och ge honom den mängden har ska ha, inte mer, inte mindre. Du har valt en ras som aldrig blir mätt oavsett vilket foder och vilken mängd ;)

Tjolinti
2011-12-15 18:36
#3

Ja men när han gick på allergitorrgodret i 8 veckor så fick han så mycket mat för det vägde ingenting. Liknade och smakade som rispuffar och vägde också därefter så han fick mycket mat och var inte så hungrig. På enbart köttdiet så kan han komma vid en 5 på morgen o vara hungrig och man riktigt hör hans mage kurra. Då får jag lite dåligt samvete :S

Eywa
2011-12-15 18:58
#4

Du kan prova att ge popcorn (osaltade och ej med smör) som inte är poppade i olja (torrpoppade) och ha framme i en skål. Det brukar fylla upp magen bra.

Tjolinti
2011-12-15 22:15
#5

Och det är inte något som är dåligt? Popcorn är ju en favorit :D iallafall när jag äter det :D

Tjolinti
2011-12-15 22:32
#6

En fråga till. Om jag nu ska ge kyckling osv.. ska jag ta bort liksom skinnet på kycklingen eftersom det är så fett? För att spara in på det där liksom?

Annons:
Eywa
2011-12-15 22:35
#7

Nej, det är ingen fara, det är många som gör så. Men bara såna som du poppar själv! Inte i påse och som sagt utan salt och utan mycket olja.

Strimlad vitkål är också bra bukfylla, samt olika grönsaksblandningar (var försiktig med morötter och spenat! ge inte för mycket av det) och osötad burkmajs.

Eywa
2011-12-15 22:36
#8

Fett är inte det som hundarna vanligtvis går upp så mycket i vikt av. Det som är värst för vikten är spannmål. Så du behöver inte ta bort skinnet.

Lina R
2011-12-15 23:34
#9

Om man tänker på en labrador som en överviktig människa med ätstörning (alltså att dom inte slutar äta fast dom är mätta)…

Så måste man se till att de får i sig all näring de behöver (dvs inte någon svältdiet med för lite fett), och också att de får i sig något färre kalorier än vad de skulle få i sig för att hålla vikten stadigt, och hjälpa till med hungerkänslorna.

Snabba kolhydrater är alla dietister överens om är förödande för den som vill gå ner i vikt/ hålla vikten, så inget spannmål dvs inget torrfoder =).

Vitkål är en LCHF-favorit. Det är gott, innehåller lite kalorier och ger bra bukfylla. Överhuvudtaget kalorifattiga grönsaker verkar de med glupska hundar förespråka. Jag har sett brocolli och blomkål nämnas. Varför man inte ska ge spenat undrar jag dock över? Burkmajs borde vara värre, det är riktigt kalori- och stärkelserikt.

Ju längre tid man tuggar, ju bättre funkar matsmältningen = ge hunden så stora ben som möjligt, så att han inte bara kan glufsa i sig utan verkligen behöver tugga och anstränga sig för att slita bort bitar. Nermalda blandningar faller bort.

Kanske mata hunden utomhus, så att det tar ännu längre tid då det ingår lite sök? Kan ju vara en bra idé rent hygienmässigt också :D.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Katti
2011-12-15 23:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Popcorntipset har blivit populärt. Det tipsas det om både här och där på olika forum. Själv får jag rysningar vid tanken på att tillsätta majt till en sund och naturlig diet för en hund… Och en hungrig hund dessutom Rynkar på näsan. Skippa det, det gör definitivt mer skada än nytta! Det där med bukfylla tror jag inte heller på. Ser bara på mig själkv när jag äter vettig mat (d v s protein och fett) hur lite det behövs för att man ska bli mätt och nöjd!

Min förra hund, en kelpie, var som en labrador när det gällde maten. I 13 år och 3 månader var han hungrig… På slutet var det klart bättre när han fick mer fett och protein än vad han hade fått innan (jag ville ju hans bästa och hade gett fett- och kalorifattiga bantningsfoder Skrikandes). När jag gick äver till högenergifoder (Doggy Professional Extra Aktiv 30/20) så kunde jag öka hans ranson (i volym räknat) och han gick ändå ner i vikt! Jag räknade ut att jag fördubblade antalet kalorier han fick i sig, så det där med fett- eller kalorireducerat ger jag inte ett ruttet lingon för! Jag är så ledsen för att han aldrig fick prova på BARF…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sugiyama
2011-12-16 16:10
#11

#10, håller med dig, majs i vilken form det än är ska inte hundar (eller människor) äta. Varför inte morötter, det ger jag mina. Men mest får de vitkål. Min äldsta labbe är som din, det kurrar verkligen men jag ser det mer som att magen är irriterad. Hon väger 27 kg och får 400g vom & hundemat per dag.

Tjolinti
2011-12-16 19:14
#12

Han får morötter lite då och då. Ibland ångskokade och ibland råa. Beror på om jag är förbered :P. Men jag köpte hem popcorn idag och ska börja de det ibland. Ska bli intressant och se hur han reagerar…

Katti
2011-12-16 21:00
#13

Jag tycker absolut att du ska ge BARF med riktig mat och utan spannmål en chans innan du börjar blanda in saker som definitivt inte hör till naturlig hundmat. Det är det naturliga valet både när det gäller mättnad och om hunden behöver gå ner i vikt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
[Forest]
2011-12-16 22:52
#14

fast popcorn är väl ingen bukfyllnad igentligen, jag som älskar popcorn kan äta mycket själv inte blir jag farligt mätt av det då det smällter ihop snabbt till nästan inget. jag rek mer att man ge grönsaker om man nu ska ge bukfyllnad då räknar jag med att hunden ifrågan får bra kost annars med. Hur ofta får han nu märgben eller annat att gnaga på för sysselsättning på det är oxå bra då de har lite o göra i samma veva oxå :)

Tjolinti
2011-12-17 00:06
#15

Det får han ganska ofta, så fort dom gamla blir tråkiga får han nya mer eller mindre. Kan vara väldigt olika. Nu har jag en liten här hemma så helt plötsligt är allt mycket intresantare och varar längre då dom slås om samma ben hela tiden,,,

Men jag ska nog köpa hem vitkål och ha det som bukfylla det är inte som om hans fisar luktar hallon idag så blir det värre är det inte så farligt :D

Sugiyama
2011-12-17 17:03
#16

Popcorn innehåller massa kolhydrater som är fettbildande. Testa att fylla märgbenen med mat och frys in dom så har din hund sysselsättning ett tag.

Vattnadal
2011-12-21 14:30
#17

Popcorn ger man inte som bukfylla. Det ges som foderberikning till hundar med stort behov av att äta. Har man en väldigt glupsk hund, kan det löna sig massor att kika på foderberikning, inte bara naturlig föda. Här en länk.

Har en hund som inte får äta majs. Inte pga allergi eller kolydrater, utan för att det innehåller noradrenalin och dopamin, 2 hjärngasande hormoner. Han får ändå popcorn ibland.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Elcyion
2011-12-28 19:00
#18

Berikning är som Vattnadal skriver oftast den ända vettiga vägen att gå.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
2012-01-13 20:07
#19

Jag skulle testat att alltid ha ett köttben framme som hunden kan sysselsätta sig med, fungerar med mina hungriga katter.

Sen så kan det eventuellt vara ett alternativ att inte ge mat varje dag, utan mer varannan dag. Om du redan nu bara ger mat en gång om dagen så är det en bra bit på vägen.

En del anser ju att hundar inte ska äta oftare än var tredje dag. Eftersom en hund i samma storlek som en labbe kan fylla sin magsäck med uppemot 10 kilo kött så är det inte så konstigt om de fortfarande känner sig hungriga på 600g kött. Hunddjur har en väldigt töjbar magsäck och är anpassade för att äta mycket mat åt gången men inte så ofta. Därför kan det vara ett alternativ att ge mat mer sällan, även om det låter som att man börjar i fel ände.

Jag har läst en kanonbra artikel i ämnet som jag tyvärr inte sparat och nu kan jag för mitt liv inte hitta den… >_<

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
2012-01-22 19:59
#20

Rekommenderar varmt denna artikel; http://k9joy.com/dogarticles/dogfood01stomach.pdf

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Landseer
2012-02-05 23:09
#21

Åh vilken bra artikel! Tack för den! Jag har verkligen funderat över denna frågan ang. fastedagar men känt mig liksom vilsen i hur jag känner/tror.

Fick lite mera kött på bena genom artikel och känner nu att man nog är rätt taskig som utfodrar med så många små måltider :(

Får nog prova tänka om där.

vattenhunden.wordpress.com

BARFmycat
2012-02-06 13:15
#22

#21

Att jag föresspråkar fastedagar är väl ingen hemlighet, men jag anser att det är betydigt känsligare för katt, men för hund tycker jag att det är givet. De äter ju verkligen inte varje dag i vilt tillstånd.

Hör gärna av dig med resultat, bra eller dåligt!Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Landseer
2012-02-09 22:40
#23

Ja, alltså det är lite kul för det blev "ofrivilligt" fastedag i söndags och tvär övergång till utfodring en gång om dagen eftersom Zelda skenvalpar och då är iktigt tölig med maten. :) Det har iaf. funkat bra i några dagar.

Menade ju att fasa in detta mer långsamt men hon kommer inte upp (ligger kvar i bädden och slöar) till frukost som hon annars gör och då har jag bara givit henne lite mer till middag istället och det verkar funka bra :D

Kommer nog inte utfodra så drastiskt som i artikeln, 3-4 ggr i veckan, eftersom Zelda är snart 9 år och det känns inte riktigt rätt att ändra för mycket. Men det är ju väsentlig skillnad om man utfodrar en gång om dagen istf. 2 och har en fastedag i veckan, antar jag?

Har ju hela tiden hört detta om fastedagar men inte fattat vitsen med det riktigt. Artikeln förklarade ju så att man förstod vikten av det och att hunden får i sig en ordentlig omgång käk när den käkar.

vattenhunden.wordpress.com

Katti
2012-02-10 21:14
#24

Nu kan du ju passa på att dra ner på maten genom att inte kompensera för det missade målet på morgonen. Att minska maten är ett av de bästa sätten att få tiken att glömma skendräktigheten.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
2012-02-13 17:09
#25

Jag tror att om djuren inte vill äta ska man respektera det, det tyder ju på att det finns viktigare saker i kroppen som just nu prioriteras. Man får använda sunt förnuft, det är ju inte bra att de inte får näring på lång tid heller, men det är ju just därför de inte äter, för att andra funktioner i kroppen går före.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: