Lamm/Får
Jag har fått tag i ett ställe där jag kan köpa slaktrester från lamm och då och då får.
Vad jag förstår så kommer det bli slamsor och ben.
Jag har aldrig gett det till min hund tidigare, så jag undrar: är det något jag bör akta mig för eller går "allt" från lamm/får att ge till hunden utan problem?
Är lamm bra mat?
Min hund får i köttväg i huvudsak älg, sen lite gris, lite kyckling och lite lax varje vecka och det är väl en för liten variation på kött och ben vad jag hört så jag hoppas att lamm blir ett bra komplement :)
vattenhunden.wordpress.com

För liten variation för vadå?
Jag ger endast torrfoder (JWB kalkon&ris) till Mogge. Ibland ett tuggben och gurka. Vid enstaka tillfällen lite nötfärs. That's it!
Mogge lider inte utav den lilla variation på mat han får, tvärtom, han mår jättebra.

Fast nu var ju det här inte en diskussion ang. torrfoder, det är inte aktuellt överhuvudtaget för mig med ett industritillverkat foder.
Variationen är menad i ett BARF-shema och tänkt i ett längre perspektiv och frågan om min hund får nog variation av kött för att få i sig alla nödvändiga vitaminer, fetter och annat.
En av skillnaderna med ett industritillverkat foder och BARF är ju att i det industritillverkade finns "allt" din hund behöver i en och samma måltid (vilket jag har svårt att tro på) I BARF bör jag själv veta vad jag ger min hund så att den över tid får "variationen" med allt den behöver få i sig därför kan jag inte ge samma sak varje dag, då skulle den tillslut få en brist av nåt.

Kul att du fått möjlighet att få köpa slaktrens!
Lamm/får är jättebra mat. Jag har hört om en del hundar som blir lite dåliga i magen av det i början, men om din hund är van att äta rått kött så tror jag inte att det kommer bli några större problem. Du kan ju börja fasa in det försiktigt i början och se vad som händer.
Jag tror inte att någon på det här forumet kommer hålla med om att torrfoder, tuggben och gurka är en del av en varierad kost.
Du kan ju tänka på att det är ett forum för BARF du diskuterar i
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Då är jag med! :)
#3 HAHAHA jag vet inte hur jag hamnade här, trodde jag kvar i HUNDAR I Fokus.
Så tokigt det kan bli hihi

#3 Låter bra det där. Då ska jag vara försiktigt till en början :)
Inga ben av lamm som bör undvikas? Bara att ge allt jag kommer över?

Inte mig veterligen, det är ingen skillnad på lammben jämfört med några andra ben från större djur. Det beror ju på hur din hund hanterar ben, om h*n försöker äta upp dem eller mer gnager på dem.

Hon gnager i sig det mesta. Inte vräker i sig utan krossar och smaskar i sig i vad jag tycker är en bra takt. Bara enstaka älgknotor som blir kvar :)

Då bör det int eutgöra någon risk

Får jag fråga vart du bor?
Jag är på jakt efter kött, helt enkelt :) Inte alla slakterier som delar med sig, kanske kan man "beställa" lite av dig?
varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Mitt i Värmland bor jag, bor du någorlunda i närheten? :)
Har du jaktlag nära dig? Där får du förståss inte lamm, men jag får ta så mycket slaktavfall jag vill vid två olika jaktlag för det slängs ju till kråkorna ändå så mitt tips till massor av gratis mat är att du kollar med dem :)
Bor du i närheten av mig kan vi säkert lösa det där med lamm/får åxå.

Kottlettben från fyrfota djur kan vara väldigt vassa, speciellt om de är huggna o innehåller ryggrad.
När man introducerar ben från ett nytt djurslag så skall man ta det försiktigt i början för att se hur magen reagerar på benen.
För några år sedan dog en boxer efter att ha ätit fårben, den hade aldrig ätit fårben tidigare o var dessutom extremt förstoppad pga överkonsumtion av ben, tarmarna sprack. historien fick stor spridning då både matte o husse var journalister som ansåg att BARF utfodringen dödat deras hund, de ville inte ta in att det var deras egen okunskap.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Varför skulle magen reagera olika från ben till ben?
Den där boxern ägdes av ett par som inte hade en aning om vad det innebar att BARF:a en hund, och han svalde benbitar som var alldeles för stora. TS skriver att hennes hund inte försöker äta upp benen, utan gnager på dem, det var just med detta i åtanke som gjorde att jag frågade. Det är den enda risken med ben enligt min ringa åsikt, om ett djur verkligen försöker äta upp dem och inte gnager på dem. Benbitar som kommer ner i magen som är för stora hinner inte spjälkas och fortsätter ut i tarmen, ospjälkade. Där kan de innebära en fara.
Samma sak händer dock om hunden sväljer en pinne, och det är få människor som reflekterar över detta när de låter sina hundar leka med pinnar.

Nej, jag bör i östergötland… tyvärr… hur får man kontakt med jaktlag och sånt då? :)
varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Du får forska lite i hur du kommer i kontakt med dem. Antagligen är det lite lättare när man bor på landet men det brukar ju alltid finnas nån som känner nån som vet om nån som jagar, slaktar eller föder upp? så gjorde jag iaf. jag har ringt runt och tillslut fått napp på både vilt, får och ibland nöt och gris, men det har tagit lite tid =)
Hittils har det bara varit positiva miner, de tycker det är bra att slippa slänga och de är nyfikna på hur jag utfodrar rått, de flesta tror jag ska hem och koka :)
Lycka till!