Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 5399 ggr
HeddaBring
8/17/11, 8:13 PM

Bra köttkvarn?

Är det någon som vet någon bra modell av köttkvarn? Jag skulle helst vilja ha en som klarar det mesta av en hel kyckling, då mina katter är lite kinkiga med att äta hela ben.

Annons:
Elcyion
8/17/11, 10:34 PM
#1

MIn köttkvarn är jag riktigt nöjd med. Den tar alla delar på en kyckling samt alla delarna på en kalkon (förutom skinnet). Det är en bosh MFW1501

Den finns billigare på andra ställen. Tog bara första bästa site som hade den.

Medarbetare på jack russel terrier

Heffipeffi
8/18/11, 8:52 PM
#2

#1 Har du testat att mala kalkonskrov också?

Silvestris
8/18/11, 11:06 PM
#3

#2

Jag har testat kalkonskrov och BOSCHen tar skroven, men inte skinnet (det är tjockt och segt och fastnar i kvarnhuset vilket kan sabba motorn). Sedan får man försöka känna på benen och bedöma om maskinen kommer klara av dem. Det är något man lär sig känna med lite övning så chansa inte i början.

Elcyion
8/18/11, 11:08 PM
#4

Jag fick tips av Silvertris (på ett annat forum) om just den kvarnen, och som jag förstod det hon sa klarar den kalkonben + kött, men att skinnet är för segt och sätter igen kvarnen. Jag fick köpa min begagnad från en annan barfare på forumet (natural cat).

Medarbetare på jack russel terrier

HeddaBring
8/23/11, 8:41 AM
#5

Tack för tipset, den ser fin ut. Vad brukar ni använda för hålskiva? Det verkar bara följa med en 4,5 mm. Är det inte bättre med en 8 mm, lite tuggmotstånd vill man ju att de ska få?

Silvestris
8/23/11, 9:50 AM
#6

Jag använder den som följde med. Det kan säkert vara bättre med en grövre om man är sugen på att köpa till.

Annons:
Elcyion
8/23/11, 11:19 AM
#7

Jag har också använt de som medföljde. Maler i stort sett bara kyckling och de får tandrensning via köttet istället.

Medarbetare på jack russel terrier

wesdi
10/29/11, 8:23 PM
#8

Glad Gissa om jag är glad att jag läste den här tråden!

Tss… jag har varit lite *sur* på gubben min som gick och köpte en ny köttkvarn… Flört utan att fråga mig fniss! Han hittade en på typ rea och slog till… hm.. jag hade velat köpa en lite mer rejäl för att kunna mala skrov m.m.

Tyckte den han köpte var i klenaste laget, enligt bruksanvisningen så skulle man bara mala rent kött osv… ok den är på 900 w men ändå..

Så läste jag den här tråden, upptäckte att folk prövat  *vanliga* köttkvarnar och lyckats mala kycklingskrov i dem så… då borde jag våga prova vår!!

Idag gjorde jag det! Weehooo… den klarar att mala kycklingskrov. Självklart *hjälpte* jag kvarnen genom att skära/stycka i lämpliga bitar (för att få ned det i kvarnen). Ned slank även kycklinghjärta och kycklingmage.

7mm är den grövsta hålskivan som följde med och den fungerar bra.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Elcyion
10/30/11, 8:37 PM
#9

#8 Vill du hjälpa kvarnen ytterligare på traven, kan du ta en hammare och banka sönder de tjockaste benen med. Tex ryggraden. De "gamla" kycklingarna på Ica hade min kvar svårt för ryggraden på. Men de nya verkar mycket sämre eftersom benen är mycket sprödare. Då har jag köpt deras färska kyckling för runt 30:-/kg.

Hur mycket problem din kvarn får med de tjockare benen beror säkert mycket på hur bra kycklingarna/hönorna har haft det under uppväxten. Det finns säkert andra som kan berätta mer om skillnaden mellan "vanlig" kyckling och KRAV kyckling.

Medarbetare på jack russel terrier

wesdi
10/30/11, 9:10 PM
#10

Flört Tack för tips! Ja jag bankade lite extra på bl.a. ryggraden.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: