Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 3838 ggr
[ElinaQ]
2011-11-28 17:54

Vom og hundemat

Nu går jag över från barf till vom och hundemat men jag vill att min hun ska få tugga ändå. Kan jag varva färskfodret med diverse benmål eller blir det fel näringsmässigt? Jag har tänkt så här Dag 1 Fm: kyckling (100% kyckling korven) Em: laxkorv ( 170g) Dag 2 Fm: vomkorv Em: grisknorr Dag 3 Fm lax Em kyckling Dag 4 Fm vom Em ben av nöt Jag har tänkt fortsätta i denna ordning och alltså servera olika typer av ben varannan em. Bra eller dåligt?

Annons:
Katti
2011-11-28 18:50
#1

Ska du dela VoH-rullarna eller ha en massa öppnade i kylen? Jag tycker gott att du kan köra en rulle tills den är slut och sedan ta en annan sort. Alla är ju fullfoder, så för den sakens skull behöver du inte variera.

Det blir lite mycket ben och lite kött/inälvor om du nu ger halva dagsransonen i form av ben. Det kanske räcker med ben varannan dag?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Gilan
2011-11-29 14:50
#2

Vom och hundemat innehåller ju ben och benmjöl så att ge benmåltid varje dag+ det kan bli lite mycket. Då skulle jag hellre byta ut vom och hundematen emot köttfärs ec och sen ben ibland. Eller vissa dagar helt enkelt ge dem hel kyckling,kotletter eller något annat kött och ben istället för vom og hundemat!

Gilan
2011-11-29 15:24
#3

Såg nu att du inte ger ben varje dag, då ska det nog gå bra!

[ElinaQ]
2011-12-17 17:04
#4

#2 Jag har gått från ren barf till detta, eftersom jag är osäker på att hunden får i sig rätt mängd av allt. känns säkrare så. den enda anledningen till att jag ger honom ben då och då är att jag helst vill att han ska få tugga.

Heffipeffi
2011-12-17 18:11
#5

Varför inte ge vom og hundemat ett mål och barfa det andra?

[ElinaQ]
2011-12-24 21:39
#6

För att jag är rädd att min hund ska bli dålig i magen av att hoppa fram och tillbaka hela tiden…

Annons:
Katti
2011-12-25 01:35
#7

Fast det är ju inte att hoppa fram och tillbaka, det är ju samma mat, fast varierad! Då är fullbarfning mycket mer att "hoppa fram och tillbaka" och det går ju bra. Det är naturligt för djur (liksom för oss) att äta olika mat vid olika mål. Det som är onaturligt är samma mat dag ut och dag in Glad.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Heffipeffi
2011-12-25 16:42
#8

Det är ingen fara att hoppa mellan Barf och VoH så länge Barfen är någorlunda komplett. Sämre att hoppa mellöan torrfoder och Barf.

Sugiyama
2012-01-15 20:20
#9

Jag håller nog med om att det kan bli för mycket ben. Jag ger ben på kvällen och kött/lever/vom etc på mornarna. Varför skulle inte din hund få i sig allt den ska? Får du själv i dig allt du ska? Hundar är djur som kan överleva på väldigt torftig mat, de levde på vårat avfall innan vi började skämma bort dom med speciell hundmat. Om hunden har rosa slemhinnor, blank päls osv så mår den bra och får bra näring.

Upp till toppen
Annons: