Annons:
Etikett03-katt
Läst 3520 ggr
Lusthan
2011-11-30, 18:05

Stämmer det veterinären sa?

Har varit hos en veterinär med en katt som matvägrar. Det är en jourhemskatt som antagligen sörjer avliden husse och fått rena chocken över att han tvingats flytta först därifrån till en släkting och sen hem till mig. Han matvägrar i alla fall. Jag ger mina katter en blandning utav barf och blötmat då pengarna inte räcker hela vägen för barf.

Hos veterinären fick jag tips att koka fisk och ge han eller fiskbullar eller kokt kyckling och så vidare. När jag frågade om rå kyckling gick vägen blev hon nästan arg. -"Ja vill du att dina djur ska bli sjuka så gör det du." Fick jag som svar…

Såvitt jag har förstått så ska barf inte vara något problem för katter. Jag har hållit på i mer än ett år och det har aldrig varit nå problem. Istället märker jag att en tjock katt gått upp och fått finare päls än hon hade innan, min spinkiga fiskallergiker har gått upp och pälsen växer tillbaka, min tjockis har gått ner lite över ett kilo på ett år och blivit smidigare och finare i pälsen.

De har inte blivit sjuka nån gång och mår egentligen toppen. Salmonella och något annat pratade hon om att katterna kan få. När jag har läst här och googlat så har jag förstått att den risken är ganska minimal..

Annons:
Sarah-S
2011-11-30, 20:10

Nej veterinären har inte rätt, katter är anpassade för att äta rå mat och har en matsmältningskanal som hanterar det mycket bra.

Däremot kan det vara svårt för en katt som är van vid torrfoder att förstå att rå mat är just mat, kanske blir det bättre om du kan strössla torrfoder över det råa så att den vänjer sig

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Lusthan
2011-11-30, 21:37

Tänkte väl det. Planen är när han äter ordentligt så ska jag börja krossa torrfodret och marinera köttet i det. ;-) Tänkte att det kan vara en variant faktiskt. Som det är nu så matvägrar han allt. Har dock börjat komma igång nu. Thore är en tjockis så mat äter han antagligen i mängder när han kommer igång. Stackarn…

Katti
2011-12-01, 01:19

Synd att en del veterinärer vräker ur sig sånt…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Lusthan
2011-12-01, 07:57

Ja, man blir ju lite osäker. Tänkte att mot en veterinär vill jag inte tjafsa. Det här är inte min veterinär utan katthemmets som för övrigt har samma ståndpunkt som jag gällande mat. När jag sagt till min veterinär så håller de med mig också. Tycker att det är ganska simpelt faktiskt. Vad äter en katt i det fria? Inte tusan tillagar de råttorna. Det här är ju dessutom mer säkert än att äta i det fria för kött brukar testas det gör inte katterna med råttor..

Silvestris
2011-12-01, 10:20

Av någon märklig anledning  verkar många veterinärer tro att rått kött är dödligt farligt. Undrar om de är vegetarianer? De borde ju riskera att bli dödssjuka när de lägger kycklingfiléerna i stekpannan…

Katti
2011-12-01, 11:14

Tyvärr är veterinärerna, liksom personalen i djurbutikerna, till stor del utbildade av foderföretagen Rynkar på näsan. Och våra egna dietister får utbildning av företagen, t ex Becel är (har i alla fall varit, de ifrågasätt ju nu lyckligtvis mer och mer) inne och föreläser och läkemedelsföretagen skriver de broschyrer som sjuka får på vårdcentralen. Ju mer man begriper av sånt här desto mer skrämmande är det…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: