Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 4476 ggr
AgnetaB
2012-01-30 15:13

Min katt svälter sig?

Fått tips att höra med er om någon mat jag kan ge till en 16 år gammal katt som har förhöjda levervärden. Han får special kost, torr o blöt mat i från veterinären. Nu har han slutat att äta men verkar hyfsat pigg i övrigt.Han verkar vilja äta men vill ej ha sin mat. Han har ätit lite av annan mat men ej bra för då blir han ju sjuk så undrar om någon kan hjälpa mig?

Annons:
[dynamitella]
2012-01-30 15:15
#1

Slutade han äta i samband med foderbyte?

Om han äter den andra maten tycker han ju inte om det han får. Det är nog bråttom för dig att prova ut något nytt! En 16årig katt kan inte klara sig allt för länge utan mat.

Har du hört med vetrinären som rekommenderade den nya maten?

AgnetaB
2012-01-30 18:02
#2

Nej han fick diagnosen i juni o har bara ätit torr o blötmat som veterinären säger är för levern. Han har väl aldrig tyckt den är jättegod utan vill hellere ha de andra katternas mat så är lite pyssel vid fodringar flera gånger dag.

I lör morse så åt han lite o sen ville han ej ha något av sitt men är lite hungrig men vill ha annat. Han är inte "sjuk" utan verkar bara vilja ha annan mat plötsligt.

Det finns ju ingen annan levermat hos veterinären att köpa säger de.

Undrar därför om det finns annat att ge?

Veterinären är bortrest men tyckte ej hon kanske var så kunnig utan skickade mig till andra som sålde den maten.

Har vet tid till imorgbitti men tror ej det ger något o han är så väldigt rädd där så hemskt gå dit.

Heffipeffi
2012-01-30 20:41
#3

Om det var min katt, så skulle jag ge det som katten vill ha även om det inte är "levermat". Det är ju absolut inte bra för katten att svälta, så jag skulle framförallt se till att han äter.  Nu ska du inte ta det som ett råd om vad du SKA göra. Det var bara en spontan tanke på hur jag skulle gjort.

BARFmycat
2012-01-30 22:30
#4

Just svält på äldre katter påverkar ju levern också..

Hill´s L/D (gissar att det är det du använder?)

Spannmål, kött och animaliska biprodukter, oljor och fetter, vegetabiliska proteinextrakt, ägg och äggprodukter, vegetabiliska biprodukter, mineraler, fisk och fiskprodukter, cellulosa, L-arginin, DL-metionin. Proteinkällor: torkat kyckling- och kalkonprotein, majsglutenmjöl, torkade hela ägg, torkat tonfiskprotein, digestiv.

Råprotein 29,6%
Råfett 21,7%
Kalcium 0,83%
Fosfor 0,65%

Jag vet inte vad det är för det här fodret som gör att det är så bra för just leversjuka katter. Det som är viktigt med sådana katter är ju att avlasta levern, undvika toxiner och annat som kan vara jobbigt för katten.

Du kan ju använda protein, fett och mineralmallen för att se om du hittar liknande foder i värde som han kan äta istället, som dessutom inte innehåller massa spannmål och fisk..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
2012-01-30 22:33
#5

Jo just det, håll ner på fettmängden, alltså ge inte foder med mer fett än vad det är i leverfodret, alltså kring 20%. Fettet är påfrestande för levern i stora mängder (därmed inte sagt att katten inte ska ha fett, men ha koll på det). Om du köper blötfoder, kom ihåg att räkna ut fetthalten i torrsubstans annars blir förhållandet fel.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
2012-01-31 08:34
#6

Fast det var mycket fett i ID tycker jag. Har nog aldrig stött på ett torrfoder med mer än 22% fett. Vet inte vad det hamnar på om man BARFar, men med ganska mycket kyckling i foderstaten borde det bli betydligt mindre (för 21,7 är väl i torrfodret?).

Inga svar från mig, bra fler frågor!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
BARFmycat
2012-02-02 23:23
#7

Fast kyckling tycker jag är bra att ge just för fetthalten, skinnet och underhudsfettet ger tillfredställande fettmängd. Jag tror inte man behlver tänka på det annat än om man köper färs kan man välja med lägre procent, och om man gör iordning köttbiter kan man skära bort det mesta av fettet. De måste ju få fett, men inte för mycket just när levern inte ska belastas så mycket.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Lusthan
2012-02-05 02:57
#8

Var försiktig om han har problem med levern till att börja med och han svälter sig. Katter kan lätt dra på sig fettlever och det i sin tur gör att de slutar att äta. Jag hade en jourhemskatt som svälte sig själv när dess ägare gick bort. Då är det bara att tvångsmata som gäller. Har levern dåliga värden så får man medicin emot detta…

Det var en hel procedur vill jag lova att se till att han började att äta igen.

Upp till toppen
Annons: