Annons:
Etikett03-katt
Läst 2293 ggr
Lusthan
2012-01-21, 02:14

Står i startgroparna nu

Nu har jag långsamt men säkert introducerat rå mat till mina katter och kan nog till min glädje säga att de äter det mesta nu. Bjöd på grishjärta och lammnjure innan och de slukade allt med hull och hår.

Det jag ska göra nu är att försöka bolla detta samtidigt som jag ska utreda en eventuell foderallergi på en av mina fem katter. Kan bli intressant. Jag misstänker redan fisk och har gjort ett tag så därför ska det väl inte vara jättesvårt.

Funderar lite på hur det står till bara det här med fisk och sånt egentligen, då jag nyligen fått höra att det kan tänkas vara så att folk faktiskt matar både grisar och kycklingar med fisk på något vänster. Detta förstår jag innebär att jag kanske borde hålla mig borta ifrån dessa när jag ska utfodra henne. Jag kommer nog att ge henne helt fiskfri kost vid sidan om. Finns det några andra djur jag ska hålla mig borta ifrån?

Jag har suttit här och läst och funderat och testat och grejjat i över ett år nu men känner att nu har jag nog både ekonomi för det här och möjlighet att genomföra det ordentligt med tanke på att katterna faktiskt äter maten jag serverar vilket de inte gjorde till en början.

Det ska bli väldigt roligt och jag ser fram emot att kunna ge mina katter sånt som de kommer att må bra utav.

Annons:
BARFmycat
2012-01-22, 20:43

Att foderdjuren äter fisk ugör ingen risk för din katt, så länge h*n inte äter maginnehållet. Det är proteinet (läs köttets molekylstruktur) de utvecklar allergi mot, och ett fiskprotein kan aldrig komma och byta ut muskelproteinerna bara för att foderdjuret äter det, det är som att säga att en kyckling skulle få fiskkött bara för att den äter fiskGlad

Uteslut fisk, mjölkprodukter och spannmål så ska du se att du nog inte kommer få någon reaktion. Inget av dessa fodermedel är ju heller tillåtet i kattBARF.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Lusthan
2012-01-23, 07:11

Tänkte väl att det var lite långsökt. Blir hon inte bättre nu så kan jag förvänta mig att det är något annat hon inte tål i så fall. Har haft stenkoll på vad hon ätit i en vecka nu men ser ingen förbättring eller pälsåterväxt men på en vecka med strikt kost kanske är att ta i ändå om man vill se resultat. Hon tycks må som vanligt rätt så bra i alla fall så jag kör på ett tag till och hoppas på förbättring så att jag kan utsätta henne för fisk för att se hur det går och liksom på påbörja själva testandet nu.

BARFmycat
2012-01-23, 22:58

Vet du exakt vilka fodermedel hon får i sig?

Är det fritt från spannmäl och mjölkprodukter?

Kyckling är också ganska vanligt att de utvecklar allergi mot, inte för att det är allergent utan för att det är ett så pass välanvänt fodermedel.

Lusthan
2012-01-24, 07:07

Hon äter Mjau, ibland Bozita och rått kött. Nu får hon inget annat. Under jul och strax efter nyår fick hon i sig hemma hos pappa Friskies och hans katts blötmat med fisk i. Sedan köpte jag torrfoder i all hast som katterna skulle ha över nyår som jag trodde var fiskfri men upptäckte efteråt att jag hade slarvläst två gånger vid olika tillfällen. Helt galet. Hon har ingen konstaterad allergi utan vi har påbörjat en testvända nu. Så vi får se om det är andra saker också hon reagerar på helt enkelt. Synd att det inte går att göra blodprov kan jag känna för det känns hemskt att utsätta henne för kliandet…

BARFmycat
2012-01-24, 14:31

Nej, det bästa tips jag kan ge dig är att utesluta fisk, mjölk och spannmål. Skulle det inte hjälpa så uteslut även kycking.

Om du kan få i henne äppelcidervinäger så kan det lindra klådan, det är effektivt mot hot spots. Jag har frusit in blod blandat med ÄCV som katterna får någon gång ibland, funkar kanon.

Hoppas det hjälper!

Lusthan
2012-01-24, 18:49

Ska testa det för Jag ser hur hon kliar sig stackarn. Det borde ha slutat nu tycker jag men avvaktar lite till och börjar sen ta bort kyckling i första hand. Fisk, mjölk och spannmål äter hon inte nu som det är.

Annons:
BARFmycat
2012-01-24, 19:30

Bozita har mycket produkter som är baserade på vilt också, så det borde inte vara så svårt att hitta sorter utan kyckling. Om de inte har det med i ingridienserna också förstås, men det är ju bara att maila och fråga. Husse har också bra blötfoder.

Lusthan
2012-01-24, 20:30

Okej, det ska jag komma ihåg. Min förhoppning är att kunna köra på barf helt och fullt när jag kör igång men det är bra om det finns alternativ. I helgen ska jag försöka åka och handla mer mat om jag får in alla pengar nu i veckan. Jag har en del nu men vill ha mer att blanda nu. Det ska bli kul.

Upp till toppen
Annons: