Annons:
Etikett02-hund
Läst 3733 ggr
Landseer
2012-02-11 21:57

Gris

Hur många av er matar era hundar med griskött och ben?

Jag gör det, men läser ju här och där om att griskött KAN innehålla dödliga bakterier.

Sååå? ska man ta det på allvar och sluta ge gris?

vattenhunden.wordpress.com

Annons:
vallhund
2012-02-12 03:36
#1

Vilka bakterier skulle det vara?

Salmoinella i griskött är mycket ovanligt i Sverige. Det folk är mest rädda för är Trikiner o det har inte förekommit hos tamgris de senaste 50 åren, eller nåt. Allt griskött vetinspekteras för just Trikiner.

Mina hundar får griskött o ben regelbundet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Landseer
2012-02-12 11:41
#2

Aujeszky virus.

vattenhunden.wordpress.com

Silvestris
2012-02-12 13:36
#3

AD (pseudorabies) har utrotats i Sverige. Det är det minsta man ska oroa sig för.

Landseer
2012-02-12 16:44
#4

Då antar jag att Aujeszky virus är AD?

Jo, jag har läst att det är utrotat sen -96 men att det finns utomlands. Att kontrollerna i Sverige är för få och att människor inte får eller får små symptom så därför ska man aldrig ge en hund för att det kan finnas ändå och för hund är det dödligt :(

Jag, som sagt ger ju redan min hund gris och vill fortsätta med det men blir ju lite osäker då man läser sånt här.

vattenhunden.wordpress.com

vallhund
2012-02-13 02:37
#5

"Falsk rabies

Falsk rabies, eller Aujeszkys sjukdom, orsakas av ett virus som förekommer hos grisar. Sjukdomen förekommer inte i Sverige. Hundar smittas genom att äta rått kött från smittade grisar eller genom tillgång till exempelvis aborterade grisfoster eller döda grisar. Hos hund är sjukdomen dödlig. Förloppet är mycket kort med rabiesliknande symtom. Hunden avlider inom några få dagar efter smittotillfället, vanligen inom ett till två dygn efter de första symtomen uppträtt. Hundar på resa ska alltså inte äta rått svinkött eller vistas utan uppsikt nära svinbesättningar."

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hund/Resa-med-hund/?lid=25001

Hittade även denna intressanta sida: http://www.evira.fi/portal/se/djur/djurhalsa_och_sjukdomar/djursjukdomar/hundar/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: