Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 3819 ggr
Haley
2012-02-03, 16:52

Hjälp med matschema

Jag har två hundar. En schäferhane, fyller två år i maj. Och en liten blandrashane mellan lhasa apso/yorkshire terrier som blir 5 år i mars.

De väger 40 kg resp 9 kg.

Jag har precis beställt färskfodret fodax och de ska börja få det den 9 februari när leveransen är här. De kommer att få fodax plus röd. + Att de kommer att få lite torrfoder så de är invanda då det är smidigare att ha när man åker bort. Torrfodret de får är High energy extreme, den lilla hade innan ett annat foder men har nu fått äta schäferns ett tag tills jag beställer nytt.

Iaf jag hade dagligen tänkt ge ca 30 % torrfoder, 70 % fodax och 2-3 gånger i veckan kött. Det köttet jag har lättast tillgängligt är fläsk och kyckling.

Man ska ge ca 2 % av kroppsvikten om jag förstått rätt? Mer om de arbetar mer antar jag ju.

Köttben (fläsk) hade jag tänkt ge 2 gånger i veckan. Alltså endast så det blir ju stora portioner.

Kyckling tänkte jag ge en gång i veckan, lår, vinge osv.

Hjärta, behövs det? Hur mycket ska man ge?

Sen kan de även få kött och ben att knapra på andra dagar i veckan. Så som grisknorr, märgben, fläskben och kycklingben. Men inte hela portioner.

Fisk är det i färskfodret men ska jag ändå ge fiskolja? Varje dag? Ibland?

Något annat jag ska tänka på?

Annons:
Haley
2012-02-03, 17:00

Lever behövs också? Är det 5-10 procent? Borde räcka med 5 procent då eftersom att jag ger färskfoder och torrfoder övriga dagar.

BARFmycat
2012-02-03, 17:29

Nu är jag ingen hundexpert, men lever och hjärta är inte obligatoriskt i kost till hund eftersom de kan tillverka eget A-vitamin från betakaroten och taurin är inte essentiellt för hund.

Jag kan tipsa dig om den här lathunden (haha) som Jipotimas tagit fram om man int evet hur man ska göra ett matschema för sin hund;
http://www.jipotimas.se/zencart/pdf/Individmat_vuxen.pdf

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Haley
2012-02-03, 21:28

Okej, det är ju väldigt delade åsikter med det där med grönt till hund. Har dessutom ingen mixer så:p men om de får vom ibland så borde det gå bra. + Att de de flesta dagar får ett fullfoder. Det är ju bara 2-3 dagar i veckan som jag tänkt ge endast BARF, därav att jag frågar hur noggrann man måste vara med att det blir så balanserat som när man kör endast BARF.

BARFmycat
2012-02-03, 21:32

Jo jag vet, men det kan man ju utesluta om man inte vill ha det?
Om det är så många dagar är det nog bra om det är hyfsat balanserat. Genom att ge kycklingvingar kommer du ju undan rätt enkelt med ben och köttmängden.

Haley
2012-02-03, 23:14

Ja precis, sen får de fläskben också, vilket är en del brosk/ben i. Som äts upp med god aptit! Sen tänkte jag även ge grisknorr och en och annan kycklingvinge/lår andra dagar också. Jag tänkte också se om de tycker om grisfötter.

Ja, jag vill ju ha det rätt balanserat iaf! Men eftersom att det finns fisk i färskfodret, behöver jag ge extra fiskolja då? Eller ska jag ge det ett par dagar i veckan? Eller behöver det tillsättas varje dag för att ge effekt?

Haha många frågor!

BARFmycat
2012-02-03, 23:30

Vad är det du vill uppnå med att ge fiskolja, för det första?Tungan ute

Annons:
Haley
2012-02-04, 11:38

För omega 3 och 6 :)

Laxolja är bäst?

BARFmycat
2012-02-04, 12:13

Hur tror du att alla vildhundar, rävar och vargar får i sig de fettsyrorna då?Flört

Det finns i köttet, så finns det ingen särskild anledning behöver man inte ge det.

Haley
2012-02-04, 13:03

Jag antar att de äter mer fisk? Men jag vet inte.

Som sagt så finns det lax i färskfodret så det kanske räcker?

BARFmycat
2012-02-04, 14:37

Afrikanska vildhundar äter nog inte så mycket fisk..Flört
Det är ganska ovanligt att hunddjur får i sig fisk alls, de fiskar sällan själva utan får mest bara flyktiga tillfällen att äta fisk, det ingår inte som bas i deras föda.

Jag är lite skeptisk till fisk som fodermedel faktiskt. Nu är jag ju främst haj på katter, och för en katt är fisk allergiframkallande, men det finns andra aspekter utöver det också. För det första så innehåller rå fisk thiaminas, som bryter ned tiamin (B1). För det andra så innehåller fisk, särskilt feta fiskar, för lite e-vitamin för attt konservera alla fettsyror de innehåller. Detta innebär att djuret som äter fisken måste ta av sitt eget e-vitaminförråd för att kunna konserervera fettsyrorna fisken ger, och då kan inte kroppen konservera sina egna fettceller. det här ger både E-vitaminbrist och inflammerade fettceller.

Jag är intre helt emot att man ger fisk till hund, men lite skeptisk. Jag tror definitivt inte att du behöver tillsätta någon olja för att få i din hund Omegafettsyror, det finns tillräckligt i köttet. Skär inte bort fett och sånt bara.

Haley
2012-02-04, 14:41

Okej, men då ska det nog räcka med det de får i sig av färskfodret!

Nej nej, här skärs inget bort!

Tack för din hjälp:)

Upp till toppen
Annons: