Kan katter bli tjocka av Barf?
Jag själv äter enligt LCHF - alltså mest kött, fett och lite grönt.
Med den kosten går jag ner i vikt.
Nu är ju jag inte en katt men har funderat på om katter kan gå upp i vikt av Barf
Min ena hona har blivit lite väl rund om magen så det kanske är dags att ransonera lite…
Jag trodde inte att det gick att lägga på sig överflödigt fett när man inte äter kolhydrater

Ja om de får i sig mer energi än de gör av med så kan de gå upp i vikt oavsett vilken kost de äter. Det finns även individer som äter mer än de behöver fast de kanske inte är hungriga egentligen, precis som med oss människor.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
När energiintaget är högre än energiåtgången lägger man på sig vikt, när energiåtgången är högre än energiintaget går man ner i vikt.
Katter kan bli feta på BARF precis som att det finns katter som äter torrfoder i hela sitt liv och aldrig väger ett hekto för mycket. En här hemma är ett sånt exempel, han var lika snärt sina 4 första år på torrfoder som han är nu efter ett par år på BARF. Det har säkert hänt mycket på insidan men viktmässigt är han det samma.

Om man ger dem "för lite" och de ändå tjockar på sig, eller i alla fall inte går ner. Kan det vara så att de, precis som människor kan gå ner i svält. Dvs kroppen lagrar allt den kan, och håller det den har?
Har en tjockis här hemma som bara ökar. I och för sig kan jag inte kontrollera vad hon stoppar i sig ute, det hon jagar och så. Jag tycker dock att hon ökar, och jg minskar hennes mat.. men inte tvärt om vad jag märkt. har inte vågat öka så länge eftersom det är ganska bottenlöst vad gäller aptit. Hon vill dessutom gärna äta när det är tråkigt. (vilket hon inte får, såklart)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Alla djur som äter BARF brukar öka mer i vikt eftersom de omsätter mer muskelmassa. Men det är inte samma sak som att de blir feta.
Men ja, annars så kan de självklart bli tjocka på BARF precis som tidigare nämnt, äter man mer än vad man gör av med går man upp i vikt.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Min honkatt som jag berättar om är fet! Att hon väger mer än förr gör mig inget i sig, just för att det är mer muskler också. Men hon ser ut som en boll med päls på fyra ben. Börjar till och med få svårt att tvätta sig ordentligt.
Hon mår bra, rör på sig utan problem och är fortfarande en skoningslös jägare… men är för fet.
//Ida

Då måste du dra ner på fodergivan, det finns inget annat sätt att lösa det på.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Det finns ju katter som iaf under perioder tillgodoser hela sitt energibehov genom att fånga egen mat. Du måste minska givan. Kanske ska du även fråga runt bland grannarna och se om det är någon annan som sticker åt katten mat, det är inte ovanligt.

Jo jag misstänker att hon får torrfoder, det vet jag att hon inte tål alls. Hon blir jättetjock. Något förslag på vilken matmängd man ska lägga sig? Nu får hon 40-50 gram två gånger om dagen, hon ska väga ca 5kg.
Ska man sikta på att måtta matmängdeen efter målvikt eller efter vad hon väger nu?
Jag ska minska på matmängden, finns det risk att hon kan gå i "svält" Som människor gör när de äter för lite?
Nu mera är jag supernoga och väger allt till henne, ingen skillnad på vikten på henne, men jag vet i alla fall hur mcket hon får.
Tack för tips!
//Ida
Minska givan successtivt säg 25% i stöten. Med en så liten minskning riskerar du inte att hon svälter.
Var stenhård. Väg upp 40 g och ge varken mer eller mindre 2 ggr/dag. Om inget har hänt med vikten på 1 månad, gå ner till 30 g två gånger per dag osv. Använd inte mått tillverkaren skickat med utan väg alltid själv.
Man måttar alltid efter målvikten.

Tack!
Ska göra så, med start i morgon.
//Ida