Annons:
Etikett03-katt
Läst 2521 ggr
Lusthan
2012-01-07 00:52

Katter inte nöjda med mängden mat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fem stycken katter hemma som jag ger både blötmat och rått kött. Planen är att gå över till barf helt nu när jag kan åka iväg och köpa storpack och så.

Jag har som jag skrev innan fem katter.
En smal honkatt, Svea 6,5 år, som tycks hålla vikten bra oavsett vad hon äter. Där är jag nöjd.

En tjock hane, Felix 6,5 år, som innan vägde 8,4 kilo men nu gått ner till 7,1 kilo.

En smal hane, Bruce 4 år, som nu gått ner så han blivit ganska spinkig…

En normalviktig hona, Ofelia 4 år, som förr var tjock men som nu är normalviktig.

En ungkatt, Ellen 7 månader, som både jag och veterinären trodde var dräktig tills ett ultraljud gjorts  som enbart konstaterade att hon är på väg att bli tjock.

För cirka 1,5 år sen fick mina katter fri tillgång till torrfoder, det fungerade inte så jag bytte till fri tillgång till blötmat och rått kött. Läser på för att helt övergå till barf fortfarande. Felix, Ofelia och Bruce gick ner i vikt. Bruce blev underviktig, Ofelia normal och Felix gick ner ungefär 1,4 kilo.

Nu har jag bestämt att de inte ska ha fri tillgång längre. Jag vill kunna kontrollera mängden mat de får. Därför har de nu egna matplatser, egna skålar och egen mat. De får mat tre gånger per dag. Ungefär samma tider varje dag, tidigt på morgonen vid sex-åtta ungefär beroende på när de väcker mig och när sonen ska upp. På eftermiddagen eller vid jobbslut beroende på om jag jobbar eller pluggar och sen mellan tio och tolv på natten för annars väcker de mig mitt i natten…

Problemet jag har är att jag inte vet hur mycket mat de bör äta. Jag får olika bud beroende på var jag läser och vem som svarar. Fler tycker att de kan kontrollera sin matmängd själva. Anser inte jag att alla faktiskt kan. Sedan läser jag att någon skriver två gånger om dagen. Då skulle mina bli helt galna… Jag skulle bli väckt, förföljd och slagen. De får till och med min belgiska jättekanin som börjar jaga mig och tugga på allt om han inte får mat minst tre gånger om dagen.

Planen är som sagt att jag ska övergå helt till barf nu när jag har ekonomi, CityGross runt hörnet och ekonomi för det.

Hur gör ni och hur fungerar det? Hur mycket ska de äta ungefär? Ska jag ge tre gånger om dagen, mer eller mindre och hur mycket varje gång?

Annons:
Lusthan
2012-01-07 00:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bilden är på Felix, han som jag anser är lite tjock men som kanske inte är det riktigt. Jag vet inte ärligt talat om han är det. Jag känner inte revbenen på han och han saknar en midja som han borde ha. Om jag jämför med mina normalviktiga och mina spinkiga katter så är han tjock i alla fall.

kitte
2012-01-07 16:05
#2

Jag har fem katter inne och jag gör egen mat på rått kött, lever, hjärta, äggulor,

benmjöl och fiskolja med omega 3. Jag ger även blötmat också. Jag fryser in i

lagom mängd i plastpåsar. Mina utfodrar jag fyra gånger om dagen, ungefär en

portion som en lite större mus. Glad

Heffipeffi
2012-01-07 16:09
#3

Det är så olika, så man kan inte säga ngt generellt. Du får helt enkelt testa och se. Blite katten för tjiock, ge mindre mat och blir det för smal, ge mera.

Lusthan
2012-01-07 16:10
#4

Ah, smart. En lite större mus. Det är ju nått att måtta efter i alla fall. :-) Det ska jag tänka på.

kitte
2012-01-07 16:44
#5

#4 Utfodrar man med blötmat så måste man ge betydligt mer, då blir det nog hamsterstorlek. Skrattande

Heffipeffi
2012-01-07 18:15
#6

Mina katter skulle inte nöja sig med varken större mus eller hamsterstorlek, De äter nog ca 400 g/dag. Ska tillägga att de även får gå ut, så de gör av med en hel del energi.

Annons:
kitte
2012-01-07 22:03
#7

#6 Ja mina bondkatter som är ute hela dagarna äter betydligt mer, 400 g/dag. Har hört att en vuxen bondkatt som lever ute behöver 10 möss per dygn. Glad

Lusthan
2012-01-07 23:24
#8

Mina går mest inne och gör inte av med så mycket energi. Jag ska dock se hur jag ska göra med maten. Vill ju gärna få ena hanen att gå ner och den andra att kanske gå upp lite. :-)

[Gemm]
2012-01-08 15:12
#9

4 katter, alla äter 2 ggr om dagen.

Jag väger inte utan vet ungefär hur mkt 50 gr är. Den största katten som inte behöver lägga på sig mer utan helst gå ner lite långsamt får den minsta portionen och den som är störst (men inte tjock) och alltså behöver mest energi får den största portionen. Däremellan finns det en spinker som kan äta en häst utan att röra sig ett gram i vikt (alltså en enorm ämnesomsättning och behöver en bra portion mat) och så en ungkatt (1,5 år) som har en alldeles "vanlig" eneriåtgång och får den mellersta portionen.

Märker jag att någon som inte ska går upp eller ned i vikt anpassar jag dennes portion. De går ute och tre av dem jagar mer eller mindre året om så den delen av maten har jag såklart ingen kontroll över.

Portionerna får jag anpassa efter årstiden också. På sommaren måste jag öka på alla förutom den enes ganska rejält. De kan dra iväg 8-12h i sträck och komma hem utsvultna så portionerna kan bli ganska rejäla för att de ska få nog med energi till sina vandringar. Men jag vet ju såklart inte om de äter när de är ute och ränner, antagligen gör de så. Man får försöka använda sitt förnuft, så gott det går.

Lusthan
2012-01-08 16:22
#10

Bara för att jag gnällt lite om att katterna gnällt om mängden mat så tycks de vara nöjda för tillfället. De ligger här och sover allihopa just nu. Fick mat vid tio imorse. Det är ganska skönt. Har en hona som jag måste in och allergitesta när pengarna rullar in. Hon tvättar sig så mycket att pälsen trillar av. Har funderat över fisk förr men börjar misstänka spannmål. Har haft torrfoder hemma när vi åkte bort över natten på nyår. Märkte häromdagen att hon börjar få kala fläckar i ansiktet till och med.. En sån sak gör ju att man vill få över helt på barf för då kan jag kontrollera allt själv.

BARFmycat
2012-01-13 19:45
#11

#2

Du måste tillsätta hjärta i kosten annars kan katterna få brist på taurin, det finns inte i tillräckliga mängder i kött.

Annars gör jag som #9

Ett tips mot hungern är att alltid ha något köttben framme som de kan gnaga på, har märkt här hemma att även om de bara får ett köttben med betydligt mindre kött på än vad de normalt brukar få så är de mer nöjda och mätta och gnäller inte.

Jag tycker att ju fler gånger man ger om dagen ju bättre, det skadar absolut inte.

En tumregel är att ge ca 2-3% av kroppsvikten, växande katter ska ha 5%. Sen anpassar man det efter om de ska gå upp eller ner.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Lusthan
2012-01-13 20:01
#12

Ah, det är därför jag än så länge inte har gett de enbart kött. De får mest blötmat just nu för att jag inte vill att de ska få brist på taurin. Nu däremot så när jag ska handla när pengarna rullar in snart så ska jag inhandla hjärta och en massa annat också.

Det där med 2-3% ska jag räkna ut. Kan ju inte bli några större mängder. Antagligen mindre än de äter nu och nu gnäller de som tusan när de inte fått mat på några timmar.

Men ett köttben ska jag fundera över om jag kan hitta något bra som de kan gnaga på. :-)

Det har blivit lite bättre nu, tror att de börjar att vänja sig lite.

Ska inhandla allt som behövs för att köra barf ordentligt och liksom hoppas att det fungerar lite bättre än blötmaten. Min ambition är att köra helt på barf.

BARFmycat
2012-01-13 20:13
#13

Men fodret som du ger nu, är det helt kolhydratfritt?
Annars om fodret du ger utöver BARF:en innehåller spannmål så kan det vara det som gör att de blir hungriga, det har en tendens att vara mer nöjda på BARF.

Jag brukar ge revben som köttben, även koklam och fläskben fungerar bra. Brukar ju finnas att köpa sånt där skivspill av karré, det är också bra. Ibland får man mycket ben och ibland mer kött men oavsett vilket så får du ju med en del ben =P
Oxsvans är också bra, fast det är lite dyrt. Just CityGross brukar ha grisknorrar, det är också en hit här hemmaTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Lusthan
2012-01-13 20:44
#14

Jag ger mjau och bozita just nu. Blötmaten. Har en som jag misstänker är allergisk emot något så fisk har vi uteslutit. Har dock förstått att fiskolja kan vara bra till och med så jag ska iväg när studielånet kommer och inhandla. Har citygross i Örebro nu så jag kan shoppa loss där. Ska bli tokroligt. Sen kan vi gå över till barf helt, vilket jag har tänkt göra under lång tid nu.

Hanna
2012-01-14 12:16
#15

#11 "Du måste tillsätta hjärta i kosten annars kan katterna få brist på taurin, det finns inte i tillräckliga mängder i kött."

Personen skrev ju: "Jag har fem katter inne och jag gör egen mat på rått kött, lever, hjärta, äggulor," :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

kitte
2012-01-15 13:29
#16

#11 Jag skrev hjärta också. Glad Jag gör efter följande recept, har du synpunkter på det så är jag tacksam för du är ju proffs på detta.Glad 1600 g muskelkött, 200 g hjärta, 100 g lever, 5 äggulor, 3 msk benmjöl, 1 1/2 msk fiskolja.

Jag ger också Mjaus blötmat i tetra för att vara på den säkra sidan ifall det fattas något.

kitte
2012-01-15 13:50
#17

#16 Eller om någon annan vet. Glad

Lusthan
2012-01-15 14:05
#18

Vart får du tag på fiskolja? Har tänkt köpa hem. Ska tydligen vara bra för katter som är allergiska emot fisk.

wesdi
2012-01-15 16:33
#19

#18 Fiskolja/laxolja finns på djuraffärer, både butik och internetbutiker.

www.foderbilen.se har t.ex. under kosttillskott olika sorters fisk/laxolja.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Lusthan
2012-01-15 16:42
#20

Tack

Annons:
kitte
2012-01-15 20:37
#21

#18 Jag köpte min i djuraffären, den kommer ifrån Standardt produkter. Den innehåller omega 3, EPA, DHA,DPA och vitamin E. En liter för 360 kr. Den är jättebra. Glad

BARFmycat
2012-01-22 19:47
#22

# 15 & 16

Men shit förlåt, jag såg verkligen inte att du skrev hjärta!Skäms

Jo du skulle behöva dra av 100g av muskelköttet och lägga till 100g hjärta, så det blir 300g. Då blir det 15% av fodergivan. Hjärta kan man gärna ge lite mer eftersom taurin degenereras fort i fryst tillstånd. Du skulle även kunna dra av 50g från muskelköttet och ge 50g extra lever, så får du 8% lever istället för 5%. 5% är helt okej, men hade det varit mitt schema hade jag ökat till 8% för att vara på den säkra sidan.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

kitte
2012-01-23 18:34
#23

#22 Tack för ditt svar. Jag ändrar  receptet.Glad

Upp till toppen
Annons: