Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3396 ggr
michellekrantze
1/25/12, 2:48 PM

Övergå till BARF

Hej!

Jag har länge velat övergå helt till en BARF kost. Hur räknar man ut hur mycket hunden ska ha av allt per vecka? T.ex. av alla olika vitaminer, av kalcium, fosfor, kalium, klor, fettsyrorna…

Han är en 2 årig hanhund på 36 kg.

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Annons:
Heffipeffi
1/25/12, 7:04 PM
#1

Du behöver inte räkna ut hur mkt vitaminer mm hunden ska ha. Gör du det med din egen mat? Tror du hundarna i det vilda gör det :D Ger du kött ben och inälvor från minst tre olika djurslag under en period av ca 10 dagar, så får hunden i sig det den behöver. Det finns lite olika skolor. Vissa ger grönsaker, andra inte. Benmängden skiljer också.
Jag har utfodrat enligt nedanstående ca 5-6 år och mina hundar mår utmärkt.

50%RKB
25%Kött (muskelkött, vom, hjärta)
De resterande procenten utgörs av lever, grönsaker, äggula.

Ger man inte grönsaker, så ger man mera kött i stället. Levermängden ska vara ca 5-10% Ger man mkt lammlever räcker det med 5%

En eller ett par gånger per tiodagarsperiod ger jag laxkropss eller strömming.

Man brukar börja med att ge hunden 2% av vikten, dvs i ditt fall drygt 700 g. Sedan får man justera uppåt eller nedåt efter hur hunden är i hullet.

michellekrantze
1/26/12, 3:43 PM
#2

okej tack :)

Vilka köttslag är att rekommendera? Då syftar jag på hjärta från vilket djur som är bäst, kött från vilket osv (förstår att jag bör variera)

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Heffipeffi
1/26/12, 9:49 PM
#3

Jag tror inte det spelar ngn roll. Huvudsaken är att det blir varierat. Det som saknas i det ena djuret finns i det andra. Vas gäller lever så vet jag att det finns mkt mer A-vitmin i lammlever än i kycklinglever. Så ger du lamm, behöver du inte ge så mkt.

Upp till toppen
Annons: