Börja med BARF åt 11 mån MCO-katter
Jag har två Maine Coon katter som är drygt 11 månader nu. Jag har innan mest gett dem lite köttrens osv vid sidan av sitt torrfoder (RC MCO-kitten) men känner att jag skulle vilja övergå mer och mer åt BARF.
Hur smyger jag bäst in mer kött?
Till att börja med så kommer torrfodret stå framme (vilket det gör nu, i princip fri tillgång då jag doserar enligt tabell men ingen av katterna äter upp).
Hur noga är det att hålla sig till vissa exakta procent kött-typer när katterna ändå har torrfodret framme? Kan jag bara skjuta in extra med kött eller är det noga att veta hur mycket(/och vad!) jag ger dem utöver torrfodret?
Jag har en bekant som gav sina katter torrfoder som bas men gav dem kycklinglever på morgonen men att torrfodret alltid stod framme om jag förstod henne rätt.
Vad behöver jag tänka på som nybörjartips?
MÅSTE MAN HA KÖTTKVARN?!
Först svarar jag på din sista fraga. Nej, du behöver ingen köttkvarn. Det bästa är om katten får tugga sönder köttet själv.
Att göra som din bekant, och ge lever varje mprgon är ingen bra idé. Katter behöver bara lite lever , ca 5-10% räknar man med när man ger barf. Din bekants katt riskerar att få överskott på vit A.
Om du bara tänke ge kött som godis ngn gång då och då behöver det inte vara balanserat, men som jag förstår det vill du ge större mängd.
Det är inte så svårt att få det balancerat. Det finns en mall att gå efter, men det behöver inte vara exakt på procenten för att det ska vara bra.

Bra! Hur tidigt kan katterna börja äta ben? Mina är som sagt 11 månader nu…
Som är fettlösligt, inge vidare. Mina ska alltså bara få lever någon gång ibland. Är det risk att överdosera annat kött som hjärta osv eller är det just lever man ska se upp med?
De får kött då och då som godis, mitt köttslams så att säga. Men inte som kost utan då mer som… extra-mat. Jag vill väl ge dem mer riktigt kött är tanken och inte så mycket torrfoder…
Vad är det för mall jag använder då?
Tack för ditt svar!
Det du riskerar om du ger de mkt kött, men inga ben är överskott av fosfor.
Man kan börja med ben redan när katten är 5-6 veckor, så i ditt fall är det bara att köra på.
Mallen:
60-70% kött
10%hjärta (minst, gärna mer)
5-10% lever
10% ben
5-10%övrigt (grönsaker, ägg, fiskolja)
Du behöver inte ge grönsaker, men om du ger det ska de vara finmixade eller kokade. Ger du inte grönsaker ökar du på mängden kött eller hjärta i stället.

Okej, jag har läst att kycklingvingar är bra och att de innehåller 30% ben så de var bra att börja med för katter som inte är vana vid ben. Men sen ska jag försöka ge dem mer ben (revben och kött med ben). Behöver nog införskaffa en sekatör, haha! :D
Jag tänkte inte ge grönsaker till en början då katterna kommer få äta lite torrfoder på kvällen (och där är det ju väldigt mycket spannmål osv). Om jag plockar bort det helt så kommer jag börja koka och ge grönsaker istället.
Mallen ser bra ut! Men hur många % av katternas kroppsvikt ska de få med BARF-mat?
Tack för svaret #3! :)
Ja vingar är bra att ge. I början kanske du får banka sönder de lite och klippa upp så att köttsmaken kommer fram lite bättre. Kycklinghalsar är också bra att börja med, men lite svårare att få tag på. Revben är bra att gnaga på, men lite för hårda för katter att äta upp helt och hållet.
Ang mängden mat varierar det väldigt mkt. Mina katter som får gå ut äter ca 5-6% av sin egen vikt, medan andra äter 2-3%