Annons:
Etikett05-övriga-djur
Läst 5087 ggr
Banankaka320
2010-06-21 19:46

Problem med råttor

Min syster har två extremt feta råttor, dem har väldigt svårt att gå ner i vikt och detta beror på dåliga gener. Dem åt musli och väldigt snålfri mat i två veckor och gick ner några gram, sen fick dem maskroser och blev ännu fetare.

Vad kan min syster mata råttor med så att dem blir smala och får all näring/vitaminer/mineraler som behövs?

(Dem rör sig varje dag och får simma varje vecka.)

Dessa är hanar på 9månader.


Annons:
AnneN
2010-06-21 20:00
#1

Kan tipsa om att även fråga inne på Råttor iFokus om du inte redan gjort det.

Vad ger hon dem för foder?

De färdiga foderblandningarna är oftast alldeles för mycket feta frön, nötter, mm i och inte alls speciellt bra för råttorna.

Jag har själv 2 råttor varav den ena har väldigt lätt att lägga på sig lite för mycket vikt och jag ger dem hemmagjord foderblandning.

Jag gör en blandning som räcker ett tag.

4 dl Pretty Pets gerbilfoder
4dl Musli, den ska vara osötad och jag ger den utan frukt/nötter och den ska innehålla alla 4 sädeslag (finns på Willys)
4dl Vårgårdaris (puffat ris)
4dl Doggy prima (hundfoder som är små kulor)
1dl torkad frukt (osötad)
1dl frön & nötter, tex solrosfrön eller fågelfröblandning, nötterna brukar jag ge cashewnötter & valnötter, ibland även annat.

Nötterna och fröna ska inte vara rostade eller saltade!

Sedan får de 1-2 gånger per vecka även matrester som är okryddat och osaltat (tas av till dem innan jag kryddar maten i matlagningen) eller 1 burk barnmat.

Sedan vet jag inte hur stor bur din syster har till råttorna, men ju större bur de har ju mer kan de röra sig oavsett tid på dygnet, mina råttor har gått ner massor i vikt sedan jag skaffade större bur med gott om utrymme att klättra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Banankaka320
2010-06-21 20:06
#2

Har frågat på RiF :)

Just nu äter dem bara osötad musli med inga nötter i och dem går ändå inte ner i vikt.

Förr fick dem alltid matrester efter familjen, och det var inte heller någon sån extra fet mat :s

Ska låta henne titta på de du skrev med maten :)


AnneN
2010-06-21 23:06
#3

Givetvis så skrev jag ju fel nötsort i receptet jag skrev peacannötter men jag menade cashewnötter (har ändrat det nu)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Aviendha
2010-06-22 00:46
#4

Enbart müssli känns ju inte som en allsidig och bra kost sådär rent spontant. Jag har ju inte råttor men odlar en del möss :P

Har man feta individer så rekomenderas man ju att hålla socker/kolhydrater nere så långt det bara går. Sädesslagen ska ju utgöra basen (80% av det jag hört) för dem men man kanske kan minska mängden en aning och ge mer färskfoder av diverse slag, givetvis då kalorisnåla alternativ.

Kan det vara genetiskt betingat? Har noll koll på råttor men röda möss bär ju på en "fetgen" som gör att de, hur man än bär sig åt, kommer bli feta förr eller senare. Har en sådan här hemma, hon är stor som ett halvt hus och det enda jag kan göra är att försöka sakta ner viktökningen så mycket som jag kan så hon inte dör av övervikten alltför tidigt.

BARFmycat
2010-06-22 01:51
#5

Råttor äter ju en del kött och insekter naturligt, skulle det inte gå att ge råttorna kött och på så vis dra ner på mängden kolhydrater?

Bara en fundering..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Neko]
2010-06-22 11:22
#6

Kan man inte ge en större mängd grönsaker?

Annons:
Banankaka320
2010-06-22 16:15
#7

#4 Ja det är genetiskt, råttorna har en syster som också är så fet. Dem får inte BARA musli, dem får musliblanding och väldigt fetfri mat varje dag :)

#5 Ja fast de är ju inte så bra att bara äta kött för ofta heller >< Det är nog ganska mycket salt i de

#6 Ja har dem också testat och det funkade men dem var ändå liksom väldigt överviktiga ><


AnneN
2010-06-22 17:39
#8

#5 Visst äter de kött eftersom de ofta lever på den mat vi människor slänger, men deras huvudsakliga föda består av spannmål och andra vegetabilier.

#7 Ger man kött så ska man självklart ge det helt osaltat/okryddat.

Undrar lite hur mycket råttorna får komma ut ur buren och springa varje dag och hur stor bur de har?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Aviendha
2010-06-22 19:00
#9

Om det är genetiskt betingat och fungerar på samma sätt som det gör på röda möss så är det enbart att hålla kosten bra som gäller - de blir feta i vilket fall och man kan ju knappast ge dem grus att leva på :P

Banankaka320
2010-06-22 22:32
#10

#8 Ja men innehåller inte allt kött lite salt? :s

Dem har ganska stor bur och kommer ut varje dag, vet inte exakt hur länge och så.

#9 Okej, idiotiskt att avla fram tjockisar då ><


AnneN
2010-06-22 22:45
#11

#10 Inte om det inte är saltat, rimmat eller behandlat på annat sätt utan bara "naturellt". Kossorna har ju knappast en massa salt i köttet innan de slaktas.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Aviendha
2010-06-22 22:52
#12

#10 Jo, men folk vill ha röda möss och jag förstår det, färgen är helt underbart vacker! Folk vill ju ha hårlösa möss som kräver terrarie och värmeplatta med. I båda fallen så kan man ta bra hand om djuret om man tar hänsyn till deras speciella behov. En fet mus kanske måste avlivas när den blir för stor för att kunna ha ett bra liv. En hårlös kanske kräver speciell luft och liknande för att inte få hudproblem.

Då tycker jag att det är mer idioti att avla fram hundar som bevisligen har problem som kan nedärvas och påverkar deras hälsa så de får epelepsi, ryggproblem etc eller att avla prickiga, randiga, rutiga illrar som har en hel drös med sjukdommar och ofta fel på inre organ etc. Men folk vill ha sådant och sålänge det är så så kommer det finnas.

Banankaka320
2010-06-22 23:02
#13

#12 Ja >< Får så dåligt samvete på vintern när jag går med min stackars nakenhund, enda gången hon inte fryser är när hon har flecce tröja och en vindtät plastjacka och då ser hon ut som en bulldog när hon går men hon är ändå glad.

Tur att människor inte avlar på varandra medvetet för att få spec utseenden, undra hur vi hade sett ut då? Oo


Annons:
Aviendha
2010-06-22 23:04
#14

#13 Lugn bara lugn, det kan komma det med nu när man faktiskt kan påverka genuppsättningen på konstgjord väg :P

Banankaka320
2010-06-22 23:13
#15

#14 Då kan man väl lika väl typ spela sims? xD


Aviendha
2010-06-22 23:20
#16

#15 Fantasier och påhittade saker slår aldrig det verkliga vet du väl :P

Banankaka320
2010-06-22 23:40
#17

#16 Jooo ><


BARFmycat
2010-06-23 01:08
#18

Har läst rekommendationer på olika råttforum om rå köttfärs och ägg bl. a, sen så vet jag av erfarenhet att råttor äter möss om de har möjlighet. Jag tror faktiskt inte de är strikta herbivorer i det vilda, de äter nog en del animaliskt också.

Fodret man har till försöksdjur, R70, är ganska proteinrikt. Kommer ifaktiskt inte ihåg hur mycket det var nu men det var en del!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

AnneN
2010-06-23 01:18
#19

#18 Ja de äter som sagt kött i det vilda, men jag har för mig att största delen av deras kost består av vegetabilier, de är alltså allätare.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

BARFmycat
2010-06-23 01:28
#20

#19

Jo absolut, visst gör den det, men jag tror de mår bra av att äta kött också, inte bara vegetabilierGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
AnneN
2010-06-23 01:30
#21

#20 ja de mår absolut bra av att få i sig kött eller fisk också, det är därför jag ger mina matrester eller köper barnmatsburkar till dem om jag gör mat som de inte bör äta (tex kryddstarkt)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lina R
2011-12-07 01:29
#22

#11 självklart innehåller kött en del salt. Det gör alla däggdjurs kroppar. Och inte bara "salt-salt" (natriumklorid) utan även andra salter. Oavsett…

Jag sitter här och är lite sömnlös så passade på att ta reda på mer om råttors kost i det vilda, för jag tycker sånt är hur kul som helst :D!

"Rats, like people, are omnivorous which means they eat both plants and animals. Wild rats eat nuts, seeds, grains, vegetables, fruits, insects, worms, eggs, dead animals, and even frogs, fish, reptiles, birds and mammals that they catch and kill. This means they are partially predatory and have a high requirement for some nutrients that are most abundant from animal sources. This predatory nature is why rats are so smart!" 
http://www.ratfanclub.org/diet.html

Så. Nötter, frön, spannmål, grönsaker, frukt, insekter, maskar, ägg, och djur (grodor, fisk, reptiler, fåglar, däggdjur.

Egentligen så tror jag att det lättaste sättet är att BARFa dig själv och ge rådisen samma kost =). Hoppa på RAW-tåget! Du behöver inte heltida, men man mår bra av att äta rå mat lite oftare =). Det här är en jättebra matblogg för inspiration: http://mynewroots.blogspot.com/. Och starta en maskkompost för dina matrester, så kan du få gottiga maskar till dina rådisar.

Om du själv är vegan så erbjud lite kött, lever, ägg etc. till rådisarna ändå.

Själv så är jag deltids-raw:are av den enkla anledningen att jag är SLÖ. Det är så otroligt mycket lättare att bara skölja, skära, servera än att hålla på att tillaga och få massa grytor att diska etc. Och så är det så sjukt gott med frukt och grönt och nötter och oljor etc <3.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Banankaka320
2011-12-09 18:14
#23

Gammal tråd ju :) Syrran har inte kvar råttorna, en vän har dem.

Vi började ändra deras aktivering, istället för att ofta vara ute och "springa", eller gå runt egentligen så badade vi dem ganska ofta och då blev dem slankare :)


morgengry
2011-12-12 17:41
#24

Då ser man, simning är bra! Skrattande

Upp till toppen
Annons: