Annons:
Etikett03-katt
Läst 2519 ggr
Mia
2011-12-30 12:00

Fäller

Hej!

Är det något man kan ge katten i barf väg för att den inte ska fälla så mycket? Min kastrerade hane på 7mån fäller något otroligt, kvittar om det är sommar, vår, vinter eller höst. Räcker med att man klappar honom så har man halva hans päls i handen.. Är det något man kan ge honom? Läste någon gång om olivolja eller något liknande? Någon som vet? Glad

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Annons:
Heffipeffi
2011-12-30 13:29
#1

Katter som barfas brukar fälla mindre, nästan obefintligt. Hur ser din utfodring ut? Jag tror inte att oliolja är så bra att ge till katter, däremot kan du ge fiskolja.

Mia
2011-12-30 14:00
#2

Han har alltid fällt så här mycket.. Jag ger han 60-70g kött varje dag, försöker ge olika kött från både lamm, gris, nöt, kyckling och liknande. Ger han lever och hjärta en gång i veckan, då får han hela sin ranson. Äggskal mixar jag och blandar i t ex kycklingfärs, även äggula.. Något jag ska ändra eller lägga till tror du?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Heffipeffi
2011-12-30 14:49
#3

Det låter ju som han får en allsidig kost. B-vitamin brukar vara bra för pälsen och kan inte överdoseras. Du kan ju också försöka ge fiskolja. Ger du fiskolja ska du också ge lite extra E-vitamin.

Mia
2011-12-30 15:06
#4

Tack för ditt svar, ska testa med fiskoljan. Menar du E-vitamin i tablettform eller i köttform? Känner mig lite okunnig på det området Tungan ute

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Heffipeffi
2011-12-30 15:48
#5

I tablettform. Vet dock inte riktigt hur mkt eller vad det finns för preparat att köpa. Fick nyligen själv reda på att man ska sätta till E-vitamin när man ger oljor. Om du läser mitt inlägg om kosttillskott så står det lite mer om det.

Elcyion
2012-01-01 00:14
#6

Vissa hälsokoster har ett rent e-vitamin preparat. De är halvsvåra att dela, då de jag har sett oftast har varit i kapsel. Men bl.a e-vitamin lagras i kroppen, och det borde fungera att räkna ut hur mycket han ska ha/mån och sedan försöka dela ut den dosen så gott det går. Tex 1 kapsel/vecka eller liknande. Men som Heffi skriver, kolla upp hur mycket e-vitamin du behöver tllsätta.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Katti
2012-01-05 14:10
#7

I fiskoljekapslarna jag äter är det redan tillsatt E-vitamin. Är det inte det i fiskolja för hundar också? Kan vara värt att kolla innan man köper något i alla fall!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

kitte
2012-01-09 18:08
#8

Jag köper en fiskolja i zooaffären som kommer ifrån STANDARDT PRODUKTER där ingår det omega 3 och vitamin E, den är jättebra. Sedan jag började att göra egen mat med oljan i så har mina kissars pälsar blivit glänsande fina. Glad

BARFmycat
2012-01-13 19:37
#9

Mina katter fäller också, kanske inte lika mycket som när de åt torrfoder men de fäller ändå. Den enda som inte gör det är den långhåriga, tack och lov. Fläskkött är rikt på B-vitamin, testa det. Äggula är också bra mot fällande katter.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: