Annons:
Etikett02-hund
Läst 3663 ggr
AnniiPannii
2011-11-19, 23:46

Torrfoder eller annat vid anstränging

Behöver ett ofer som är lätt att ta med vid hård ansträninging (drag) men som inte innehåller spannmål. Någon som har nått bra tipps på ett foder som har mycket energi men inget spannmål?

Annons:
wesdi
2011-11-20, 10:38

Obestämd De allra flesta torrfoder har spannmål eller sädesslag i någon form… men det finns då torrfoder som har bättre och sämre spannmål.

Ziwi Peak är ett märke som har ett slags torrfoder helt utan spannmål. Är inga vanliga foderkulor utan liknar mer.. torkat kött i små tunna fyrkanter/flingor eller hur jag ska beskriva det.

Ex på innehåll i ett av sorterna: Hjortkött (min. 65%), lever, vom, hjärta och njure (min. 19,5%), cikoriainulin, grönläppad mussla (min. 4%), fiskolja, lecitin, kelp, vitaminer och mineraler, persilja

Två *problem* med detta foder enligt mig då. Jag har provat det, var också ute efter alternativ att ha med mig på resor/tävlingar m.m.

1) Häftigt dyrt! 5 kg kostar runt 900 kr! Ok… ska vara så koncentrerat så det inte går åt mängder.

2) Torrfoder! Det är koncentrerat och därmed rejält torrt torrfoder. Någon man bör tänka på när man ger det till hunden. Hunden behöver egentligen enroma mängder vätska efter en måltid av detta.

Kan till viss del lösas genom att blöta upp det lite förstås. Men nää det blev åt helsike för dyrt för att jag skulle fortsätta med det.

K9 Natural frystorkat hundfoder.

Ex. på innehåll:

Färskt nötkött (min. 85%) inklusive blod, grön vom, hjärta, lever och njurar. Grönsaker (min. 10%) inklusive färsk broccoli, blomkål, morot, spenat och andra grönsaker aktuella för säsongen. Frukt (min 3,5%) inklusive äpple, päron och annan säsongsfrukt. Hela ägg (min. 0,3%), vitlök (min. 0,01%)

Det här ska blötas upp innan man ger det.

Också ett i mina ögon svindyrt foder. 500 g kostar över 300 kr , 4 kg kostar över 1400 kr.  Genom att det är supertorrt och sväller i vatten så ska det fördubblas (enligt marknadsföring) så 4 kg motsvarar då typ 16 kg.

Har jag också provat….eller hundarna då.

Största problemet för mig var …. priset! Svindyrt!!!

*Vanligt* torrfoder…

Healthy Paws tycker jag är ett bra märke. De har vad jag vet två sorter.

Innehåller *spannmål* men av de bättre slaget (tycker jag då).

Ex på innehåll: Viltköttmjöl (anka, hjort och kanin), Hirs (millet), Brunt ris, Korn, Ankfett, Hela linfrön, Alger, Alfalfa, Havre, Laxolja, Mineraler, Vitaminer, Organisk solrosolja, Maskros, Snärjmåra, Morötter, Tranbär.

Ett annat alternativ som kanske tar lite större plats men som inte kräver kylskåp/frysförvaring på resa är frystorkade färskburgare.

Bravo har tex frystorkade kycklingburgare - innehåller dock potatisfibrer och förkokt korn .

Nordic har också frystorkade burgare men där har jag inte hittat innehållsförteckning.

De här är också då torra, vilket man ska tänka på när man ger dem… men de går (i alla fall Bravos) att blöta upp i vatten och på så sätt kompensera vattenmängden.

Jag har Bravo fyrstorkade burgare. Hemma här förvarar jag dem i frysen men på resa m.m. där frys/kylmöjligheter är små klarar de sig utmärkt i vanligt rumstempreratur eller nu mot vintern stå ute i en låda/påse eller liknande.

Finns några andra torrfoder som inte innehåller annat spannmål än ris. Några av dem innehåller då en hel del grönsaker/frukter/örter - gillar man inte det så… ja är det väl inget alternativ.

Annat alternativ?

Torka kött själv (i ugnen) och ha med kanske?

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Katti
2011-11-20, 20:48

Det låter som om du skulle ha med dig pemmikan!!!

Just den här sorten är dyr, men det går att göra pemmikan själv. Har sett en film på Youtube bl a!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[trollskogen]
2011-11-22, 00:08

Robur innehåller 98% kött har jag för mej .

Katti
2011-11-22, 00:13

Nej, det innehåller 30% kolhydrater!

Robur Performance 33/20:

Innehåll: Kyckling, majsmjöl, majsgroddar, ris, animaliskt fett, ishavsfisk, specialprocessad havre (SPC), potatisprotein, kycklingbuljong, äggpulver, hemoglobin, linfrö, natriumklorid, kaliumklorid, bryggerijäst, skaldjurshydrolysat (innehåller glukosamin), broskhydrolysat (innehåller kondroitin), jäst (ß 1,3/1,6-Glucan).

[Forest]
2011-11-22, 18:24
Nordic Special+ innehåller

Oxkött, Vom, Ångkokt Korn, Potatisfiber, Kalk, Oxblod, Mineraler och Vitaminer

Orijen är ett bra hundfoder och Wild of teste.

AnniiPannii
2011-12-09, 18:31

2# Har du länken till det? Hade varit perfekt för mig och vovven, lätt att ta med i klövjeväskan med :)

Annons:
Katti
2011-12-09, 22:38

Bättre upp! Här kommer filmen (del ett av två, men tvåan kommer upp när denna är slut) Skrattande.

Cazzos
2011-12-11, 13:57

#7 Ska den ätas "kladdig"? (jag är vegetarian då men jag tänkte mer på hunden Flört)

Katti
2011-12-11, 18:38

Nej, meningen är att de ska torkas och bli som chokladkakor ungefär. Då kan de sparas i massor av år och blir lätta att ta med sig på t ex vandringar (eller ut i rymden Glad).

Cazzos
2011-12-11, 18:52

#9 Torkas i ugn dvs? Tungan ute

Lina R
2011-12-11, 18:58

Tunna köttbitar (ex lövbiff på xtrapris) är busenkelt att torka själv i ugnen och lätta att bryta i pyttepyttesmakbitar för belöning :-).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Upp till toppen
Annons: