Annons:
Etikett02-hund
Läst 3754 ggr
Sagabull
2011-11-07, 10:23

Hunden kräker upp ben

Hej!
Jag har precis börjat att ge mina hundar olika kycklingdelar, rått. Igår morse fick dom kycklinglår som var väldigt stora?! ( 250 gram) och i morse när jag gick upp hade ena hunden spytt upp en benbit (såg ut som en ledkula). Kvällsmaten innehöll inga hela ben ( vom og hundemat, kyckling)

Varför spyr dom upp ben och är det farligt och kan benen riva sönder på väg upp?

Väldigt tacksam för svar!

Annons:
vallhund
2012-01-25, 16:27

Hundar som är ovana att äta ben måste vänjas långsamt så att deras magtarmsystem vänjer sig vid att bryta ner dem.

Ge kycklingvingar till att börja med, gärna frysta, eller knäckta med hammare så de blir lättuggade.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Nilla
2012-02-08, 20:53

När man frågar veterinärerna, så säger de att ben och flisor är livsfarligt - att det är en omöjlighet att magsaft kan bryta ner ben. Så stark magsaft har ingen. De menar också att de är de som får se och ta hand om konsekvenserna av barfandet.

Hur ligger det till egentligen? Är det säkrare med benmjöl? Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

BARFmycat
2012-02-08, 21:03

Men dom kan ju inte skilja på råa ben och tillagade ben..

Alla vilda carnivorer borde ju fallit döda ner isåfall.

Klart man kan ge benmjöl om man är osäker, men ger man för mycket benmjöl kan de bli förstoppade istället.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

vallhund
2012-02-08, 23:49

# 2

Beror ju på vilken veterinär man frågar:

"Hund›Magsäck / tarm / analområde›Främmande kropp i magtarmkanalen.

Hej! Vår hund råkade komma över en kycklingklubba idag, denna smaskade han glatt i sig. Jag vet att denna typ av ben är farliga för hundar, vad ska jag göra?? MVH

Svar från veterinärenKycklingben är så sköra att de flesta hundar lätt tuggar sönder dem Dessutom brukar de smälta i magen UTAN att ge probelm. De brukar sällan ställa till problem. I de fall problem uppstår har hunden ätit allt för många ben på en gång. Hundar, som inte tål ben ska naturligtvis inte få ben oabvsett om de är från fägel, nöt eller får. Stora mängder ben kan ge allvarlig förstoppning. Kotlettben kan fastna i matstrupen och ska ej ges till hundar. Din hund kommer säkert att klara av kycklingklubban utan problem utan att Du gör något alls.!"
http://www.agria.se/Hund/fragaveteri…2577C2003D78ED

"De olika f:en.
Av gammal tradition har man avrått från att ge hundar ben som börjar på bokstaven f: fläsk, får, fisk och fågel. Liksom alla tumregler har den rekommendationen undantag. I vissa delar är den numera helt omodern. Beträffande fläskben, alltså ben från slaktsvin, och ben från får gäller regeln inte längre. Båda djurslagen slaktas som mycket unga, när skelettet är mjukt och broskigt. Med undantag för kotlettben (nedan) kan hundar med rejäla tänder och bra käkar mycket väl få gnaga på ben från både gris och lamm, till exempel ett skinkben eller benet från en lammstek. Det går snabbt för hunden att skava bort köttet och de broskiga benändarna. Man måste vara påpasslig och ta bort benet när det är rensat, innan hunden börjar knäcka rörbenen. De är svårsmälta och kan bilda vassa flisor."
http://www.hundsport.se/redaktionell…en_ge_ben.html

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

BARFmycat
2012-02-09, 10:20

Shit vilket skitsnack…Obestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: