Nybörjare med tjock vovve
Tjo!
Jag har funderat på detta ett tag nu. "BARF" måste ju vara det nyttigaste och mest naturliga sättet att utfodra sitt djur, eftersom man själv har koll på vad djuret får i sig och inte behöver vara osäker på att den får i sig tillsatser från fodertillverkning osv.
Så om jag nu skulle börja barfa min Shetland Sheepdog på 7 år som är något överviktig - vad, hur ofta och hur mycket bör jag ge henne? Hon äter som det ser ut just nu 2dl torrfoder (1dl morgon och 1dl kväll) om dagen, där emellan brukar det bli lite hundgodis om vi tricktränar. Om hon är hos mina morföräldrar på dagen så blir det garanterat mer.
Men however, vilka näringsämnen bör hon få i sig dagligen och i vilken mängd? Alltså t ex. andel protein i jämförelse med fett, kolhydrater och vitaminer och mineraler. Och om jag börjar med BARF, kan jag då sluta med vitamintillskott?

Är inte så jätteduktig inom BARF men istället för vanligt hundgodis mellan måltderna så kan du torka eget kött

Varför ger du vitamintillskott om hunden äter ett helfoder??
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

#2 Det hörde inte till ämnet
Om du ger din hund en kost med kött, ben och inälvor från olika djur, ska du normalt sett inte behöva ge några tillskott.
Jag tycker inte att Chankus fråga var obefogad. Eftersom du frågar om du behöver ge vitamintillskott om du barfar är det av betydelse att veta varför du ger det i dag.
Är din hund matfrisk? I så fall skulle jag ge en ganska stor del grönsaker som bukfylla. Eller är det pga godiset mellan måltiderna han blir tjock? En liten hund behöver inte så mkt godis för att bli tjock.

#4 Har en gamling i familjen som behöver vitamintillskott och eftersom man inte blir tjock av vitaminer så får min vovve också det.
Ja, alltså hon går ju och käkar upp andra hundens mat om inte denne gjort det själv och man inte ställer undan det. Hon är väldigt glupsk och tar varje chans hon får för en godbit. Hon får inga stora mängder godis, just av denna anledning att hon är tjock, jag försöker kompensera med leksaker och dylikt för att motivera henne, det stora problemet är nog att några gånger i veckan är mina morföräldrar hundvakt och oavsett vad man säger åt dem om att mata hundarna så ger de garanterat en massa gott till dem. Typ korv, köttbullar, kakor, you name it. Blir lite irriterad på det då en kaka för en hund motsvarar typ en 90g hamburgare för en människa.
-Det är enklar med stora hundar, för då gör en liten godisbit inte så mkt ;-)
Jag tycker det är en bra tanke du har att börja Barfa. Min förra hund var ständigt hungrig och på jakt efter ngt äta under torrfodertiden. När jag började med Barf var hon mkt mer nöjd med sin ranson. Antar att det delvis kan ha med att det tar längre tid att äta upp Barfmat än att sluka i sig kulorna.
Jag tycker du ska göra så här till att börja med.
Ge hunden ca 2% av hennes vikt, dvs 140g/dag. För vissa hundar fungerar det bättre att äta ordentligt en gång per dag än att dela upp måltiderna.
Proportionerna kan se ut enl följande:
50% RKB
25%kött(muskelkött, vom, hjärta)
25%grönsaker eller mer. Ju mer finfördelade grönsakerna är, desto mer tar hunden upp från dem. I grönsaksblandningen kan du även blanda i en äggula ngn gång i veckan och lever ca 50-100g/veckan
Blir hon för smal, ökar du mängden mat, för tjock men ändå hungrig, ökar du på grönsakerna.
När du börjar barfa ska du inte ge henns så mkt ben, magen behöver vänja sig.Efterhand ökara du mängden ben.
Lycka till!

Just sheltie brukar ha extremt lätt för att lägga på sig, så det enda som gäller är att hålla igen på maten. Och det oavsett vad hon får att äta.
Vad är det för vitamintillskott? Det behöver ju inte vara oskadligt bara för att man inte blir tjocka av det… Som du säkert vet så kan man ge mycket av de vattenlösliga vitaminerna som kissas ut om de inte behövs i kroppen, medan de fettlösliga stannar kvar och på sikt kan ställa till med skada.
Varför behöver den gamla hunden vitamintillskott? Utan att veta säkert så tror jag att det är ett missförstånd. Vitaminer i den mängd som hundar behöver finns i maten om man ger ett fullfoder. Det äldre hundar kan behöva tillskott av är t ex glukosamin om de har problem med lederna. Men det är ingen vitamin.
Tråkigt med dina morföräldrar… De kanske inte ska få vara hundvakt om de inte har förmågan att se till hundarnas bästa?
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Tack så jättemycket!! Jag ska genast framföra detta här hemma och prova.
Jag tänker så här att vargar äter ju ett stort mål och sedan fastar de. Därför känns det som om det vore naturligt för hunden att äta ca ett mål om dagen. :P

Åh, vad fint! :)
Min nästa fråga lyder så här:
Kan jag komma undan med stora kostnader utan att behöva köpa kött från gårdar/uppfödningar där djuren inte behandlas bra? Jag är ju själv vegetarian och är väldigt mån om att djur skall ha det så bra som möjligt. Även detta är en anledning till att jag är nyfiken på BARF då jag tvivlar på att hundmat särskilt ofta är gjort på ekokött/välmående djur.
#17 Nu har jag ingen erfarnhet av sheltie. Men min egen hund, som var kraftligt överviktig när jag fick henne, bantade jag 10 kg på relativ kort tid genpm att ge mkt grönsaker (bukfylla).

Vilka grönsaker rör det sig om då? Typ gurka, zucchini, broccoli? Paprika vet jag att det inte är bra för magen för hundar.