Annons:
Etikett13-var-köper-man-barf
Läst 3180 ggr
Elcyion
2011-11-23 12:49

Lite panik

Ringde just för att beställa mer klass köttkross från en djuraffär. Då har de slutat att sälja det för att ingen ville ha det. De har gått över till vom och hundemat. Jag såg inga produkter på deras hemsida som jag kände skulle fungera.

Närmaste ställe som säljer klass ligger i Uppsala och det kostar 160:- ToR att ta sig dit med buss.

Nordic har bara en återförsäljare här uppe, och de är så himla otrevliga att jag vägrar handla av dem.

Bravo äter ingen av mina djur. Inte ens hankatten som bryter sig in i soppåssen för att sno rutten pasta vill ha det.

Priima har ingen köttkross (enbart helfoder).

Någon som har en bra idé? Att köpa allt på mataffären är ingen alternativ i längden, när fläskkött kostar runt 60:-/kg och uppåt som ordinariepris.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
wesdi
2011-11-23 13:07
#1

Ja det där lät lite knivigt.. när V&H inte verkar passa, inget djur äter Bravo, Nordic-återförsäljare otrevlig, Priima har inte kross-varianten, för dyrt på mataffär och för långt till nästa Klassåterförsäljare.

Flört Du får nog bestämma dig för det som känns minst besvärligt….

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Katti
2011-11-23 13:58
#2

Det går att hitta billigare kött om man letar. Man blir bra på det efter ett tag! Kan du inte fråga i din affär om de vill skänka bort kött som de annars ska slänga (d v s utgångsdatum samma dag)? Får man en del gratis så kan man ju betala mer för annat!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Elcyion
2011-11-23 15:05
#3

Här sätter de halva priset på maten som går ut samma dag :( En tjejkompis kom med en tillfällig lösning. Hon har busskort som täcker för uppsala + norrtälje kommun. Kunde få låna det någon dag när hon jobbar. Men som det ser ut nu kommer hon snart att bli arbetslös. Men jag har iaf köpt en månad eller två att komma på något bättre…

Medarbetare på jack russel terrier

Katti
2011-11-23 17:26
#4

Ja, men det som inte säljs den dagen slängs säkert på kvällen! Det är det jag menar att amn kan få om, man har tur!

Vad bra med busskortet Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Forest]
2011-11-23 17:36
#5

Förlåt för att jag lånar tråden men har en fråga ang detta med köttkross. Jag har nordic till hunden och kan köpa deras köttkross men hur är det säljs det som i en stor klump allt? Jag har så liten hund att jag har tänkt att det är ingen ide att köpa det isf.

wesdi
2011-11-23 18:05
#6

#5: Å  bra fråga! Min fundering är mest… är det en enda jätteklump så det är yxa/motorsåg som gäller för att kapa bitar eller???

Någon som vet?

Om någon bor i närheten av Gävle kan jag tänka mig att gå ihop och köpa lite olika kross eller kött i klump ifall någon tycker att en karton är för mycket.

En till återförsäljare av Nordic är på gång i Gävle, den relativt nyöppnade butiken Filippas foder (på näringen). Var dit och frågade men allt var så nytt då så de skulle återkomma.

Det jag fick veta var att de (i vart fall i början) inte kommer ha lager hemma utan bistår med beställningar.  Antar att man får hämta sin beställning i butiken då.

De skulle återkomma när de visste mer.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
wesdi
2011-11-23 18:05
#7

Skäms

Förlåt… Nordic-funderingarna skulle kanske ha haft en egen tråd? Någon som kan/vill flytta så är det  helt ok.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Chanku
2011-11-23 18:20
#8

Det går inte att få det skickat med bussgods? Fast det kanske blir lika dyrt?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Elcyion
2011-11-23 18:56
#9

Nordic säljer dels stora block om ca. 20kg/st, men även oxkross-korvar på ca. 1 kg/st.

Medarbetare på jack russel terrier

[Forest]
2011-11-23 19:53
#10

9 tack för ditt svar Glad

Silvestris
2011-11-24 00:04
#11

#4

Nej, man får inte kött som ska kastas av en seriös butik. Det är inte förenligt med de livsmedelsföreskrifter och policys i branschen har. Jag tycker inte man ska kalla det tur om man lyckas finna någon butikspersonal som bryter mot de regler vi har… då kan man ju fundera vad mer de tummar på.

TS: Vilken crappy situation. Jag skulle nog prata med någon av de större butikerna och fråga om de kan ta hem större partier hjärta, kycklingmage och njure. Där brukar kilopriset ligga kring 30-35 kr vilket är jämförbart med Klass.

Elcyion
2011-11-24 00:27
#12

Klass betalar jag runt 20-25:-/kg för. Hjärta runt 30-35:-/kg. Mitt problem är att hitta rent muskelkött för ett rimligt pris.

Medarbetare på jack russel terrier

Katti
2011-11-24 00:42
#13

#11, jag tror nog att de får ge bort (eller sälja billigt) på bäst-före-dagen, som jag skrev. D v s att butiken ringer mig när de stänger och säger att här finns mat att hämta! 2 minuter tidigare var det ju okej att sälja samma mat!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Silvestris
2011-11-24 08:28
#14

Sälja ja, men inte ge bort vilket jag tolkade "få" som.

Katti
2011-11-24 08:39
#15

Fast livsmedelslagen kan väl inte bry sig om ifall pengar byter ägare? Att man inte får varken sälja eller ge bort utgånget kött kan jag förstå, men inte skillnaden mellan att sälja och att ge bort kött som ännu inte gått ut. Det har ju inget med hälsa eller hygien att göra.

Många affärer ger bort utgånget bröd och grönsaker till djurägare.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: