Vad ger ni för rått kött?
Vad ger ni för rått kött?
Köper ni från affären?
Jag köper såna här 500 grams barfkorvar, dvs nedmalt 100% lamm, ox eller vilt etc. Vom och oxhjärta från Bravo.
När jag gett nötfärs har jag köpt i affären men annars kommer resten av köttet från djuraffären från färdiga korvar, avsedda som hundmat.
Även revbenen kommer från djuraffären.
Hade varit kul att höra vad ni ger för kött, om ni oxå huvudsakligen ger hundmatskött eller köper människoköttt i affären?
Kan man köpa människokött i affären??? (Förlåt. kunde inte låta bli).
Etersom jag har flera stora hundar skulle det inte fungera ekonomiskt att köpa allt i affären. Jag köper korvar med oxkross och vom från Nordic. Det är det som de oftast får. Ibland har jag förmånen att få slaktvfall från lamm och då får de det. Det enda jag köper i affären är lever, hjärta och om jag hittar njurar. Finns det t ex griskött till extrapris el m kort datum köper jag det för att få lite variation.
Vad gäller ben så fr mina hundar till 90% halsar och skrov från kalkon, eftersom jag får det till ett mkt bra pris från ett gårdsslakteri.
Köttkross från Klass har jag fått ta nu för vom:en är slut, sen kan jag beställa köttrester/slaktavfall och stora ben hos min slaktare :)
Är inte revbenen du köper hos djuraffären rökta?
Jag köper kindkött från Bravo, vom, hjärtan. När vi jagar tar jag rätt på ungor och sådant som man skär bort och fryser in.

Det jag hittar till vad jag anser vara bra pris. Håller lite koll på priserna
Nu har jag inga *jättehundar* utan en storpudelhane på ca 25 kg och en jaktcockerhane på ca 15 kg.
Så det blir allt möljligt från mataffär: nötfärs, oxbringa, kyckling (hel, delar) hjärta, lever, njure, lamm (fryst), grytbitar, fisk ibland.
Vom, *kross* (nöt, kyckling, vilt) från t.ex. Jioptima eller Bravo.
Vilt får jag ibland tag på annat håll.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Jag köper "människokött" när det är billigt, kyckling och fläsk och nöt om de har nån kampanj på bitar med ben (och de är naturella och svenskt kött) Spanar alltid efter knorr, fot, njure etc på typ city gross om jag är där… Bulken är dock "djurkorvar"
- Tillräckligt bra är perfekt! -

#3, äter dina hundar lungor alltså? Mina har bara fått från vildsvin, men det ratar de totalt. Det är det enda ingen av hundarna äter.
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus
Jag ger både vitt, rosa, rött och mörkt kött.
Vitt kött: kyckling, kalkon, kanin, gris
Rosa kött: lamm, får, anka, duva, vildsvin
Rött kött: kalv, nöt, häst,
Mörkt kött: rådjur, hare, fasan, älg, hjort och annat storvilt
ger även fisk. Köper nästan bara för "humankost", dvs affärsmat. Köper mycket viltkött på coop tex hjort och älgkött både på coop och sånt i block nere på min zoobutik, butiken säljer även delar av hjort, så som ben och liknande, så det får mina äta nästan dagligen. Önskar inget annat än att få tag på en jägare som jag kan köpa av, blir ju ganska dyrt men väl värt det. Vom köper jag av klass, kan hända att jag ibland latar till mig och köper bravos hamburgare, men det sker väldigt sällan. Lever köper jag fryst på coop, oftast kyckling, hjärta köper jag på zoo, lammhjärta, delar av lammskrov, oxsvansar, njurar och annat lite "udda" köper jag på en halalbutik. Sen hittar man ju lite smått och gott lite varstans. har länge funderat på ifall man sparar in på att handla på globens styckeri/slakteri… Någon som vet?

#7 Hur hittar jag en "halal" butik? Jag skulle gärna vilja ha tag på tex lamm till vettiga priser.
Medarbetare på jack russel terrier

TS, vad är det för lammkorvar du köper? *nyfiken*
Medarbetare på jack russel terrier
Vissa ICA har halalkött i köttdisken. Kolla annars med privata mataffärer, lite mindre butiker eller exotiska affärer. Vet inte riktigt vart du bor, men i Stockholm finns det lite varstans.
Jodå, lungor går ner men en liten varning, dom fiser hemskt efteråt I början åt dom inte hela utan jag fick skära i småbitar.
en liten undran! Barfar inte min hund utom att hon får ben ibland, men uj vad det blir kletigt och smetigt , hon drar ju omkring det överallt, hur blir det om de äter "sånt" hela tiden?

Mina hundar äter ute!
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus
Och ni som bor i lägenhet?

Bor i hus/villa så de kan äta RKB ute.
Men … bor man i lägenhet kanske man kan begränsa utrymmet till balkong (om man har det) eller t.ex. toa/dusch eller del av köket. Torde i alla fall bli mindre yta att städa rent
Lena A
Ja man får liksom tänka helt nytt! Duschen lät ju bra
#12 man får städa oftare bara :) Tycker det är värt att det blir lite smutsigt med benrester åt höger och vänster när hunden mår så bra av det i slutändan.
mjaaaa men på äkta mattan som jag just ärvt vill jag inte gärna ha fet märg förstås… vi har öppen planlösning och inga dörrar eller möjlighet att stänga av förutom till sovrummen.

# 18: Kompostgaller! Hundägarens bästa vän höll jag på att säga.
Kompostgaller är bra till allt! Går att använda som staket både inomhus och utomhus!!!
Lena A
jo det hade vi när hon var valp… men mja…. nu är hon sju och hålla på att stänga av har jag verkligen inte lust med, nej duschen lät bäst faktiskt! Dessutom har vi ett blint fosterbarn som skulle få det besvärligt med staket här och var.
Jag är väldig bekväm av mig o köper från nordic en låda sen ger jag ofta kött från butiken då jag köper familjeförpackning så tas iaf 2 av varje bort till katt och hund. Jag ger mer kyckling till dom, men så barfar jag inte helt, ger nordic färskfoder sp+ dagligen utöver det är extra kost som igentligen inget måste men djuren älskar få rå kost :)
#8 Nej nej inte halal kött snälla tänk på lammen också!!! :/

Jag köper oftast från affären, CityGross ä rmin favorit. Ibland köper jag från Ica Maxi i Hudik som är duktiga på att rea ut kött med kort datum.
Jag köper fläskben/skivspill/broskben från fläsk, njure, lever, hjärta från det jag kommer över, kycklingmage, hel kyckling, kycklingvingar/klubbor, koklamm, lammfärs, övrig färs mm. Grisknorrar och sånt, kan inte låta bli om jag hittar något "konstigt"
Stödjer inte heller Halalkött, det känns väldigt fel.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
#23 gillar vad du skrev "Grisknorrar och sånt, kan inte låta bli om jag hittar något konstigt" antar att det uppskattas mycket då du väl komemr hem! :P
kul att höra! :D
Hur får du katterna att äta fläskben? Krossar du dem på något vis? Jag har inte lyckats få mina att äta något annat än kycklingben som är så mycket mjukare.
Jag köper från affären, har börjat lära mig vilka butiker som har vilka delar billigt. Mina får kyckling; skrov, hjärta, mage, lever, färs. Fläsk: färs, skivspill, sågade ben och andra billiga bitar (benen äter de inte ), hjärta och lever från vad jag kommer över. Om det finns något kött med kort datum tar jag det.
Frysen är full av kalv och lamm från bekanta med gård, så det får de också. Köper kattkorv och annat på djuraffären.
Jag har just nu fyra katter varav två är 9 månader, det går åt enorma mängder här hemma, ca 400 - 800 g om dagen, så dyrt blir det…

Nej jag krossar dem inte, men de äter dem inte helt och hållet. De bara gnager. Däremot så har det hänt ett par gånger att de ätit upp hela revben av fläsk
Pennylane1 Lär hunden vart benet ska vara annars, använd tex dom gamla rena benen och lär hunden att ben får man bara tugga på i sin egna säng. min mans hund kan det så ibland när han "spelar glömsk" så säger man bara Vart ska benet va så tar han det och går till sin säng igen för jag håller med man vill inte ha dom springandes överallt med märgben :)
alternativt om sängen är svårtvättad så köp en filt på ikea för 10kr eller nått som h*n ska ligga på för duschen var smart också men personligen tycker jag det är mysigt att ha hunden i vardagsrummet så hela familjen är samlad vid tex myskvällar :P

Det där kan tom mina katter!
Alla tre äter på varsin plats, på sin höjd lägger de besvärliga ben på klösbrädan eftersom de ligger mer still då och inte glider omkring, men det är okej för mig för den är bara nån meter från deras matplats.
Kom på att jag måste ju tillägga att mina katter faktiskt fick råttkött förut (läste om rubriken på inlägget) när jag jobbade på KI, då tog jag hem alla råttor och möss som avlivades som inte hade några läskiga läkemedel eller bakterier i kroppen, vilket nästan inga har.
Dock är det något man bara bör göra på kastrerade djur eller djur som inte ska användas i avel, eftersom de djuren är GMO. Alla på jobbet tyckte i alla fall att det var asbra att dom kom till användning!
#27 vad menar du med GMO möss???!!!! uuhh…

Försöksdjuren på Karolinska Institutet är ju ett resultat av genmodifiering, för att få fram de gener man vill forska på.
#30 och DET är djuren dom forskar på, genmodifierade djur tjena…
posta en tråd ang det på illuminati.ifokus så blir det kanske liv i luckan?! haha
men ja shit.. GMO är såpass nytt att det råder rätt bra delade meningar ang hur det påverkar oss, och så är det GMO djur dom testar sig fram på för mediciner som ska funka på icke GMO människor…
SUCK!!

Ja, dom gör det för att vi ska kunna ha medecin att bota sjukdomar med. Om man någonsin någon gång i sitt liv ätit en tablett mot något så tycker inte jag att man har rätt att vara kritisk till försöksdjur eftersom man då själv varit med och bidragit till att dom finns, värt att tänka på. ALLA läkemedel som säljs MÅSTE testas på minst TVÅ djurslag innan läkemedlet får säljas.
Jag kan för övrigt meddela att majoriteten av alla försöksdjuren jag varit i kontakt med har det oerhört bra.
Varför skulle jag göra det? De flesta personer som har en åsikt om försöksdjur brukar aldrig vara beredda på att ändra den oavsett hur mycket information de får från dem som varit "på insidan", trots att dom själva aldrig har varit det.
Det är väl bättre att djuren kommer till användning efter att de avlivats än att de bara ska eldas upp?
Sådär kan du inte generalisera. Nu är inte jag någon expert på att förklara för jag är ingen forskare, men om de forskar på hur en cell reagerar på ett visst ämne så har det ingen betydelse om djuret är GMO elle rinte för celler har vi allihopa. Ibland ska de testa tex hur nerverna svarar på vissa signaler, och nerver har ju både vi och försökdjuren, trots att de är GMO.
GMO gör ju oftast att de blir känsligare för just de reaktioner man forskar på, så om de ger utslag för ett visst läkemedel eller signal så kan man vara säker på att vi gör det. För att förenkla det hela.
Och just eftersom vi inte vet så mycket om det så ska man inte ge det till djur som ska reproducera sig.
#32 tror tyvärr det blev fel där….
Jag sa inget ang djurförsök utan menade endast att det pratas en hel del om GMO på illuminati iFokus.
Precis som du skrev att man inte ska ge det till djur i avel eftersom det är GMO djur. Det var bara det jag reagerade på och som du i nästa inlägg skrev "och just eftersom vi inte vet så mycket om det ska man inte ge det till djur som reproducerar sig".
För på illuminati pratar dom en hel del om GMO matens effekter och odlingens effekter på vårt jord mm.
Tänker på tex hur nära det var att vi missade penicillinet och tanken att tänk om samma sak händer fast pga GMOt nu? Dock är jag inte tillräckligt insatt utan.. ja.. bara en tanke?
Visst jag är emot djurförsök men det sa jag inget om, och som du säger ja jag använder mig av djurtestade mediciner. men letar av många anledningar efter alternativa mediciner. och hittar en del som funkar men har inte hittat för alla mina besvär. Jag ska bota mina problem alt hitta mediciner jag känner mig bekväm med, det är min tanke! :)

Ja du specifierade ju inte vad du menade så det var lite svårt för mig att veta att det var det du syftade på
Jag skrev även i mitt första inlägg att man inte ska ge det till avelsdjur.
Även jag har samma åsikt och önskan som du, jag hålle rmig borta från det i största möjliga mån, men inte nödvändigtvis pga etiska skäl utan mest för mina egna.
#34 ja ja lätt hänt sorry, men som jag skrev tidigare idag på en annan iFokus sida så är folket här otroligt trevliga till skillnad från andra forum man vart på där folk leta fel bara för att hacka och där alla har taggarna utåt. Människorna här på iFokus är enormt trevliga så skrattar mest åt missförstånd nu :) :P