Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 3625 ggr
Mimmi89
2012-01-24 02:35

F ben till hund?

fläsk = trikiner? fågel och fiskens ben kan skada hunden… fast vi har en amstaff blandras så han krossar dom flästa benen iaf…

MEN inga F ben till hund har man ju alltid hört… gillar BARF och har vart inne på sådanna tankar att göra egen hundmat innan jag ens hört talas om BARF. Men jag får inte ihop det nu riktigt… ska man vänja dom vid benen eller vad? ska man tänka på hur tåliga och mindre tåliga olika raser är?

Min förra tik började tugga och fick i sig hälften av ett kalv ben en gång så jag tryckte av rädsla i henne en burk sparris (stackars liten matte köper god och rå lyx biff och sedan blir man tvingad att äta sparris efteråt BLÄ)!

Så hjälp mig att förstå det här, och är det något annat man inte ska ge dom? något speciellt djur eller djurdel? hela djur?

Annons:
MoaL
2012-01-24 02:43
#1

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mimmi89
2012-01-24 02:55
#2

#1 ops… haha tack andra gången jag tittade in hit blev lite väl mycket info och sökande på en gång haha. Men åhhh… katterna som åt… <3

BARFmycat
2012-01-24 15:09
#3

Ett tips kan vara att om man har en hund som är glupsk, ge inte ben som är bärande typ märgben och så. Det är viktigt att de lär sig tugga så de inte sväljer för stora bitar. katter är det ju sällan något problem med men hundar kan man få lära om så att de äter lugnare.

Jag minns inte vart jag sett det men jag har sett en film där det var någon som pratade om det här och satt och höll en kycklingklubba i handen som hunden fick lära sig att tugga på samtidigt som h*n höll i den, så hunden inte kunde svälja hela på en gångTungan ute

Hårda ben ska de ju inte försöka äta upp utan bara gnaga lite på, om de försöker äta benen så uppstår dels problemet att de får i sig för stora bitar, och så kan de få frakturer på tänderna. Då är det bra med kyckling eller revben från gris och lamm.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mimmi89
2012-01-25 04:31
#4

#3 tack för tipsen han kan äta ur handen då man håller något och då tar han jättebra och lugnt så det kan han.

när han äter märgben äter han också lugnt, ligger i sin säng och äter först upp märgen och köttet och så men han har jävligt mycket kraft i käkarna så det är väl det de handlar om mer. han har ett älgben som han knappt kunnat göra mer än 2? flisor i och det fick han då han var bebis lätt det starkaste benet han fått! :D och det var ändå kokat!!

min förra tik som åt upp benet efter köttet, funderar på om det var för att det var kalv/ungdjur? jag äter själv inte kött och det var länge sedan så jag minns inte vad det hette men jag köpte de finaste jag kunde hitta. så för mig som inte kan något om kött köpte jag det som var dyrast och såg finast ut, en rå biff/stek? stor maffig och med ett litet ben på ena sidan och hon var "bara" schäfer. men det var okokt.

vallhund
2012-01-25 13:00
#5

Dels skall man vänja hundarna vid ben, dvs inte för mycket på en gång o alltid vara försiktig när ett nytt djurslag introduceras, sen kan man ge benen frysta, då tar det längre tid att tugga o är svåra att svälja hela.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Mimmi89
2012-01-25 16:58
#6

okej tack, nej frysta ben är nog bara onödigt (tinar nog ändå då han tuggar bort det goda på och i) :P och hela ben sväljer han inte heller men bitar som han lyckas bita av är väl mer av intresse och kanske har mormor fått mig att oroa mig för mycket?

då han var valp åt han upp en mobil och min man ringde till vet och förklarade läget. när han berättat vad det var för ras sa dom att han inte behövde oroa sig, dom har vart med om fall där "sådanna raser" ätit upp platt tvs mm! så bara allt kom ut och inget blod i avföringen så skulle det vara lugnt, och lugnt var det XD tur dock att jag inte hade träffat lilla Terror och min blivande man då för jag hade inte kunnat sitta still i "väntan på att det ska komma ut" huuuhh.. :/

Annons:
Upp till toppen
Annons: