Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2201 ggr
_Lo_
8/21/11, 9:59 AM

Lapphunden Eylas BARFtråd

Hej!

Jag har en Finsk Lapphundstik på 5 år som alltid har varit kräsen med maten. Torrfoder har hon ätit minimalt av så de senaste åren har hon i huvudsak levt på rester. Jag tänkte börja lite försiktigt med BARF till henne och i den här tråden tänkte jag berätta lite hur det går, samt ställa frågor till er andra som vet lite mer.. :)

Vi började lite försiktigt igår 20/8-2011, och då fick hon en kycklingvinge. Oh så gott hon tyckte att det var! Jag hjälpte henne och höll i kycklingvingen under tiden hon tuggade.

Jag tänkte börja med att introducera kycklingvingar och sedan köpa till fler köttsorter vart eftersom. :) Jag funderar på att beställa via hundmatsbilen, men vi har ju en sådan liten frys!

Lite frågor:

*Vad bör man tänka på om man ger kycklingskrov?

*Hur fungerar det att kombinera BARF med matrester?

*Behöver man ge extra vitaminer/mineraler?

*Är det några köttsorter/ ben som man ska vara extra försiktig med? Finns det ben som kan fastna i magen? Hur är det tex. med fläskkotlettben?

Annons:
_Lo_
8/21/11, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en bild på henne :)

Heffipeffi
8/21/11, 11:57 AM
#2

Det enda du bör tänka på när du er skrov är, att om hon inte är van att äta mycket ben, så kan hon få förstoppning.

Enligt Billinhurst sp kan du kombinera med lämpliga matrestr.

Om du ger komplett barf behöver du inte komplettera med vitaminer i normala fall. Om du söker på forumet hittar du förslag på matschea.

AnneN
8/21/11, 1:16 PM
#3

man ska vad jag vet kunna ge vilka ben som helst, så länge de är råa. Däremot tillagade ben ska man se upp med oavsett från vilket djur det kommer då de tillagade benen har lättare för att flisa sig och därmed blir farliga för hunden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

_Lo_
8/24/11, 1:05 PM
#4

AnneN

Finns det inga ben som kan fastna i tarmarna om hunden inte tuggar ordentligt? Jag tänkte mest på själva formen på benen.

AnneN
8/24/11, 5:50 PM
#5

#4 Jo fiskben kan väl ibland fastna, framför allt i halsen om det är såna där stora fiskben. Men annars så brukar det sällan vara någon större fara så länge man ger råa ben. Men har du en hund som inte tuggar ordentligt så skulle jag rekomendera att ge stora ben som den måste tugga för att få i sig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

_Lo_
9/2/11, 10:08 AM
#6

Kyckling tål min vovve väldigt bra. Det känns bra att kunna ge skrovet till hunden när vi tinar en hel kyckling också. Dock så äter hon inte så mycket åt gången. Om jag tinar en kyckling, hur länge håller den sig i kylskåpet då? Kan jag omfrysa delar av skovet annars eller blir det dåligt då?

Nu har vi hittat en gård som säljer närproducerat kött från glada gräsbetande Highland Cattle. Vi köper kött där till oss och de har sagt att jag kan få köttben till hunden därifrån gratis! :D Toppenbra ju!

Jag har samma fundering angående köttbenen, det hunden inte äter upp direkt - hur länge håller det sig i kylen? Kan jag frysa ner det?

Annons:
_Lo_
1/14/12, 8:19 PM
#7

Kan jag ge min hund fläskkotletter? Eller måste jag skära bort benen först? Finns det någon risk att benen fastnar i tarmarna?

Upp till toppen
Annons: