Annons:
Etikett02-hund
Läst 4616 ggr
[Forest]
2011-12-04 11:26

Tunn valp/unghund

Jag behöver lite tips. Jag har här hemma en 5 mån valp som är smal o jag vill verkligen att hon går upp i vikt men inte av en massa torrfoder. jag håller på att göra foderbyte o det går bra, (från rc till färskfoder´) Jag ger nordic sp+. Men finns det något mer fettigt man kan ge i köttväg?

Annons:
Zabbio
2011-12-04 11:36
#1

Fett? :P

Späck, ister osv. Vissa citygross säljer det ibland.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Forest]
2011-12-04 11:39
#2

1, kan inte så fett ge lösmage, hon har bara ätit torrfoder innan o ger lite kött idag+ färskder sen 1 v tillbaka har hon fått lite färskoder sen 3 dagar har hon fått lite råkost.

Zabbio
2011-12-04 11:55
#3

Jag har gett fett till Kiro utan problem, både köpt späck och från slaktade får :)

Men jag tror att din hund kommer gå upp av sig sjäv nu när den får bättre mat. Kiro fick också RC innan vi  fick honom, katastrof! Mager som ett staket. Fortfarande mager men har börjat gå upp lite i vikt.Fast han har ju iofs sjukdomshistoria med.

Fläsk är också fett.

Har hört att vissa ger osaltat, laktosfritt smör, men är själv lite skeptisk till mejeriprodukter.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Forest]
2011-12-04 12:00
#4

3 tackar för tips :) jag kommer väl ge henne lite fetare kött kanske fetare fläskkött med mer fettkant ;)  Jag tycker RC är rena skräpfodret dyrt är det med om man ser vad tusan det innehåller med :-C Jag glömde säga jag toppar hennes mat med 1 masked olja oxå men det är för att annars äter hon inte sitt torrfoder utan petar undan torrisarna.

Katti
2011-12-04 22:16
#5

Mina hundar var normala i hullet, men när jag gick över till BARF så blev de tjocka innan jag hann reagera Skrattande. Det är fantastiskt hur lite de faktiskt behöver när maten inte går rakt igenom utan används av kroppen! Det låter som om din hund är lite kinkig och då är det perfekt med BARF och/eller färskfoder. Låt det ta tid att gå upp i vikt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Forest]
2011-12-04 22:40
#6

5, jag har en ny liten tjej :) Hon har tydligen ätit sin mat bra sa dom, men här pillar hon lätt bort sitt torrfoder o tar färskisen spelar ingen roll hur någa jag fingrar sönder färskis o blandar ihop det, tar även lite blod på för ge godare smak men det känns rätt onödigt ;) Jag får väl öka färskfoder till 50-50 nu 7 dagar har hon vart här. Jag vill verkligen att hon får mer kött på sina små ben de är som små trumpinnar, finns lixom inget extra alls på henne. jag ska inte skynda fram vikten eftersom jag vill att det ska hållas med, och få träna henne sen när hon ökat i vikt.

Annons:
Katti
2011-12-04 23:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Grattis till valpen! Men… var är bilderna Flört?

Det är typiskt att valpara matvägrar när de har flyttat och inte längre har konkurrensen från syskonen. Här har jag nu en valp kvar av fyra, och hon är inte det minsta intresserad av maten jag serverar. Förutom kött och ben, för det slänger hon sig över Skrattande. Idag åt hon inget förrän på kvällen, men hon har nog fått någon slurk från mamma, så jag oroar mig inte. Kände idag att hon är lite tunn hon också (över revbenen, för övrigt är hon rund och go!). Så imorgon har jag laddat för bara BARF. Hon flyttar till en annan uppfödare som kör BARF (-liknande i alla fall) sedan länge, så det finns ju ingen anledning att ge henne något annat!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Forest]
2011-12-05 15:35
#8

Hon är 5 mån har tagit kort men inne o svårt o ta kort på svart hund :P Hon matvägrar väl bara sitt torrfoder annars äter hon riktigt glatt för vara en dvärgpudel ;) Denna är tunn hela hon, det är därför jag verkligen vill få upp henne i vikt, men ändå på ett hälsosamt sätt :) Bild kommer inom kort ska ta mer på henne ute då det ofta är lite lättare att ta kort samt blir bättre ljus :)

[Forest]
2011-12-05 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En bild hon gör sig verkligen inte rättvis på denna bild men iaf ett svart troll Flört

Katti
2011-12-05 23:09
#10

Jag vet från min gamla kelpie hur svårt det är att få bra bilder på svarta hundar… Men hon var jättesöt Skrattande. Hoppas det löser sig med maten och hullet!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Heffipeffi
2011-12-05 23:17
#11

Har du försökt att ge lite extra vom. Det är inte fett, men kroppen tar upp det väldigt bra. Har en schäfer som är i tunnaste laget, som mår bra av mkt vom.

[Forest]
2011-12-06 22:50
#12

10, Tack jag hoppas verkligen att hon ökar lite i vikt hon ser bara ynklig ut idag. idag har hon börjat äta enbart färksis och som mellanmål fick dom liten kycklingbit var, jag vågar inte ge henne med ben än, det kommer nästa vecka Flört Hon äter väldigt glatt färskoder o kycklingen angriper hon. Men är väldigt nöjd när skålen är tom. Innan snoka hon efter mer mat men ne nu är hon nöjd ser det lite som att hon iaf blir mätt iaf.

11, Tack, då ska jag ta mig en titt över vom :)

Katti
2011-12-06 23:29
#13

Det låter ju lovande! Motion före maten ökar också aptiten (om den nu skulle bli ett problem igen)!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
[Forest]
2011-12-08 20:59
#14

13 tack för det tipset, det är alltid bra med lite tips :)

AnniiPannii
2011-12-09 18:37
#15

Efterson hon blir lös i magen av mat med mycket fett i anser jag att du ska ge henne frysta märgben. De innehåller nästintill enbart fett men i fryst tillstånd blir hundarna inte dåliga i magen av det (fråga mig inte varför). Jag har använt det på min kille som rasade i vikt ett tag. Nu är han tillbaka i hullet igen och får fort minst ett om dagen :)

Om du är rädd för att hon ska fastna eller nått liknande så ta bort benet när märgen är uppäten, det är de enda de behöver på ett märgben endå :)

Katti
2011-12-09 22:32
#16

Grissvansar är det massor av fett på också (de går ju också att frysa Glad)!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[trollskogen]
2011-12-10 13:24
#17

Min ena hund är svår att hålla i hull jämt , han behöver faktiskt ett foder som innehåller spannmål för att hålla vikten .Mästers Jakt foder tycker jag ger bra resultat faktiskt .

Heffipeffi
2011-12-11 19:21
#18

#17 Mår hunden bra av spannmål är det ju inte fel att blanda i t ex lite havregryn i maten. huvudsaken är ju att hunden mår bra.
Tror ändå att det är bättre att ge hunden råa ben, kött, inälvor och spannmål, än att ge torrfoder.

[Forest]
2011-12-11 19:31
#19

nu äter hon nordic sp+ och det är lite spannmål i det, inte strör jag in mer i kosten. utöver det kommer hon äte råkost hon gillar kyckling men provade på gris idag o det gilla hon inte. Nöt nja inte dricket men antar att hon kommer kunna lära sig hon får bara en liten bit omdagen då hon måste vänja sig med detta råa. Hon har vart lite krasslig imagen, men tror det var pga hittade en äklig kattskit ute Skrikandes 

Hon har ätit morotspure för att se om det gör magen lite stabilare, pigg o glad springer o leker "normalt".

Heffipeffi
2011-12-11 19:53
#20

Jag tycker inte heller du ska tillsätta mer spannmpål i Nordic. Jag trodde du tänkte gå över till ren Barf, och då är det inte så farligt att sätta i LITE spannmål om hunden tål det.
Mitt inlägg var en kommentar till Trollskogen som rekommenderade torrfoder.

Annons:
[Forest]
2011-12-11 21:02
#21

20 aha ;)

[trollskogen]
2011-12-13 01:01
#22

Jo då jag håller med där min tanke var just att en del hundar "klarar" sej inte bara på kött .

Men anka och gås är mkt feta djur om man letar efter det.

Jag kommer att ha slaktanka till våren/sommaren .Finns många annonser ute på blocket oxå.

Upp till toppen
Annons: