Äter du enligt LCHF?
Vore intressant att se!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in!
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annat: Jag äter inte ren LCHF, men äter mer fett än kolhydrater, energimässigt.
(äter tex råris och linser emellanåt, och frukt. Men inte bröd, pasta och sällan potatis) Äter oftast rotfrukter och grönsaker istället för potatis/pasta.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Nej. Jag äter sällan kolhydrater till mat (bröd, ris, pasta, potatis, nudlar…) men det händer. Oftast så ersätter jag det med någonting annat och jag äter mig helst mätt på fett snarare än kolhydrater eftersom jag är mättare längre på fett. Havregrynsgröt t.ex, som sägs vara mättande och bra, blir jag hungrig igen av efter max en timme. 1½ dl avrunnen turkisk yoghurt med extra grädde i håller jag mig mätt på i 4 timmar, även om jag är fysiskt aktiv under tiden. Min idé om en bra måltid är en stor sallad, köttbit och fet sås på sommaren eller en god gryta med t.ex. blomkål eller vitkål som bas vintertid.
Där emot så handskas jag med ett sockerberoende som hela tiden går upp och ner. Har varit extremt cola-beroende (1,5 l/dag i ca ett år) men tog mig ur det, märker själv att jag faller dit igen ibland och då är just läsk min stora akilleshäl även om jag håller mig borta från just cola nu. Godis är sällan ett problem längre men läsken är jättejobbig.
Tyvärr så lider jag både av ätstörningar, vilket gör att jag inte äter alls i perioder och ffa inte klarar av att äta stora portioner utan äter som en myra, och extrem ämnesomsättning vilket gör att jag egentligen måste äta väldigt mycket för att hålla en vettig vikt. Därför försöker jag frossa i kolhydrater som pasta med smör åtminstone ett par gånger i veckan. Det är lättare att få i sig höga mängder energi utan att behöva äta mycket mat om man äter kolhyrater.
Men mitt mattänk grundar sig i LCHF. Med mattänk menar jag vad man utgår ifrån automatiskt när man tänker på sund kost, typ: Min kompis tänker i GI, min sambo tänker i tallriksmodellen, min mamma tänker i kalorier och jag tänker i LCHF.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Nej. Jag äter en allsidig blandkost. Maten lagas från grunden och är i stort sett helt ekologisk (förutom fisken som är MSC-märkt). Försöker tänka klimatsmart och hålla nere på köttkonsumtionen. Äter kött 1-2 ggr/veckan.

Nej, LCHF är det värsta påfundet jag vet, jag anser att det är direkt skadligt. Människor är inte konstruerade för att äta på det viset, det syns tydligt om man tittar på våra fysiologiska förutsättningar som tänder och matsmältningssystem.
Jag anser att man ska leva till största delen av vegetabilier, med få inslag av kött, inte mer än 3 måltider i veckan.
Sen vill jag även påpeka att man kan äta enligt LCHF även om man är vegeterian eller vegan.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Det är väl ganska talande nu när det ramlar in rapporter om hur dieter med mkt kött och animaliskt fett (inklusive mejeri!) ger oss cancer och diabetes. Det har funnits sådan forskning i årtionden men först nu när LCHF uppmärksammats en hel del får de komma upp till ytan mer.
Utöver forskningen kan man även se till vår kropp. Att vår optimala kost skulle innehålla mycket djur är ett hån mot vår fysiologi och metabolism. I kontrast till hur vi motiverar BARF-dieten till hund & katt här ter det sig ännu löjligare.
Det talar ju emot biologiska skillnader öht och undergräver allt vi säger om katter & hundars speciella kostbehov när vi påstår att en sådan präglad och strikt karnivor som katten bör äta samma sak som en herbivor som människan. Eller är det någon som på fullaste allvar påstår att det mänskliga släktet är karnivorer?
Att fokusera på en diet med mkt protein och fett är självklart möjligt som vegetarian och vegan precis som ovanstående påpekar. Men bilden av att LCHF per automatik inkluderar massa kött och mejeri har vi då LCHF är ett påhitt från köttlobbyn, inte krångligare än så.

Äter enligt LCHF och mår bättre än någonsin :)

Menade bara på att inne på vegan (eller om det till och med är på vegeterian) i fokus så finns en egen kategori just för LCHF.
Sen menar jag inte att det är något jag uppmuntar eller tycker är bra.. Tänkte bara på att svarsalternativen här tycks syfta åp att man inte kan äta enligt LCHF om man är vegan/vegeterian

Äter LCHF sedan över 5 år och mår fantastiskt bra på den kosten. Vill påpeka, bara i upplysningssyfte, att LCHF inte innebär mer protein än "normalkost" (d v s livsmedelsverkets rekommendationer) utan att man ersätter kolhydraterna i maten med naturligt fett.
#5 Det finns även väldigt många rapporter som tyder på det rakt motsatta!
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annat nämligen GI
Min kropp mår dåligt av ffa spannmål, jag får mer inflammation i leder och tarm, så för mig är det av hälsoskäl skulle man kunna säga
Har även ett sockerberoende (Pepsi och Redbull) som är lättare att hantera med jämnare blodsockernivåer
I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Jag äter inte enligt någon speciellt diet, om inte äta med måtta är en diet :) Men om jag skulle välja att äta på ett speciellt sätt skulle det bli antingen enligt lchf eller GI.
Jag är väldigt allergisk mot olika grönsaket, frukter och annat så det skulle inte funka att äta på ett sätt där jag inte skulle få i mig det jag behöver. Har försökt med att äta vegitariskt, har aldrig mått så dåigt. Ingen energi och gick på sparlåga, åt en modifierad variant av lchf förra våren, hade inga problem med blodsockret och hade en hel del energi över med ^^

Jag har ätit LCHF i 1 och halvt år och har aldrig mått så bra.
Vill säga det som vissa redan sagt men jag äter inte mer kött nu är förut. Dock mycket mycket mer grönsaker (brocoli, blomkål och squash)

Jag tror att det är individuellt vad man mår bra av i kostväg
I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Man ska äta det man mår bra av. Punkt. Forskningen säger så olika saker så ingen kan helt veta vad som är sant.
Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Jag tror att vi, precis som hundarna och katterna inte mår bra av en kost med mycket spannmål, däremot är vi gjorda för att äta stora mängder kolhydrater och det är vad jag försöker jobba mig mot trots att jag har svårt att dra ner på fettet. Jag mår dåligt och tappar vikt av animalier så jag är vegan.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Nej, jag äter inte enligt LCHF.
#5 Vi är inte herbivorer, vi är omnivorer. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

äter inte enligt LCHF utan jag äter enligt LCHP eller Dukans diet som det även heter. Funkar jättebra med min kropp iaf. har haft otroligt mycket problem med magen osv och sen jag började med LCHP så har mina problem försvunnit ;) så jag är nöjd :P

Håller med dig!
Det är inte så svårt att veta vad våra kroppar är konstruerade för att äta, det är bara att titta på vad övriga primater äter och sen att titta på hur vi ser ut i munnen. Tänder visar mycket vad man är skapt att äta.
Står det för Low Carb High Protein eller?

#17 jupp, mer känt som dukans diet =)
Ja, lchf sedan 3 år o h trivs bra med det. Bra att ni andra trivsmed er kost.

LÅNGT från LCHF. Jag äter fisk, ägg och mjölkprodukter, men inget annat kött. Jag vräker i mig pasta (fullkornsvarianten dock) och ris. Massor av potatis. Bakar eget bröd för att slippa allt sockrat och alla e-nr som finns i köpebröd (utom knäcke, det köper jag och äter med gott samvete).
Gillar inte att hantera kött, låter maken fixa det själv om han vill ha. Fast jag geggar gärna med kött åt hundarna. De får allt möjligt smask, och då jag lägger blodspår som berikning plockar jag roadkills, sågar av ben och meckar, utan problem.
Föder upp kaniner, höns och får, där överskott slaktas och äts. Vill gärna vara med och se att de dör snabbt och smärtfritt, men efter det backar jag.
Har hittills bara smakat en pyttetugga en gång, enda köttet (förutom fisk) sen 87.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter