Vilket färskfoder?
Hejsan!
Detta är mitt första inlägg.
Jag har använt torrfoder i många år men nu när nya hunden kommer skall vi köpa färsk/fruset till henne.
Vorstehtik som ska jobba lite lagom.
Men jag har god kontakt med en leverantör och billigt blir det MEN
Protein och kolhydraterna ligger på samma nivå ca 11%.
Kan jag använda detta?
Ska jag variera med rent kött,vom, tex var tredje dag.
Jag kan ev få honom att blanda i mer kött,vom eller vad nu som blir bäst.
Jag vill bara ge köttben lite då och då, kanske en gång/vecka, detta för att det får inte bli för krångligt då jag är van vid torrfoder.
Tacksam för hjälp
Ingen som vet om det är förkastligt att ha så mycket kolhydrater?
Jag har tittat på voh det norska men dom har inte löst transporterna till Småland,ÄNNU, hoppas

Jag har inte innehållsförteckningen på vårt rå-foder men 11% protein låter ju knasigt.
- Tillräckligt bra är perfekt! -

Vad är det för färskfoder? Har du någon innehållsförteckning och fullständig näringsanalys?
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Visst kan man köpa VoH i småland, växjö.
**Växjö Foder BA
**073-7425223

jipotimas kyckling ligger på 19% protein, 12% fett, 0% kolhydrater (men då blandar vi i difro-grönsaker iofs)
vommen ligger på 15% protein, och 12% fett, 0% kolhydrater

Frågan är om det är räknat på TS eller inte. Lättare att säga bu eller bä om du säger vilket märke det är.
Medarbetare på jack russel terrier

Vad är ts? Utan vatten? Mitt exempel ovan är (såklart) med vatten, typ 70%)
Det är klassfoder och ts värdet är 33%för både kolhydrarer och protein. Jag har nog löst det med vom. Men behöver jag ge grönsaker? Kan katten få samma? Jag börjar med valpfodret,ska jag fodra med det tills vorstehn är 10-12 mån?

#7 TS = torrsubstand (utan vatten). För att kunna jämföra två olika (färsk)foder på ett sjysst sätt, behöver du räkna om maten till TS eftersom alla märken innehåller olika mycket.

#10 ah tack, gissade att det var det, men kläckte inte TorrSubstans… Inte så snabb alla gånger :- D Försöker kolla att jag hajjat genom att räkna om mitt ex ovan… Så om man har ett foder med 70% vatten räknar man om så att de kvarvarande 30% blir 100% ? om jag lägger till 50g difro/kg (våt) mat så skulle kolhydraterna (om jag förenklar och tänker difro=100% kolhydrater) bli 50/350 = ~15 % Så i mitt ex ovan skulle 19% protein bli 19/35 =~ 55% och fett ca 35% ts… Det blir ju mer än 100% men jag har ju höftat i flera led så det kanske kan stämma… Förlåt TS att jag kapade din tråd, det kanske kan va nåt att jämföra med (om jag fått till det)
Vad tycker ni om klassfoders innehåll? Är det för mycket kolhydrater eller är det ok?

Klass är nog det sämsta färskfodret på marknaden, men det är ju ändå ett färskfoder.
Om du kan få tag på något annat märke så skulle jag rekommendera att du väljer ett annat istället. Kan du bara få tag på Klass så är det ändå bättre än att ge torrfoder, så då tycker jag att du kan testa det.
Med vänlig hälsning

#13 nyfiken, är det kolhydraterna som gör det sämst enligt dig eller nåt annat?
Jag kan även få tag i vom och nordic. Är någon av dessa bättre? Vilket i såfall?

#13 Priima borde ligga på delad första plats på den listan…
#14 Allt spannmål de har haft i. Det handlar inte bara om vad för ämnen som är i, utan också vilken källa de har.
#15 Jag skulle säga att VoH och Nordic är de två som har bäst innehållsförtäckning av det som finns på marknaden (som jag vet om). Det baserar jag på att de har högst andel animaliska produkter jämfört med andelen vegetabiliska.

#16 tack för svar, suger åt mig all info jag kan få
13 vilken pats? som klass?
14 Fattar jag ite!
15 vilken är bäst voh eller nordic?

#18 refererade du till #16s svar i din numrering? :-?

#18 Jag var ironisk. Delad förstaplats om att vara sämst.
Du har två kategorier som ämnen kan komma ifrån. Animaliskt = från djurriket och vegetabiliskt = från växtriket. Att ett foder (tex) innehåller mycket protein, säger ingenting, förrän du vet från vilken källa proteinet kommer ifrån (antingen animaliskt eller vegetabiliskt). Få foder innehåller protein från bara en källa. Vad som är viktigast är att ha ett foder där animaliska produkter är överhängande. Helt enkelt för att hundar är blandkostare (äter varierad kost) med starka drag mot rena köttätare. Deras kroppar är konstruerade att bäst kunna ta hand om/spjälka animaliska produkter. När du tittar på en innehållsförtäckning är det de 3 första ingrediensera som är de viktigaste (eftersom de är det mest av). Men helheten är också viktig. Det är en känsla du får in med tiden.
När en fodertillverkare skriver tex majsgluten, är det ett annat sätt att uttrycka rent protein från majs. Det ger en bra boost till näringsdeklarationen (ang. proteinhalten) på påsen, men hunden kan ta till vara på det sämre än om det hade varit animaliskt protein.
Ang. VoH eller Nordic, skulle jag säga att de verkar likvärdiga. Köp det som passar dig bäst. Pris/förpackningsstorlek/storlek på korvarna…
Jag tycker inte att Nordic och VoH är likvärdiga. Nordic innehåller både potatisfibrer och kli eller korn. VoH innehåller endast animaliska ingridinenser, så jag skulle rekommendera det. Det är så nära Barf du kan komma med ett fabrikstillverkat foder.
Det blir nog en tillgångsfråga mellan Voh och Nordic.
Men Voh foder innehåller inga grönsaker behöver jag tillsätta det?
Bör jag välja ett foder med fisk eller ska jag tillsätta fiskolja?
Några annat att tänka på när det gäller VoH eller Nordic?
Tack för all input
Jag ger nordic till våran tös är nöjd med krovarna men grymt missnöjd med burgare pga de var fula. Kan vart fel på återfärsäljaren eller lastbilden som lev dom till återförsäljaren? Men korvarna är fina blodigt o mummsigt dom har jag en överdriven kräsen hund så funderar lite på barf. Jag tycker inte det är fel att det är kli o korn i foder (om hunden tål det) eftersom även vilda vargar äter div från växtriket o ser inte nordic har det som bukfyllnad iaf :)

#22 vi har ju inte heller några kolhydrater i vår bas-mat och leverantören och uppfödaren rekommenderade tillskott av Difro (grönsaker och spannmål) och laxolja.
Lycka till!
24 en fråga ang laxolja jag ger nordic lax varannan dag 100g (äter 200-250g varje dag av färskofder när våran äter "bra" men täcker då hennes intag av laxolja? hunden väger lite mindre än 4kg utöver det ger jag kycklingvinge lr klubba med ben samt fläskben.

#25 åh, intressant. Jag har inte någon erfarenhet av nordic lax, men om man tex ser på odlad lax så innehåller den ju inte så mycket tex Omega-3.
Laxoljan innehåller (den vi har iaf)
mättade fettsyror 860 mg
enkelomättade fettsyror 1400 mg
fleromättade fettsyror 1300 mg
och av dessa är
omega 3 1050 mg
EPA 350 mg
DHA 450 mg
Omega-6 150 mg
detta är per pumptryck (4 ml) och en hund som din skulle få ett tryck (<12 kg).
kolla om du kan hitta motsvarande siffror och kolla vad det blir per 200-250 g som din hund käkar. Kollade in Nordics hemsida men det stod inte där (vad jag hittade iaf) och det stod inte heller om det var vild eller odlad lax, men jag tippar på odlad, för det är väl vanligast?
Det verkar svårt med voh. Men nordic är väl bättre än ex orijen torrfoder trots att orijen innehåller mer kött?
VoH är ett helfoder och du behöver inte tillsätta ngt. Nordic är också ett helfoder, men innehåller spannmål, som många vill undvika.
Men Nordic är i alla fall ett bra foder. I valet framför torrfoder, även ett bra sådant är färskfoder alltid bäst, tycker jag.
Fodax eller nordic? Jag tror fodax har 78% kött,fisk medans nordic ligger på 60%. Det borde betyda att fodax är mitt bästa val då voh inte går att få tag i. Synpunkter?
29 jag ger nordic pga hört att fodax kan ha lite saker jag inte tror är så bra bla plastbit/ar flera som sagt det. Och sen klo från höna/tupp/kyckling en bekant fick sin hunds hals sönderriven men kan som sagt vara annat nu bättre detta var vissligen 1.5årsen och jag börja då med nordic till våran andra hund.

#29 jag har inte heller så bra erfarenheter från fodax. Det är ganska ojämn kvalité. Dessutom är det rätt drygt att passa på lastbilen det är inte alltid man kan o inte alltid man har möjlighet att lagra hur mycket mat som helst hemma.
Jag har bara haft bra erfarenheter av Nordic.
Kan fodax innehålla en hel klo? Maler dom inte ner fodret, Måste ju kollas upp, var hände detta med uppriven hals? Stod fodax för kostnaderna eller gick det inte bevisa att det var fodret.
32 jag vet inte riktigt men kan kolla upp isf var det väl självrisken som de betalade eftersom den är fast hon har if :)

Hej.
Jag håller också på och väljer färskfoderleverantör - igen.
Ett tips till er som inte vill ha onödiga eller onyttiga ingredienser i fodret (potatismjöl, spannmål etc) kan vara att se efter om leverantörna som finns där ni bor har en sort som innehåller bara kött.
Jag har själv gjort på det sättet att jag har köpt OX och VOM, UTAN TILLSATSER från BRAVO (som jag slutat att köpa) och kompletterat med annat kött, ben, vitaminer och grönsaker. NORDIC har också OX och VOM utan tillsatser.
(Det som var jättebra med BRAVO var den ultimata storleken och formen på köttburgarna (som hamburgare), mycket bekvämt, men tyvärr så var oxköttet ruttet lite för många gånger och det har under ca 2-3 år inte ändrat sig. Vomen däremot var alltid bra.)
Nu väljer jag mellan Nordic (bara dem med endast kött/vom) och VoH och jag kommer nog att prova båda märkena. Det är de bästa som erbjuds tycker jag där jag befinner mig nu. Alltså inte nära Sthlm där det ju finns mycket mer att välja mellan, även med hemkörning.
finns i Sthmls-området och har bra hundmat. Jag tror att de även skickar varor om man bor långt därifrån men det kanske blir dyrt eftersom det ju väger en del. Det kanske kan vara värt att kolla upp.
Mat ska vara gott.

#34 Jag har aldrig varit med om att Bravo Ox är ruttet, men visst kan det lukta lite konstigt. Jag undrar varför egentligen.
Med vänlig hälsning
34, Kan säga att Nordic har även mindre korvar 250g iaf på bas jag vill gärna ha det lite blodigt något man inte får med burgare jag vart så missnöjd av burgare från nordic lukta skumt o våran äldre matglada tik vägra oxå äta den. Ringde o klaga men fick en sur skåning som sa att det var normalt att burgaren var grå men gissus lukten var inte trevlig jag tror klart den med var rutten inte ett öre fick jag för det o köpte en hel låda :-( Så jag hejjar mer för korvarna blodiga o mer mummsiga.
Hur mycket äter en 2månaders vorstehvalp? Hur mycket äter den om 6månader? Så jag vet hur mycket jag kan beställa Jag hämtar den första laddningen vid valphämtningen.
Just d. vi börjar med VoH så får vi se.

vår valp har ätit tre ggr/dag tills nu ungefär (snart 4,5 månader) när vi tänkte gå över till två mål mat om dagen. Dock är mängden samma, alltså större portioner fast mer sällan… Vet att uppfödaren kör 1kg mat/dag/hund.
vi tar 1 kg färsk-foder (vi använder jipotimas), 1,5 dl frystorkade grönsaker (vet att många inte anser det nödvändigt), 3 dl vatten och tre pumptag laxolja.
Sen portionerar vi hela "smeten" i ca 300-350 g/portion, så det räcker till 4 portioner (vid tre mål mat om dagen).
Så vi använder alltså 0,8 kg färskfoder/dag.
Hunden är en Boxer, vet inte om de har motsvarande näringsbehov…
Hoppas du får fler tips :-)
Tack ca 8hg x 30 dgr x 6 mån ger ca 144kg beställer nog 7 lådor så har jag till jul gott o väl. Det blir deras valpfoder.

Har du plats för allt i frysen på en gång? :-O
vi brukar köpa 30 kg/gång och det tar upp en och en halv låda i frysen, så det går nästan åt 5 lådor i frysen för din leverans… så du inte står där med halvtinade matvaror när leveransen kommit…
Jo det ska gå, jag har en 300l box till kött. Jsg får låta bli att skjuta så mycket vilt.

Eller ge hunden lite av det vilda ;-)
Då blir hon ju vildhund……. Jodå, jag har en kraftig kvarn så jag kommer att mala det mesta som vi själva inte äter

Nejmen… inte mala! Hundar ska tugga och gnaga . Beställ mindre och skjut mer tycker jag!
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus
Snabbfråga?
Mitt origen tar slut snart, kan jag ge kycklinben från gulfågeln frysta men upptinade?
Jag tror jag kan så om 10 min behöver ni inte svara…..

Skulke vi svara eller inte ;-) Ja! Det kan du :-D
Jag har lite samma funderingar som TS.. Min hund har allergier och kan inte äta bland annat lax som finns i det mesta av VoH's mat. Det jag har hittat som han förmodligen tål är Klass köttkross men blir lite tveksam nu när klass verkar vara ett av de sämsta. Fast jag förmodar att det är bättre än inget alls?
Men med köttkross som är halvfoder, vad är det som ska tillsättas egentligen för att det ska bli en "komplett" måltid? Endast grönsaker och vitamintablett (EnOmDan)? Har fått vitamintabletterna rek av vet eftersom han inte tål laxolja och flera andra ingredienser med sina allergier. Nån som har nåt bra svar?
(förlåt TS om jag snodde din tråd lite..;-) )

VoH Hundemat (nr.33) ska vara helt fritt från fisk
HUNDEMAT (nr. 33)
Kyckling, vom och innanmäte. Vitaminiserat.
Detta är vårt originalfoder och är tillsammans med HUNDMAT m Lax vårt populäraste färskfoder och har producerats sedan vår start 2000. Fodret passar utmärkt som helfoder. Det enda tillskott som eventuellt kan behövas är en olja rik på omega 3, t ex lax- eller sälolja. Hundemat är ett helfoder. Samtliga foder från oss passar även utmärkt som tilläggsfoder till hundens favorit torrfoder.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Han tål inte heller kyckling….

Det färskfoder jag har hemma idag är Bravo (de har flera olika sorter, allt från färdigt med alla vitaminer till mer köttkross att ha att blanda egen mat).
Jag har kört med fryst färskfoder i flera flera år…
I början var utbudet här i Gävle rätt dåligt, eller det var rätt svårt att köpa. Så jag började med Klass, köpte direkt från tillverkaren - minsta uppfödarmängd (ett antal kilo pjuh….) lyckades ibland dela det med annan hundägare.
Sedan började det dyka upp återförsäljare av fler märken och jag slutade genast med Klass. I mina ögon är inte Klass det bästa frysta färskfodret men jaja smaken är som baken.
Nordic, Priima, Bravo (hade dock problem med att få ihop tiderna med den återförsäljaren av Bravo), V&H.
V&H - av någon anledning så gillar inte mina hundar det så bra.
Sedan i sommar är en kompis återförsäljare av Bravo så när jag köper fryst färskfoder (bra att ha hemma, lättare att ta med sig på resor när jag har tillgång till frys/kyl) så är det Bravo. De har dessutom torkade burgare som jag har hemma för de gånger vi är på resande fot (semester/träning/kurs/tävling/prov) och tillgång till frys/kyl är begränsad.
Så de frysta färskfoder jag rekommenderar är Bravo, Nordic och Priima.
Jag har endast haft otur någon enstaka gång med dåligt fryst färskfoder och senast var Nordic - hundarna skydde som pesten… först trodde jag att de slutat gilla vom men …. de åt andra färskfoder/röror med vom i så … de här korvarna var nog helt enkelt dåliga/ruttna/för gamla.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Jag har nu kört Orijen i ett halvår drygt.
Kollar igen på färskfoder.
Är ett sånt foder som fodax bättre än orijen?
Kan VoH vara dubbelt så bra som fodax?
Halla färskfoder?
Jag anser att vilet färskfoder som helst är bättre än ett torrfoder. På pappret så är Vom og Hundemat det bsta färskfodret (Inget spannmål), men i praktiken så fungerar hundar olika så du får pröva dig fram.