Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 2329 ggr
Heffipeffi
2011-12-24 17:44

vitamintillskott

Jag satt i går och läste en av Billinghurst böcker. Har läst den förut, men det är bra att läsa om den ibland ifall det är ngt man missat. Läste om oljor och upptäckte att jag totalt missat att det är viktigt att ge E-vitamintillskott när man ger oljor. Jag har barfat ca 5 år , och ger i stort sett laxolja varje dag, och både katterna och hundarna ser ut att må bra, så alltför stor skada verkar det inte ha blivit. Hur gör ni? Ger ni E-vitamintillskott till oljorna?

Läste också att det är bra att ge djur med lever och njurproblem B-vitamin. Har vad jag vet inga djur med såna problem men har en hund på 13 år,och mina katter är i ålder 11-13, I den åldern kanske inte njurar och lever är i toppskick. Det kanske skulle vara bra att ge B-vitamin till gamlingarna?

Ger ni tillskott, och i så fall vilka?

Annons:
Katti
2011-12-25 23:20
#1

Jag har funderat på öljästtabletter, i alla fall i samband med fällningarna. Mina hundar har så mycket päls att kroppen självklart får jobba extra för att kompensera för allt som trillar av. Men jag har inte gjort det än! De fäller det sista nu, så jag ska köpa tabletter nästa gång jag är i stan. B-vitaminer går ju ur kroppen om det blir för mycket, så någon skada lär det inte göra. Dessutom minns jag från en annan hund jag hade att de var goda och funkade som godis (fast honom kunde man i och för sig ge vad som helst som godis!). E-vitamin i form av vetegroddsolja ska jag precis börja med till kaninerna, så hundarna kanske kan få en slurk någon gång de också. Men det blir i så fall bara någon gång i veckan eller så.

Mina hundar får inte fiskolja, men Vomoghundemat med fisk ibland och mycket vilt och gräsbeteskött, så jag tror nog att de får omega 3 så det räcker!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Heffipeffi
2011-12-26 14:24
#2

Önskar jag kunde få tag på så bra råvaror som du  Får de sån mat ska det inte behövas några tillskott.

Mina hundar får Keepers Mix från Dorwest Herbs några gånger i veckan. Vid fällning får de det varje dag. De brukar komma i päls väldigt snabbt igen.

Silvestris
2011-12-27 20:29
#3

Jag har gett tillskott av E-vitamin när jag gett fleromättad olja eftersom katter annars kan utveckla pansteatit.

Heffipeffi
2011-12-27 21:06
#4

Fast enl Billinghurst gäller det både hundar och katter.

Silvestris
2011-12-27 23:10
#5

Jag har bara katt så jag har inte koll på hundsidan.

Upp till toppen
Annons: