barf till kattunge?
Hejsan. Jag har fått hem en kattunge som ägaren säger är 12 veckor, men jag är osäker. Han är så liten och har blå ögon. Nu är det så att han fått väldigt dålig kattungemat hos uppfödaren. Husmanskost och Kitekat blötmat. Fick lite ideer om rå köttfärs rå kyckling medans han är så liten. Jag har en jägare här som lovat mig organ från djur. Han jagar älg och rådjur bland annat. Vad för djur är det bäst att ta från och vilka organ kan man ge till kattungen. Jaghar även en 4 årig kastrerad kattgubbe som är fiskallergiker som jag hade tänkt ändra kost åt. Alla råd är tacksamma.
Maria

#1 Det finns vanliga huskatter med blå ögon så det betyder inte att den är för liten, men visst så finns risken att den är för liten.
#0 Hur mycket väger din kattunge? Om den inte fått mat anpassat till katt så kan det göra att den är mindre än vad den ska vara.
Fasa över från den mat den är van vid till den nya maten för att undvika att magen kraschar :) Jag började själv med kycling då nästan alla delar fanns att köpa på ica.

#2 Han har gått upp rejält sen han kom hit eller också visade vågen fel sist. Han väger nu 1100 gram.
Jag har gett honom kyckling, köttfärs med kalcium tabletter och fisk. Han äter med god aptit och får mat flera gånger per dag. Han även fått lapa i sig kattungeersättning KMR.
Han har visst fått husmanskost och kitekat blötmat och mjau torrfoder hos sin förra ägare.
Jag hoppas verkligen han får behålla sina blåa ögon för han är så himmelens söt. Det passar honom perfekt med blåa ögon.
Jag skrev inte att huskatter inte kan vara blåögda. Jag skrev att såvida den inte är siames- eller tonkanesmaskad (dvs. har en pälsfärg som även ger blåa ögon) är den för liten. De enstaka mutationer eller skador som orsakar blåa ögon hos andra än maskade katter är så pass ovanliga att de kan bortses ifrån.

#4 Ojoj vilket uttalande du gör det finns flera raser och färger än de maskade som får blåa ögon. Finns tex två blåögda rödvita skogkatter
Okej, glömde vita katter men hos vitfläckar är blåa ögon fortfarande väldigt ovanligt (2 skogisar av hur många tusen?).

#6 Två som jag vet om ;) Om det finns fler? Ingen aning. Sen finns det som sagt en hel del vitfläck som har blåa ögon el odd eye

Söt kisse oavsett ögonfärg! Om han väger över ett kilo är det ingen fara att han är för liten för att vara från mamman.
(Psst, jag är ombud för Agria förresten, 30% rabatt om man tecknar innan kissen är 4 månader, så det finns ingen anledning att vänta )
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

#9 Tack han är verkligen en sötnos. Han är redan försäkrad. Jag har ju en till kisse och han är också försäkrad, men dom är försäkrad i folksam efetrsom jag har alla mina försäkringar där. Dom är jättebra att ha och göra med då olyckan är framme.